Trenger jeg å lage gjærstarter?

Jeg skal brygge 10 liters dubbel. Trenger jeg en gjærstarter til så liten mengde, eller holder det å helle gjæren (White Labs) rett oppi?
 
Takker for det :) Har en sånn: Da dropper jeg starteren :ilike:

400__06108.1393877435.1280.1280.jpg
 
Mats Ø. skrev:
Har du en hel ampull fra White Labs, så er den beregnet for det dobbelte.

Dette er strengt tatt en sannhet med modifikasjoner. Rart at det egentlig står på rørene egentlig. Kommer også an på OG, dato på rørene m.m. Det er flere fordeler enn å bare ha nok gjærceller med å lage starter. Frisk og aktiv gjær blant annet.
 
Odland skrev:
Mats Ø. skrev:
Har du en hel ampull fra White Labs, så er den beregnet for det dobbelte.

Dette er strengt tatt en sannhet med modifikasjoner. Rart at det egentlig står på rørene egentlig. Kommer også an på OG, dato på rørene m.m. Det er flere fordeler enn å bare ha nok gjærceller med å lage starter. Frisk og aktiv gjær blant annet.

Ja, satt og tenkte på det og vurderte å redigere innlegget. Frisk gjær som akkurat har spist frokost er såklart klar til å jobbe med en gang. :D
 
Frokost ruler.

Men for å utdype litt mer. Du bør egentlig alltid lage en gjærstarter med mindre du pitcher fersk slurry.

Selv om du har nok gjærceller så er det også viktig at de er friske og vitale.

Selv om bataljonen du sender til fronten er fulltallig, så sender du heller den topptrente unge bataljonen, fremfor den som består av pensjonister som lever på lånt tid.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Jeg har kjøpt magnetrører og alt som skal til, men har aldri kommet så lang at jeg har prøvd med gjærstarter. Jeg har alltid fått godt øl og den alkoholprosenten jeg tok sikte på, ved å helle fersk eller tørr gjær rett i dunken. Sjefen på det nyoppstartede lokale mikrobryggeriet mente det var så mye bra tørrgjær å få tak i nå, at han mente gjærstarter var unødvendig mye styr. Dere som mener gjærstarter er så nødvendig, tar dere sikte på å vinne NM eller noe slikt? Det må vel være litt forskjell i ambisjonsnivå her? Jeg tenker litt sånn at når det lokale mikrobryggeriet, som prøver å gjøre brygging til et levebrød, mener tørrgjær er godt nok, da er det godt nok for meg og kompisene mine også... 
 
Med fersk gjær bør du bruke gjærstarter. Tørrgjær har langt bedre holdbarhet.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Vel, unødvendig mye styr vil jeg ikke si det er, men man gjør jo som man vil. Jeg lager alltid starter når jeg bruker fersk gjær, og det finnes flere tråder her på forumet man kan lese folks meninger.
Et mål for de fleste her inne, er vel å kunne lage så godt nok øl som mulig, og om man vil delta i konkurranser er vel individuelt, men det er helt klart en fordel å gi gjæren de beste forutsetninger, og da er starter en viktig brikke der.
Ja, det finnes mye god tørrgjær, men det finnes enda flere gode ferskgjær.  :ilike:
 
Joda, ser den. Poenget er at det blir vinklet litt som at man MÅ bruke starter, ELLER rehydrere tørrgjæren, om ølet skal bli nogenlunde drikkbart. Da er det greit å nevne at selv mikrobryggerier dropper disse prosessene i enkelte tilfeller. Jeg liker tråden "Gjerrigknarkens utstyrstråd". Nå venter jeg bare på "Latsabbens snarveistråd" :laugh:
 
Hehe.. ja, jeg kan sikkert bidra med en del der, for jeg vet jeg bør bli nøyere på en del områder. Men gjæren min behandler jeg godt. :)
 
Inge E skrev:
Joda, ser den. Poenget er at det blir vinklet litt som at man MÅ bruke starter, ELLER rehydrere tørrgjæren, om ølet skal bli nogenlunde drikkbart. Da er det greit å nevne at selv mikrobryggerier dropper disse prosessene i enkelte tilfeller. Jeg liker tråden "Gjerrigknarkens utstyrstråd". Nå venter jeg bare på "Latsabbens snarveistråd" :laugh:

Men mikrobryggeriene som slurver med gjærbehandligen har en tendens til ikke å lage så godt øl som de burde... Gjærbehandling og gjæringskontroll er i tillegg til renhold den aller viktigste prosessen i bryggingen. Uten god praksis her får man aldri optimalt øl.
 
Med tanke på all den tid og kjærlighet man bruker på en batch øl, synes jeg personlig det er vel verdt å gi gjæren best mulig utgangspunkt ved å bruke en liten halvtime på å lage starter.
 
Jeg synes faktisk det er enklere og lage starter på fersk gjær enn å rehydrere tørrgjær. rehydrering av tørrgjæren må gjerne times nogenlunde. har alltid endt opp med å glemme akkurat den delen og har måtte ventet en halvtime ekstra pga akkurat det. Gjærstarteren er alltid klar til pitching etter endt nedkjøling av vørter.  :yes:
Og dessuten har du ikke sjans i havet til å finne en tørrgjær som noen gang kan nærme seg den smaken wlp400 (som det ser ut som du skal bruke nå) gir deg. kjør på med starter!
 
Der er jeg helt enig med deg
Alltid befriende å bare hente frem en E-kolbe med starter idet du skal pitche fremfor å rehydrere
Men hvis du skal brygge en Ale med nøytral amerikansk Ale gjær
Er det virkelig nødvendig å begynne et døgn i forveien
Wlp001 vs US-05?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Har ikke brukt wlp001 enda. us-05 har jeg brukt veldig mye. Men jeg startet ikke med starter før for ca 3 mnd siden. Og har bare blitt 3 brygg etter den tid. Alle har vært belgiske gjær, men må vel prøve wlp001 også. Liker det å kunne beregne nogenlunde gjærmengde, pluss det at jeg føler gjæren får en bedre behandling av å være fersk enn å ha gått gjennom alskens tørkemetoder. Men mulig det ikke er så merkbar forskjell på akkurat de to da. Må vel sette en batch og dele i to, behandle begge gjæretypene så godt som overhodet mulig og gjære på samme temp i to forskjellige gjærskap for å få riktig tempstyring under stormgjæring.  Regner med wlp001 er vesentlig mer aktiv enn us05?
 
Tilbake
Topp