Trenger råd herms og kondenser

Hei, jeg har planer om å bygge en herms og kondenser fra en 9 liter kjele. Planen er å bruke denne til herms ved mesking og som kondenser ved kok. Jeg vet at en del har brukt HLT til dette men er mer lysten på en mindre kjele. Planen er å ha 2 elementer av 3000 watt i kjelen, en kobber spiral og mulighet for å sirkulere kalt vann.

For å lede dampen fra kokekjele til herms så har jeg planer om å bruke en 19mmx25mm silikonslange fra lokk på bk. Denne vil så festes til øvre inngang på herms coil slik at kondensert veske renner nedover. Så til det store spørsmålet, hvor mye rør og hvilken dimensjon burde jeg prøve å trykke ned i kjelen?

Ser at de selger 2 meters lengder med 15mm kobberrør på biltema. Tror dere dette være tilstrekkelig for behovene mine?
 
Jeg har en 5-meter du kan få. (12mm) Det er typen de selger på biltema, men jeg har tatt av gummien rundt. Oppgradert kjølern min, så jeg trenger ikke den gamle, litt for korte kopperspiralen. 2-meterne de selger på biltema er stive som pokkern. Vanskelig å bøye skikkelig uten ordentlig verktøy.
 
Tilbake
Topp