Trenger gode råd ang oppskrift. IPA

Har lyst å sette sammen en egen oppskrift på en IPA. Helst litt i retning Neipa men ikke så alt for mye mengder tørrhumle.

25l batch er mest aktuelt.
7% ABV er ønskelig
IBU rundt 30-40 (Ikke for bittert)
Ølet skal flaskes(derfor ikke for mye tørrhumling)

Tenkte å bruke mest Pilsner malt men ønsker å prøve noe sammen med dette. Hvete, havregryn?
Tenkte å bruke citra, denali, og mosaic/simcoe fks.

Det jeg trenger mest hjelp til er hvilke malt/korn jeg skal bruke og hvor mye.
Og ikke minst meske temperatur osv.
 
Ja jeg vet.
Men det er ikke direkte en neipa jeg skal lage, det var litt feil å skrive det. Men ute etter en med moderat bitterhet og mye fruktighet men har ikke planer om å tørrhumle 3-400gram liksom. Neipa på flaske er jo å be om oksidering.
 
Hva med denne?

6.5kg pilsen malt

Humle:

20g citra @ 60min
6g denali, 6g mosaic, 6g citra @30min
WP: 50g denali, 25g citra, 25g mosaic - 20min på 80grader

Tørrhumle etter stormgjæring:
100g denali, 50g citra, 50g mosaic.

Skulle jeg kuttet ned på pilsen malt og brukt noe i tillegg?
 
Selv ville jeg brukt noe i tillegg til bare pils. Men det spørs jo også litt på hvor flink du er til å lage kropp i ølet. Bare pils i seg selv er vel nok greit det, men hvis du ikke klarer å lage kropp med bare pils så kan det bli som vann med humle.

Denne maltbasen er iallefall helt trygg, humla er fortsatt i fokus, og den har ikke munich som jeg ser mange bruker men selv ikke er noe glad i i humleøl.

https://forum.norbrygg.no/threads/skal-du-brygge-single-hop-look-no-further.37928/
 
Selv ville jeg brukt noe i tillegg til bare pils. Men det spørs jo også litt på hvor flink du er til å lage kropp i ølet. Bare pils i seg selv er vel nok greit det, men hvis du ikke klarer å lage kropp med bare pils så kan det bli som vann med humle.

Denne maltbasen er iallefall helt trygg, humla er fortsatt i fokus, og den har ikke munich som jeg ser mange bruker men selv ikke er noe glad i i humleøl.

https://forum.norbrygg.no/threads/skal-du-brygge-single-hop-look-no-further.37928/

Jeg har pale ale malt 7-10ebc
120 ebc og 20ebc. Hva bruker du da?
 
Jeg pleier å bruke denne maltbasen til humlerike ipa/pale ales ala New England stil. Syns det fungerer godt.

80% pale (i ditt tilfelle pils)
10% flaket hvete
5% carahell(20 ebc)
5% carapils

Humle:

X gram høyalfa bitterhumle @ 60 min for å nå ibu
100 gram ved whirlpool @ 80c°
100 gram tørrhumle

Evnt skippe whirlpool og tørrhumle med 200 gram.
 
Jeg pleier å bruke denne maltbasen til humlerike ipa/pale ales ala New England stil. Syns det fungerer godt.

80% pale (i ditt tilfelle pils)
10% flaket hvete
5% carahell(20 ebc)
5% carapils

Humle:

X gram høyalfa bitterhumle @ 60 min for å nå ibu
100 gram ved whirlpool @ 80c°
100 gram tørrhumle

Evnt skippe whirlpool og tørrhumle med 200 gram.

Prøver malt blandingen din. 6kg totalt på 25l. Humler med denali, citra og mosaic på WP og tørrhumling. Prøver ca 250g humle totalt.
Hvilken bitter humle og gjær anbefaler du? Helst tørrgjær
Takk for feedback!
 
Jeg bruker mye Columbus eller simcoe som bitterhumle i mine brygg. Vedrørende tørrgjær, så er safale 04 eller Mangrove Jack's m42 New world strong ale. To stk som jeg bruker ofte, når jeg ikke har tilgang på fersk gjær. M42 tilsvarer forøvrig wlp007.
 
Tilbake
Topp