Trenger innspill på Dry Irish Stout Ekstrakt/Grain

FrankW

Norbrygg-medlem
Hei

Lurer på å lage mitt første ekstrakt/grain brygg med en 20 l gryte. Oppskriften fant jeg på hbd.org, en Irish stout og håper jeg får noen gode råd på veien.


Beer: Dry Irish Stout Style: Irish Dry Stout
Type: Extract w/grain Size: 20 liters
Color: 192 HCU
Bitterness: 31 IBU
OG: 1.052 FG: 1.014
Alcohol: 4.9% v/v (3.8% w/w)
Water: 1 t Water Salts
Grain: 0.30kg American crystal 120L
0.30kg British black patent
0.30kg Roasted barley
0.60kg Flaked barley
Steep: 45 min @ 155 F
Boil: 60 minutes SG 1.087 12 liters
2.86kg Dark malt extract
1 t Irish Moss for final 15 minutes
Hops: 11.8g Galena (13% AA, 60 min.)
11.8g Galena (13% AA, 45 min.)
11.8g Kent Goldings (5% AA, 30 min.)
11.8g Kent Goldings (5% AA, 15 min.)
Yeast: Wyeast 1084
 
Du kan steppe roasted barley og black patent men flaked barley må meskes for at det skal være noe nytte. bare sløyf dem eller mesk med 1 kg pale malt i en minimesk. tror jeg ville brukt lys maltekstrakt for å få bedre utgjæring. lykke til og godt nytt år
 
Hei
Takk for tilbakemelding.
Har endret litt på oppskriften, ser den bedre ut nå?:
Beer: Dry Stout first attempt Style: Irish Dry Stout
Type: Extract w/grain Size: 20 liters
Color: 150 HCU (~46 SRM)
Bitterness: 43 IBU
OG: 1.045 FG: 1.012
Alcohol: 4.3% v/v (3.4% w/w)
Water: 1 t Water Salts
Grain: 0.30kg American crystal 120L
0.30kg British black patent
0.3kg Roasted barley
0.6kg British pale
Steep: 60 min @ 60 C
Boil: 60 minutes SG 1.061 15 liters
2.4kg Light malt extract
1 t Irish Moss for final 15 minutes
Hops: 11.8g Galena (13% AA, 60 min.)
11.8g Galena (13% AA, 45 min.)
11.8g Kent Goldings (5% AA, 30 min.)
11.8g Kent Goldings (5% AA, 15 min.)
Yeast: WLP004 Irish Ale, gjærstarter
 
Da har jeg sjekket litt opp med leverandører. Ser to problemer:
1. Behøver å justere oppskriften slik at man bruker malt man finner i norske butikker
2. Er usikker på temperatur/tid i stepingen da jeg ikke har gjort dette før

mvh

Frank
 
FrankW skrev:
Da har jeg sjekket litt opp med leverandører. Ser to problemer:
1. Behøver å justere oppskriften slik at man bruker malt man finner i norske butikker
2. Er usikker på temperatur/tid i stepingen da jeg ikke har gjort dette før

1. Du skal vel finne mesteparten av denne malten i norske butikkar då du godt kan nytte t.d. tysk malt sjølv om der står oppført engelsk og amerikansk. Eg vil tru at du først med mykje erfaring kjenner store forskjellar på malt frå dei ulike produsentane. (Håper dette var svar på spørsmålet ditt.)
Brede anbefalte at du tok ein minimesk med pale. Forstod på han at dette var dersom du skal nytte flaka bygg. Om du kuttar ut flaka bygg, kan du også kutte ut pale / minimeks og heller berre steepe. I så fall må du auke litt ekstraktmengdene forå oppnå same OG. Dette vil truleg bety litt mindre utgjæring enn ønskeleg, men pyttsann. Dette skriv du på kontoen for læring. Godt øl blir det  ;D

2. Sidan du bruker mykje godt rista malt vil mange anbefale å starte steeping i kjele med kaldt vatn. (Eg har ikkje prøvde dette.) Når du har oppnådd en temperatur på 70 grader må du vere obs på kor lang tid dui har brukt. Har du brukt 30 minutt så skal det vere tilstrekkeleg. Har du brukt mindre, må du fjerne kjele frå gryta og vente til det har gått minst 30 minutt. Du kan gjerne isolere kjelen med teppe e.l., alternativt gi det eit oppkok til 70 grader igjen når temperaturen nærmer seg 60 grader. Sjølv har eg berre steepa i 68 - 63 grader i 45 minutt, og har vore nøgd med resultatet. Eg har først nyleg gått over til all-grain, men har mange gode ekstraktbrygg på samvitet (ifølgje meg sjølv og kompisar, sjølv om eg nok er meir kritisk enn dei fleste til mine eigne øl. Men det skal ein også vere, for å få ei stadig utvikling / forbetring.  ;))
 
Takk for svar :)
Da ser jeg på første oppskriften på nytt og legger inn en minimash og flaket bygg for å få proteiner som beskrevet i artikkelen til Gahr. Mulig jeg legger meg mer opp mot Andrimne Dry Stout I.
Legger ut ny oppskrift når jeg har fått litt tid til overs.

mvh

Frank
 
Takk for gode innspill Brede og Frode. Kjører en minimesk og lar det stå til.  Selv om jeg nileser og titter på youtube så mottas med tips med stor takk :)
Ok, da har jeg handlet på bryggselv og har tatt utgangspunkt i første oppskrift og justert for hva jeg har fått tak i der:

Navn: Dry Irish Stout
Stil: Dry Stouth

Malt:
2,86 kg Maltekstrakt Lys/Pale
0,3 kg Black Malt 1000 EBC
0,6 kg Flaket bygg (umaltet)
0,3 kg Crystal Malt TF
0,3 Roasted Barley TF

Gjær: WLP013 London Ale, Starter
 
I dag ble det flasking og tilsatt sukker for karbonering. Smaken var fortreffelig og FG kom på 1.013. Det blir to lange uker å vente  :ilike:
 
Tilbake
Topp