Trenger noen råd:)

Hei folkens!

Vi er tre gutter som har brygget øl i et år nå.
Har investert i fullt tappe anlegg nå:) og vi gleder oss sykt til det skal monteres om en uke.

Problemet nå er at vi har litt tynt med råvarer til neste brygg. Så lurer derfor på om noen kan gi et tips på hva
vi kan lage ut av:

malt:
Pale malt
Pilsner malt
Hvetemalt
Münchenermalt

Humle:
Hallertau Mittelfrüh 4.0% blomst
Fuggles 4.11% blomst
Tettnanger 4,4% pellets

På gjærfronten har vi det meste.

Det beste er selvfølgelig å vente til vi kan få tak i det vi trenger, men til helgen er siste mulighet å brygge før jul.
Dette er ulempen av å være student med eksamenstid:(

på forhånd takk!

mvh

Nidarvoll-Nano bryggeri
 
Velkommen hit!

Dere har jo 4 basismalter, og det er stort sett disse typene vi benytter i alle våre brygg. Dere kan nok lage det meste av dette.

Kansje prøve seg på ei juleale og benytte ca 50% Pale/Pils og ca 50% Munchner. Bruke lite bitterhumle, ca 20 IBU og lite smak/aroma.

Sjekk ut oppskriftsidene på forumet http://norbrygg.no/forum/index.php/board,19.0.html

Dere har nok uansett et hav av muligheter her. Hveteøl er jo også godt...  :yes: :yes:

MVH
Børge
 
Hveteøl går fint å lage, også mørk hveteøl der du bytter ut en del av byggmalten som til vanlig er av type lager med münchener malt. F eks 50% hvetemalt, 25% lagermalt, 25% münchenermalt. Fordelen: ølet er fort ferdig og rekker å bli drukket som eksamensfeiringøl ;D

Humling: bare bitterhumle (Hallertauer eller Tettnanger) til ca 15 IBU. Men husk å ha riktig hveteølgjær. Man kan bruke Safbrew WB-gjæren også, den er helt ok til den type øl. :)
 
Eduard skrev:
Humling: bare bitterhumle (Hallertauer eller Tettnanger) til ca 15 IBU. Men husk å ha riktig hveteølgjær. Man kan bruke Safbrew WB-gjæren også, den er helt ok til den type øl. :)

Havnet en gang på 20 IBU, det ble ikke godt.
 
Hei folkens og tusen takk for rådene!

Nå har vi grublet og regnet litt og kommet frem til:

Malt:
4,5kg Pale malt
4,5kg Munchner malt

Humle:
47g Hallertau Mittelfruh 4,0% blomst 60min
10g Fuggles 4,11% blomst 15min

Gjær:
Wyeast 1007 German Ale

regner med at sluttvolumet vil være et sted mellom 25 og 28l

Bare komme med flere råd og innvendinger.
Ser at mange bruker tørrgjær i en del julebrygg.
Har nottingham tørrgjær og wyeast 1084 Irish Ale som også kan benyttes.

Hva med malt, burde man ta med litt pils også?

på forhånd takk!

mvh

Nidarvol-Nano bryggeri
 
Den oppskriften der tror jeg vil gi et øl som ligner Bayer, bare at dette brygget blir overgjæret. German Ale gir likevel en ganske nøytral profil.

Mengden med malt derimot er litt heftig. Til 25-28 liter øl på 'vanlig' styrke trenger du ikke særlig mer enn 5 kg totalt.
 
Tror nok dette vil bli godt øl  :yes:

Som Eduard sier så har dere komponert et sterkøl, med mindre dere oppnår veldig dårlige utbytter under mesking (ved 75% utbytte havner dere på OG 68 @28L). Det kan bli litt kort lagring frem til jul på et alkoholsterkt øl.

MVH
Børge
 
Som Eduard og Beant sier er dette mer opp mot en sterkøl.
Om du endrer malt mengden til 3 kg pale og 3 kilo munich tror jeg du vil ende opp med en god, juleaktig ale på rundt 5%.
Humlesjemaet synes jeg ser fint ut i så fall.

