Trenger innspill til valg av kjøler

Jeg må ha ny kjøler og er litt i tvil om hva jeg bør velge.

Jeg er litt skeptisk til platekjøler ettersom jeg ser for meg at de er litt vanskelige å rengjøre. Er det greit å holde dem rene, eller?

Og når det kommer til vanlige spiralkjølere, hvor stor forskjell er det egentlig i effekten på en i kobber og en i rustfrittstål?
 
effektivitet på kobber og rustfritt er tilnærmet null.
rustfri er litt dyrere i førsteinvestering, men uten tvil et førstevalg.
 
magne1972 skrev:
rustfri er litt dyrere i førsteinvestering, men uten tvil et førstevalg.
Mente du egentlig kobber her? Det er jo litt stivere i pris, og jeg har forstått det sånn at det er bedre.

Men ingen kjempeforskjeller på rustfritt og kobber, altså?
 
Ingen kjempeforskjell på effektivitet. Ved lik rørdimensjon er kobber litt mer effektiv enn rustfritt, men de rustfrie er oftest litt mer tynnvegget og det utligner stort sett forskjellen.

Rustfritt er "rensligere". Kobber oksiderer
 
Her finn du nokre tal på effektivitet:  http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,9626.msg92064.html#msg92064

Som fleire seier så leiar kopar varme mykje betre enn rustfritt  men tynn vegg i dei rustfrie gjer at dei i praksis ikkje er så aller verst likevel.  Den tynne veggen gjer også at du kan kjøra større mengder kjølevatn gjennom eit rustfritt rør enn gjennom eit kopparrør (når dei har same ytre dimensjon) - så forskjellen blir truleg mindre då.

Uansett så er det også viktig at du har rørsle i vørteren når du kjøler.
 
Jeg har ikke prøvd like mye forskjellig som aavik, men har landet trygt på denne motstrømskjøleren:
http://www.bryggselv.no/products/motstromskjoler-kobber-4m
Den er helt rå. Kjøler ~25l vørter fra 100 til 20grader på drøye 10 minutter. Ulempen er at du trenger en pumpe også, så det blir fort litt cash av det. Fordelen er som nevnt at den er supereffektiv, har meget god gjennomstrømming(perfekt til whirlpool), samtidig som rengjøring går som en lek. Mulig folk har fine rutiner på det, men jeg grøsser av tanken på å rengjøre dyppkjølere..
 
Torstein_K skrev:
Hvordan fungerer egentlig en motstrømskjøler? Pumpe har jeg fra før :)

Rør i rør. Vørter går vanligvis gjennom det innerste røret og kaldt vann går motsatt retning gjennom røret som ligger utpå :)
 
svenerik skrev:
Jeg har ikke prøvd like mye forskjellig som aavik, men har landet trygt på denne motstrømskjøleren:
http://www.bryggselv.no/products/motstromskjoler-kobber-4m
Den er helt rå. Kjøler ~25l vørter fra 100 til 20grader på drøye 10 minutter. Ulempen er at du trenger en pumpe også, så det blir fort litt cash av det. Fordelen er som nevnt at den er supereffektiv, har meget god gjennomstrømming(perfekt til whirlpool), samtidig som rengjøring går som en lek. Mulig folk har fine rutiner på det, men jeg grøsser av tanken på å rengjøre dyppkjølere..

Jeg har en slik på vei fra MoreBeer, og den skal også brukes til Herms. Har stor tro på den, og leser mange godord.

Nå bruker jeg en rustfri 50fot dyppkjøler, og den kjøler 50L til 20 grader på 16 min (på sommeren)
 
Jeg bruker platekjøler og etter at jeg fikk med meg hvorledes den skal behandles har jeg ikke hatt problemer.

Mr Speidel står på benken og platekjøleren litt lavere før vørteren renner ned i gjærspannet på gulvet.

Etter bruk, kobler jeg varmtvannet fra springen og spyler i motsatt retning av det vørteren hadde. Guffa forsvinner da ut igjen.

Før bruk, 175 Celcius i stekovnen mens vørteren kokes.

Etter jeg begynte med denne prosedyren har jeg ikke hatt noen problemer, og i tillegg så er den effektiv.

Må bemerke at jeg ikke fyller den med den værste guffa fra gryta. Lar det synke litt før jeg begynner avtapningen, og struper kranen slik at det renner ned i bøtta har riktig temp.
 
Roger skrev:
Jeg bruker platekjøler og etter at jeg fikk med meg hvorledes den skal behandles har jeg ikke hatt problemer.

Mr Speidel står på benken og platekjøleren litt lavere før vørteren renner ned i gjærspannet på gulvet.

Etter bruk, kobler jeg varmtvannet fra springen og spyler i motsatt retning av det vørteren hadde. Guffa forsvinner da ut igjen.

Før bruk, 175 Celcius i stekovnen mens vørteren kokes.

Etter jeg begynte med denne prosedyren har jeg ikke hatt noen problemer, og i tillegg så er den effektiv.

Må bemerke at jeg ikke fyller den med den verste guffa fra gryta. Lar det synke litt før jeg begynner avtapningen, og struper kranen slik at det renner ned i bøtta har riktig temp.
Helt enig i at en platekjøler er svært så effektiv, krever en del renhold som forsåvidt er greit nok. Vi bytta ut en 36 platers platekjøler med motstrømskjøler fordi dette passet bedre i vårt oppsett med Wirpool.
 
Tilbake
Topp