Trenger hjelp med gjæring av berliner weisse

Kenneth N

Norbrygg-medlem
I morgen skal jeg brygge min første berliner weisse, men kom på et par detaljer med gjæringen som jeg er veldig usikker på.

Tenkte å kjøre en full boil, og tilsette ett rør med WLP677 Lacto, og etter 4-6 dager tilsette litt slurry fra US-05 for å få den gjæra ut. Og la den stå på gjæringskaret i 3-4 uker totalt. Forhåpentligvis vil dette gi syrligheten jeg er ute etter.

Spørsmålet: Skal pitche Lacto'en mens vørteren er på ca 37 grader, og la den kjøle seg ned naturlig i romtemperatur derfra, for å stimulere bakterievekst i starten. Men bør jeg da riste gjæringsbøtta på noe som helst tidspunkt for å tilføre oksygen?
 
Min erfaring er at det er vanskelig å få nok syre, så 37 grader høres ut som et god utgangspunkt.
 
Det endte på å lage en liten 0,6 liter starter til Lacto'en, som har stått i 37 grader vannbad over natten. Der stod den sammen med en krukke med melk tilsatt litt biola som madammen lagde. Jaggu ble det yoghurt i dag tidlig  ;D

Skal pitche hele starteren oppi karet ved 37 grader. Og la den kjøle ned naturlig i romtemperatur, for å å pitche 2-3 ss US-05 slurry etter 1-3 dager. Så kan jeg komme tilbake med resultatet av syrenivå!
 
Kan melde at det plopper i gjærlåsen hvert fjerde sekund nå, kun 17 timer etter at jeg pitchet bakteriestarteren. Har blitt litt redd for at Lactoen ikke skal produsere nok etanol, så jeg skal tilsette ca 1 dl tykk US-05-slurry. Må tilsette den så fort vørteren har sunket fra nå 29 grader til ca 20 grader. Lactoen bør ha fått et fint forsprang nå!

Et tynt (2-3 mm) men veldig finboblet skum i bøtta nå.
 
Tilbake
Topp