Godt blir det nok uansett.
lykke til
 
Morn igjen!

Og takk igjen. Lærer noe hele tiden som fersk brygger.

Var juleøl-oppskrifter jeg sammenlignet med og de er vel som regel sterkøl.
Men som dere sier er lagringstiden kanskje litt knapp.

Trur vi reduserer litt på malt mengden, så blir det forhåpentligvis ferdig til jul:)

Har regnet litt over utbyttet vår på tidligere brygg og ligger på ca 50-60%, har hatt litt problemer med reguleringen av vann gjennomstrømningen ved skylling
så tipper noe av problemet ligger der.

mvh

Nidarvoll-Nano bryggeri
 
Matias Theisen skrev:
Morn igjen!

Og takk igjen. Lærer noe hele tiden som fersk brygger.

Var juleøl-oppskrifter jeg sammenlignet med og de er vel som regel sterkøl.
Men som dere sier er lagringstiden kanskje litt knapp.

Trur vi reduserer litt på malt mengden, så blir det forhåpentligvis ferdig til jul:)

Har regnet litt over utbyttet vår på tidligere brygg og ligger på ca 50-60%, har hatt litt problemer med reguleringen av vann gjennomstrømningen ved skylling
så tipper noe av problemet ligger der.

mvh

Nidarvoll-Nano bryggeri

Dersom dere har et utbytte på kun 50-60% så kan det forsvares å bruke såpass mye malt. Ved 55% utbytte og 9 Kg malt og 28L får dere en teoretisk OG på ca 50. Dette er normalt for en ale på ca 5%.

Kansje dere burde revurdere skylleteknikk for å få opp utbytte? Vi ligger på 85-93% ved partiskylling  :skaal2:
 
Hei!

Trur vi har mye å hente på skylling.
Hvordan er det man partiskyller? Vi har hele tiden prøvd å få en gjevn strøm på det, men så sakte som mulig.

mvh

Nidarvoll-Nano Bryggeri
 
Hei.

Dersom dere bruker kontinuelig skylling så er det en del faktorer som spiller inn. Jeg er ingen ekspert på dette, vi har gjort det 2-3 ganger, men synes ikke utbyttet ble høyere enn ved partiskylling. Det er viktig at maltsenga ikke er for tynn, at det ikke oppstår kanaler i mesken, samt at det ikke tappes for fort i forhold til tilførsel av vann (maltsenga kolapser). Andre som driver med kontinuelig skylling kan sikkert tilføre mye mere og komme med tips.

Når det gjelder partiskylling så bruker vi mesketykkelse 2.5 Vi tapper ut all vørteren etter mesking, uten å ta mash out. Vi bruker 2 like store skyllinger der den første virker som mash out (bruker vann som er 90-95°C på første skylling og oppnår da en temperatur i mesken på ca 76-78°C). Det siste skyllevannet er på 78-80°C. Vi tapper rolig ut, bruker ca 45 minutter totalt på alle tappingene. Vi blander skyllevannet veldig godt og lar det få 10 min før uttapping. Vi resirkulerer helt til krystallklar vørter (bruker pumpe og resirkulerer de 10 min på hver skylling samt 15 min før første uttapping).

generelt så er temperatur viktig for å få opp utbyttet. Ved for lav temperatur løses ikke sukkeret like godt i vann og utbyttet går ned.

MVH
Børge
 
Takk Beant!

Har lest litt på nettet nå for å lære litt om denne metoden, og må si jeg har virkelig trua!
Kommer til å prøve dette i morgen.

Skjønner det slik at man må teste litt for å finne riktig vannmengde man må tilsette mellom hver skylling, da dette varierer fra
oppsett til oppsett.

