Trenger råd kjøp av speidel 20

Hei jeg er ny her på forumet, og er en komplett nybegynner med brygging. Jeg har lest litt og tror at dette er en hobby som jeg kan trives med. Så noen youtube videoer om seidel og ble fasinert!

Planen var å prøve ekstrakt brygging først. Jeg trodde jeg hadde tilgang på en stor kjele og kokeplate. Men nå innser jeg at jeg må kjøpe noe. Alternativene er å bruke i underkant av tusenlappen på utstyr jeg mest sannsynlig ikke får bruk for i fremtiden (og som har ca. null annenhåndsverdi), eller kjøpe duppeditten jeg har lyst på fra start. Økonomi er selvfølgelig et tema og jeg ser at jeg ikke kan kjøpe alle duppedittene en bryggeentusiast har fra start. Har av den grunn et par spørsmål.

Er det slik at en får med noe ekstra ved kjøpe av ny speidel (malt eller annet)?
Hva må jeg regne med å betale for en pent brukt en?
Hvilke feller kan jeg gå i ved å kjøpe brukt?

Neste spørsmål.
Finnes det butikker i oslo der en kan kjøpe ferdig malt malt, eller må jeg ha mølle fra start?
 
Ferdig knust malt er greit å skaffe.
Ekstraktbrygging er en fin start, og da trenger man ikke malt i utgangspunktet.
Utstyr koster :)
Men mye fint second hand,
Og i starten trenger man egentlig veldig lite :)
 
Dette er en hobby som fenger fort og som jeg absolutt anbefaler å prøve.
Jeg startet der du tenker deg. Begynte med ekstrakt og gikk rett på speidel. Det du trenger til ekstrakt er i hovedsak kjele og gjæringsutstyr. Dette får du bruk for senere, selv om du går for et speidel sett. Kokekjelen får du bruk for når du skal lage skyllevann f.eks.

Settet jeg kjøpte med speidelen inneholdt et brygg/råvarer. Samt gjæringskar, gjærlås, maltmølle og kjøler.
Det er svært lite salg av speidel for tiden, men når de blir lagt ut er det rundt 30% mindre enn ny pris.
Jeg ville sett på hvor godt stelt den er med, samt hørt hvordan den har blitt vasket. Blir dette gjort skikkelig er det vel ikke mange feller å gå i som jeg ser for meg. Men brukt er brukt.

Tips til slutt. Ved ekstraktbrygging er det gjæringen du jobber med. Ta den seriøst med tanke på temperaturkontroll og gjær. Gammel gjær og en dunk som blir stående på varmekablene på badet gir sjelden godt øl..
 
Magne og kriandr, takker for oppklarende svar 

Med andre ord så er det eneste som blir duplisert ved å gå for en speidel startpakke er kjøler. Har allerede gått til innkjøp av fat så jeg har behov for å brygge batcher på ca. 19 liter. Er beste valget da en 25 liters hyttekjele?

Har planer om å bruke en bod vi har på verandaen som gjæringsbu, her kommer jeg til å sette inn en liten panelovn med termostat. Vet ikke om det er noen grunn til å bekymre seg for trekk når jeg åpner døra, kan ikke helt forstå at dette kan gi de store utslagene når jeg har døra oppe 1 minutt for å telle plopp. Tror min bedre halvdel hadde ment at jeg burde finne meg en ny hobby dersom planen var å ha gjæringsbøtter på badegulvet.
 
Trekk når du åpner døra skal du ikke bekymre deg for.
Husker faktisk da jeg hadde mitt første øl til gjæring, jeg var ekstremt påpasselig med å unngå at det kom trekk på bøtta, og stressa mye for å ikke ha en kort temperaturendring på +/-1c i rommet den sto i.
Men det skal veldig mye trekk eller langvarig endring til for å justere tempen på 25 liter vørter, at plastikklokket som ikke er isolert med massiv væske endrer temp etter omgivelsene i korte perioder gjør ingenting. Detta går så fint skal du se :)
 
Ønsker lykke til med ny hobby, uansett hva slags utstyr du velger.

Et par kommentarer på veien -- Hvis økonomi er viktig, kan du jo vurdere en Beer Brew 30, ferdig startsett får du nytt for ca. 4500 kr, du får da med to ferdige maltsett (Pale Ale og Weissbier), gjæringskar, kjøler m.m. Så kan du jo fylle på med duppeditter etterhvert. Viser til egen diskusjon på forumet om dette utstyret. Det er noe omdiskutert, men det er ganske få innvendinger i forhold til antall solgte enheter. Og det er sikkert godt brukanes til ekstraktbrygging også.  Se link:  http://www.olbrygging.no/butikk/
Flere forretninger som selger malt, kan kverne den for deg også, mot et moderat tillegg i pris. Du kan også bestille etter oppskrift, og få riktige porsjoner tilbake, og slipper å kjøpe hele kiloer hvis du trenger bare en del av det. Bestilte nylig malt fra Nøgne Ø sin webshop, med 3,8 kg Maris Otter og noen-hundre-grams-porsjoner med spesialmalt. Det samme kan du gjøre i f.eks. Bryggeland sine butikker i Oslo, Lillestrøm og Drammen. Derfor kommer ikke jeg til å kjøpe noen maltkvern med det første, til det har jeg altfor små ambisjoner i forhold til antall batcher.
 
Nonshaugen takker for det

At en får ferdig kverna malt er supert, da var det en kostnad mindre i startfasen. Har så langt kjøpt 2 x cornelius fat, co2 og sånn der kran, en hyttekjele, div saker fra europris og en kjøler. Så er utstyrsmessig snart klar for ekstraktbrygg :)

Er ikke veldig redd for kostnader, men derimot lite glad i bortkasta penger. Stemningen hjemme hadde nok blitt amper om jeg hadde brukt 20k før jeg hadde satt mitt første brygg. Kommer til å prøve noen brygg i hyttekjelen før jeg går over på malt på speidel eller bb30.

Skal ta en titt på BB30; det som er viktig for meg er at dingsen tar lite plass og at det blir minst mulig gris. Mitt bryggelokale blir kjøkkenbenken ;)
 
Tilbake
Topp