Trenger innspill..

Helvete! Nå trenger jeg litt hjelp her. Min bror skal gifte seg til sommeren og jeg fikk i oppdrag å brygge øl. Det var vistnok så mye kulere...

Jeg er jo slettes ikke en erfaren ølbrygger, så langt der i fra! Men jeg har nok hatt litt flaks med noen batch,er som han har smakt på. For dette var vistnok gull.
Jeg vil jo selvfølgelig veldig gjerne hjelpe til men samtidig føle meg sikker på hva jeg kommer rekene med.

Jeg tenker at tre sorter burde holde? Hva forslår dere? Hva liker folk?

Hva med blonde-pale ale-ipa ?

Når jeg har fått spikret sortene så håper jeg noen vil forbarme  seg over meg og hjelpe meg med oppskrift :)
 
Sjekk ut denne tråden her: http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,18520.msg183076.html#msg183076
Jeg ville gått for tre typer øl, en lys hvete av et eller annet slag, en gyllen pale ale og en god mørk, som scotch ale eller en newcastle-style ale. Det spørs jo også helt på hva slags mat som blir servert til også, det har mye å si.

Hold oss oppdatert og bruk gjerne tråden til en logg, så får du svar, hjelp, innspill og bullshit servert rett fra publikummet her på Norbrygg! :D
 
Mats Ø. skrev:
Sjekk ut denne tråden her: http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,18520.msg183076.html#msg183076
Jeg ville gått for tre typer øl, en lys hvete av et eller annet slag, en gyllen pale ale og en god mørk, som scotch ale eller en newcastle-style ale. Det spørs jo også helt på hva slags mat som blir servert til også, det har mye å si.

Hold oss oppdatert og bruk gjerne tråden til en logg, så får du svar, hjelp, innspill og bullshit servert rett fra publikummet her på Norbrygg! :D
Å så supert :ilike: Står på farten akkurat nå så jeg må løpe men sjekker ut tråden i morgen.
Det du skiver hadde vært fantastisk for meg!  :)
 
OBS - OBS Husk å teste ut ølene på brudgomen og (brudeparets fedre) på utdrikkningslaget :biersmile:
Du vil fort se om det duger og om noko bør revurderes..........
Kjempe flott att du tar jobben å skåne gjestene for industripils på ein slik dag. :brygging:
Sikkert fleire enn meg som fekk lyst til å lage eit bryllaups øl, og sjå etter i kalenderen når ein har brullaups-dag..
Lykke til :ilike:
 
Er vel gjerne litt seint å teste ut øltypene på brudgom++ på utdrikningslaget ;) Er vel heller smart å teste ut aktuelle typer på dem så snart som mulig, før man i det hele tatt begynner å brygge. Utdrikningslaget er jo ofte bare noen uker før bryllupet, så om man DA finner ut at man har bomma er det litt seint...
 
Ja typene må velges ut først, men resultatet på varene må jo god kjennes når det nermer seg.
Har vore i eit bryllaup der det vart servert eit "heimabrygg" som berre bryggaren klarte å drikke opp.
Det var eit tradisjonelt Vossa øl som eg vil kalla under humlet og påbegynnende surt. Men det var
kanskje drikkandes ei veke før....
 
er vel desto smartere å lage det i god tid før da, så man faktisk har tid til å brygge og modne en ny batch hvis noe går galt ;) (ok, ipa'er bør vel være ganske ferske, men ellers...)
 
Jeg hadde stort hell med en Belgisk Wit, Kölsch og en IPA i vårt bryllup i sommer.
Brygget en tilsvarende wit til mamma og pappas 60 årslag i august.
Begge gangene gikk jeg tom for den belgiske wit'en. Hadde ett fat begge gangene.
Vi hadde vanlig Carlsberg for de som ville ha det, men den fikk stå stort sett urørt.

Oppskriften på wit'en finner du her. http://www.bryggselv.no/products/belgisk-wit-gahr-edition
Jeg bare justert den ned til en alkohol % til ca 4,5 ettersom de fleste er vant til å drikke den alkoholstyrken.
Gjærer voldsomt, så ha gjerne lokket på gjæringskaret bare løst på. Hvis du fester det, så kommer det til å gjøre gjennom gjærlåsen. Ikke at det er noen krise. Men Jan bli litt klin.
 
Tilbake
Topp