Hovedsaklig har jeg forstått partiskylling slik:

Etter meskingen er ferdig resirkulerer man vørter til den blir klar.
Deretter tilsetter man varmt vann til man har halvparten av ønsket vørter mengde i meskekaret. (her er det viktig å ta hensyn til vann i kornet ca. like mange liter vann som kg korn)
Ønsket temperatur under skylling er ca. 75C, så brude tilsette varmt vann for å øke temperaturen på mesken.
Deretter tapper man alt vannet i meskekaret ned i kokekaret. (har man en varmekilde på kokekaret ved første skylling?)
Hva med tappe tempo, noen sier at man skal tappe med fullt tempo, mens andre mener at man bør bruke litt tid.

Så er det skylling nr. 2:
Her tilsetter man resten av vannmengden, ønsker fortsatt en temp på ca 75C, så må ta hensyn til det.
Så rører man forsiktig i mesken for å få løst opp mest mulig sukker av kornet.
Så resirkulerer man igjen til man får klar vørter, for så å tømme meskekaret for vørter.

Hvor lenge bør man vente etter å ha tilsatt vann for andre skylling, før man begynner tappingen?
Hva med tappe hastighet?

Beant har vel svart på de fleste spørsmålene mine allerede, men virker som det er mange ulike meninger på dette, så hvis det er noen som har noen
innvendinger så er jeg villig til å høre.

Takk igjen for alle tips og råd.

mvh

Nidarvoll-Nano Bryggeri
 
Matias Theisen skrev:
Takk Beant!


....Skjønner det slik at man må teste litt for å finne riktig vannmengde man må tilsette mellom hver skylling, da dette varierer fra
oppsett til oppsett.....

Det kan nok variere litt, men med partiskyulling, så har du rimelig god kontroll på hvor mye vann du skal bruke.

om du bruker 5 kilo korn, og 2,5 liter vann pr kilo til mesking, så vil du bruke 12.5 liter meskevann, men vil få ut ca 7,5 liter vørter.
om du skulle ha ut 24 liter til koking, så fordeler du det resterende skyllevannet i to like omganger .( 24 liter -7, 5liter første avtapping = 16,5 liter til skylling)

1. gangen du bruker ditt oppsett, så vil du merke hvor stort vannoppsug du får. Normalt 1 liter pr kilo korn. Men.. Om du tapper for fort, så får ikke vørteren tid til å sige etter, og du får mindre vørter ut.

Matias Theisen skrev:
Hovedsaklig har jeg forstått partiskylling slik:

Etter meskingen er ferdig resirkulerer man vørter til den blir klar.
Deretter tilsetter man varmt vann til man har halvparten av ønsket vørter mengde i meskekaret. (her er det viktig å ta hensyn til vann i kornet ca. like mange liter vann som kg korn)

Nei. etter meskingen er unnagjort, så tapper du av vørteren. Skal du ha i vann til mash out først, så må du ta resikuleringen etterpå. ellers vil du få uklart vørter

Matias Theisen skrev:
Ønsket temperatur under skylling er ca. 75C, så brude tilsette varmt vann for å øke temperaturen på mesken.
Deretter tapper man alt vannet i meskekaret ned i kokekaret. (har man en varmekilde på kokekaret ved første skylling?)
Hva med tappe tempo, noen sier at man skal tappe med fullt tempo, mens andre mener at man bør bruke litt tid.

Om du tapper Veldi raskt, så risikerer du at du ikke får med all vørteren.
Torga
 
Hei folkens!

Da er brygget på dunk.

Prøvde partiskylling, og er veldig fornøyd med skylleteknikken.
Fikk ikke så bra utbytte som ønsket, bare 64%. Men trur dette skyldes at vi har en 2-3l kake igjen i kokekaret etter tapping på dunk. Tar man med disse sa har man et utbytte på 76%
Har en egenkomponert sil, som antagelig trenger litt forbedringer.

Sliter også litt med kverningen av pale-malten, blir fort til mel. Lurer på om det kan lønne seg å lagre den kaldere?

takk for alle råd!

mvh

Nidarvoll-Nano Bryggeri
 
Tilbake
Topp