Trenger litt hjelp til Gjær å Humle valg

Jeg skal prøve meg på en Bayer laget fra Bavarian Dunkel ekstrakt fra Weyermann. Men Jeg er litt i tvil hvilken gjær jeg skal bruke.

De jeg allererde har er:

1: Wyeast 2001 Pilsen Urq
2: Wyeast 2007 Pilsen Lager
3: Wyeast Budvar Lager
4: Saflager S23 (Tørrgjær)

Å så lurte jeg på hviken Humle som egnert seg i en Bayer?

jeg har:
Northern Brewer pellets
Saaz blomst
Hallertau Blomst
 
Angående gjær så bør du velge en som gir et litt maltrikt sluttresultat, Wyeast 2206 eller 2308 er vel kanskje den ideelle kandidaten... Men av de du har, er nok Budvar den som passer best, etterfulgt av 2001. 2007 blir kanskje for tørr? Men bevares, alt burde funke greit. Med ekstrakt blir det vel endel restsødme uansett, vil jeg anta. S23 burde også funke, selv om den kanskje blir noe fruktig?

Se forøvrig http://www.wyeastlab.com for liste over de ulike gjærtypene, samt hvilke typer som passer hvilke øltyper. For munchener dunkel anbefales følgende:

Wyeast Strains:
   2124 - Bohemian Lager™
   2206 - Bavarian Lager
   2308 - Munich Lager™
   2206 - GF Bavarian Lager™

Ang. humle burde vel alt passe, kanskje mest de to siste for renest mulig smak.
 
Takk førr svar Lars.

E trur nok at e bli å bestill en a de typan som du nevn, da e ikke nokka vits å sett opp et øl med "feil" gjær, å  dermed ende opp med et resultat man ikke e fornøyd med..

Så ingen fare med å utsette brygginga litt  :lese:
 
[size=8pt]E trur nok at e bli å bestill en a de typan som du nevn, da e ikke nokka vits å sett opp et øl med "feil" gjær, å  dermed ende opp med et resultat man ikke e fornøyd med..  :p Dette forsto jeg ikke på 1-2-3...[/size]

Northern Brewer kan jo gjerne brukes som bitterhumle, de andre to gjør seg godt som aromahumle men gjerne bruk bare én av dem for å få lært mer om effekten.

Har du ellers et rom eller kjøleskap der du kan ha tilstrekkelig lav temperatur til lagergjæring? (7-13 °C)
 
Eduard skrev:
Har du ellers et rom eller kjøleskap der du kan ha tilstrekkelig lav temperatur til lagergjæring? (7-13 °C)

Har 9 grader i kjelleren nå. vet ikke hvor lenge det vil være slik, men jeg får tro at det holder seg rundt 10 grader i noen uker. Ellers så har jeg og kjøleskap, men ikke ekstern termostat. så det blir brukt til modning av øl på fat.

Til det jeg skrev ang gjær valg.. Nå på Bokmål ;)

"Jeg tror nok at jeg kommer til å bestille en av de gjær typene du (Lars) nevnte. For det er liten vits å sette opp et øl med feil gjær, og dermed få et øl som man ikker er fornøyd med. ;)
 
Aha!  :idea:

Vel, jeg tror ikke ølet blir direkte feil, nei, men når man sikter på et visst resultat så er det greit å kjøre på med riktig gjær.

Forresten, med det været vi har på Østlandet nå tenker man knapt på at mange her til lands fremdeles har en såpass lav kjellertemperatur. 9 °C er jo en utmerket temperatur til lagerøl. Men, vær smart og lag en skikkelig starter, så slipper du å få en treg eller/og ufullstendig forgjæring av brygget.
 
Tilbake
Topp