Trenger litt råd

Rutof

 
Og ikke om koniske tanker

Har et fat med imp. Stout som jeg har puttet eiketerninger oppi. Franske som har lagt 2 uker i whisky. Leser at de kan ligge flere mnd før de gir skikkelig smak. De har nå lagt oppi nesten 4 uker. Bør jeg jeg begynne å ta smaksprøver eller bare ta det med ro en mnd tid til?

Er uten erfaringer med eiketerninger.
 
Har aldri brukt eiketerninger selv, men leste en artikkel om det.
Der sto det at tiden varavhengig av størrelsen på terningene (spon var vistnok hurtigvirkende:) )
Kvaliteten på eiken hadde også innvirkning, mener terninger av fersk eik var bedre en de laget av brukte fat.
Det er vel ingenting i veien for å smake seg frem :)
 
Rutof skrev:
Og ikke om koniske tanker

Nice one :)

Har forstått det slik at terningene ikke trekker til seg allverden av smak. Det pleier å gjøre er å marinere terningene i 2-3 uker og helle både terninger og en del av spriten oppi. Funker fjell.
 
Odland skrev:
Rutof skrev:
Og ikke om koniske tanker

Nice one :)

Har forstått det slik at terningene ikke trekker til seg allverden av smak. Det pleier å gjøre er å marinere terningene i 2-3 uker og helle både terninger og en del av spriten oppi. Funker fjell.

Det har jeg gjort. Vært ca. 4 uker oppi fatet. Puttet alt oppi
 
Generelt sett er det bare positivt å smake underveis, så lenge man kan gjøre det på et sikkert vis (fra fat er jo greit). Jeg har lagret en porter på kuber en gang, da fikk den stå i et halvt år. Fikk et fint eikepreg.
 
Takker. Blir nok en liten test idag.

Delte batchen i to. Den ene på fat med terniningene og den andre delen på flaske. Den på flaske smaker digg allerede. Puttet cacoa nips og cacoa sjokolade oppi. Siste 10 min kok
 
Skulle vel gå bra og koke dei i vatn litt, å i tillegg legge dei i whisky til ny bruk ein seinare gong kanskje?
 
Ville heller ikke gjenbrukt dem da toasten forsvinner. Eller - jeg ville så absolutt gjenbrukt dem om jeg hadde dem i brett-øl.
 
Du er inne på nåke der. Men den økonomiske delen av gjenbruk av terningane er ikkje drepen heller. Verre vist det var snakk om eikefat som blei brukt til "engangs" bruk, det blir liksom litt for råflott ;)
 
Da har jeg tatt en liten prøve :). Syns eiketerningene og whiskien har gitt et fint preg. Dette ble fantastisk godt. Lar det stå i en uke til og så tar jeg ut terningene. Skikkelig barrel aged preg. Beste stout til nå.  :skitbra:
 

Vedlegg

  • IMG_20130810_182350.jpg
    IMG_20130810_182350.jpg
    789,4 KB · Sett: 211
Tilbake
Topp