Trenger dings for tørrhumling på corneliusfat

Hei, har et fat øl med for lite humlesmak, så da er det vel på tide å tørrhumle litt :)

Er dermed på jakt etter filter / teball / dings  som jeg kan bruke for tørrhumling på corneliusfat. Er det noen som har gode råd om hvor jeg kan kjøpe noe jeg kan bruke for en ok penge. Har pellets og ikke hel blomst så det maskene må være små nok til å takle dette.

Ser at bryggselv har en dings, men drømmer om å slippe unna litt billigere. http://www.bryggselv.no/products/humlefilter-til-fat
Det jeg har sett av teballer så langt har hatt for store masker, har overveid å bruke en tepose inne i en teball, men frykter å ruinere øllet ved lekkasje. 
 
Humlepose vektet med bestikk festet i sytråd gjennom lokket. Kok alt og ha i humle. Koster null og niks.

Edit: Ser du skriver pellets og ikke blomst. Da kan det fort bli verre.
 
Odland skrev:
Humlepose vektet med bestikk festet i sytråd gjennom lokket. Kok alt og ha i humle. Koster null og niks.

Edit: Ser du skriver pellets og ikke blomst. Da kan det fort bli verre.

Da blir det en tur på bryggebutikken for å kjøpe bloster. Er mengde smak i blomst ca. den samme som i pellets pr. gram?
 
Mer ustabilt med blomt. Utnyttelsen regnes vel til 10% mindre i kok. I tørrhumling er det verre. Kommer veldig an på cuten og delen du får av den. Få med bunnen av humleposen.
 
Bjarte H skrev:
Odland skrev:
Humlepose vektet med bestikk festet i sytråd gjennom lokket. Kok alt og ha i humle. Koster null og niks.

+1

Fiskesene fungerer også

Hyssing fungerer ikke - det blir ikke tett.
Uten fungerer det heller ikke godt. Humleposen legger seg på bunn. Dermed blir den vanskelig å få ut og alt øl som tappes filtreres gjennom den. Noe som igjen påvirker smaken "en smule".
 
StoreMy skrev:
Bjarte H skrev:
Odland skrev:
Humlepose vektet med bestikk festet i sytråd gjennom lokket. Kok alt og ha i humle. Koster null og niks.

+1

Fiskesene fungerer også

Hyssing fungerer ikke - det blir ikke tett.
Uten fungerer det heller ikke godt. Humleposen legger seg på bunn. Dermed blir den vanskelig å få ut og alt øl som tappes filtreres gjennom den. Noe som igjen påvirker smaken "en smule".

Jeg får det tett med fiskesene
 
Hva med å forsiktig lage noen hakk på sikkerhetsventilen (på innsiden av lokket), slik at hyssingen får bedre feste? Så er man i hvert fall 100% sikker på at det ikke vil lekke
 
Stripse fast en vektet humlepose på ølrøret bør vel funke? Fester man den langt nok oppe så slipper stripset å komme i kontakt med ølet.

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk
 
oysts skrev:
Stripse fast en vektet humlepose på ølrøret bør vel funke? Fester man den langt nok oppe så slipper stripset å komme i kontakt med ølet.

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk

Hva gjør en så når en vil ha posen ut igjen?
 
StoreMy skrev:
oysts skrev:
Stripse fast en vektet humlepose på ølrøret bør vel funke? Fester man den langt nok oppe så slipper stripset å komme i kontakt med ølet.
Hva gjør en så når en vil ha posen ut igjen?

Jeg tenkte at den kunne henge i fatet til det var tomt. Da er det bare å bruke en knipetang til å fjerne stripset med.

Øystein
 
RawRoffe skrev:
Jeg slipper bare en sånn rett oppi fatet.

Flyter den som en dupp, eller legger du noe vekt oppi den? Men med 9cm diameter på egget blir kanskje nok av humleblomstene tvunget ned i ølet uansett når du fyller opp fatet.
 
Fyller kula ca halvfull med humleblomst, og merker en fin og tiltakende humlearonma i ølet.
Når fatet er tomt tømmer jeg bare kula ut igjen, og da er den tung og våt. Ut fra det regner jeg med at humla gradvis trekker til seg fuktighet og synker nedi. Om den synker helt eller delvis er neiggu ikke godt å si  ;D
 
Den synker temmelig raskt. Prøvde dette med humlepose. Den endte ved enden av tapperøret ganske snar og gav ølet en intens humlearoma og smak. Ballen ender nok ikke opp som "filter" på samme måte og jeg kan godt finne på å prøve den metoden.
 
Fester humleposen til røret med en slik som på bildet.
Pellets i humleposer går helt fint, trenger ikke å bruke blomst. Bare sørg for at du ikke knytter posen til en stram ball, det bør være god plass. Pellets utvider seg en god del.
 

Vedlegg

  • clips.jpg
    clips.jpg
    5,5 KB · Sett: 117
Tilbake
Topp