Trenger lynraskt svar om lagring på gjærkaka

Hei.
Jeg har en belgisk wit stående som har gjæret i tre uker. I morgen reiser jeg til Canada for to uker, og jeg hadde jo tenkt å flaske ølet i kveld før jeg dro, men det ser ikke ut til at jeg rekker det. Kan jeg la det stå to uker til på gjærkaka, eller vil gjæren autolysere og ødelegge ølet? Om jeg lar det stå på gjærkaka er det kanskje fornuftig å la det stå kaldt? Ødelegger jeg ølet med dette, eller bør jeg tappe det over på et annet gjæringskar? Trenger råd innen to timer  :)
 
Det kaller jeg lynraskt svar ;D

Da lar jeg det bare stå, så blir kvelden litt mindre hektisk, og det blir (om mulig) noe enklere å stå opp kl. 04.30 i morgen... Ulempen er selvfølgelig at jeg helt sikkert har lyst på en ferdig wit når jeg kommer hjem fra Canada, men da må jeg jo vente i to uker på at karboneringen skal bli ferdig :noway:
 
Jeg hadde samme "utfordring" i sommer, og spurte gutta på Bryggselv. De anbefalte meg å tappe over på et nytt gjæringskar og sette på en gjærlås.
 
Æsj, det var jo ikke det svaret jeg ville ha :jaha:

Om flere har synspunkter, så kan vi ta en avstemning i en time ;D
 
stemmer for la stå  :yes: hadde en saison stående 5 uker på gjæra og d gikk helt fint, har den i glasset nu og smaker helt fortreffelig  :skitbra:
 
Det har kanskje noe å si hvilket øl det gjelder, tenker jeg. Min belgiske wit er kanskje ikke så utsatt for rare smaker som en helt ren lager vil være? Den blir nok stående, så da får vi se hvordan det blir.
 
I utgangspunktet går det helt greit å la den stå i 5 uker.
Vi har hatt flere ganger hatt øl som har stått 4-5 uker, uten å stikke om uten at vi har merket noe problem med det.

Sette den gjerne litt kjørlig om du har mulighet.
Dersom du rekker å stikke om til en ny bøtte er det enda bedre (og tar veldig lite tid i forhold til å flaske).

Angående Lager så er det stort sett ikke noe problem om de står lenger i og med at de normalt står på 8-10 grader.
Når vi brygger lager gjærer vi dem "alltid" i 4 uker før vi flasker.
 
Tilbake
Topp