Trenger råd og fort!

Skal ha fest i dag og har i den anledning brygget en del øl 3 batcher.
Hvorav to er fine men en oppfører seg veldig rart!
Det er snakk om en ipa (austmann humledugg fra brygg selv)
Jeg prøvesmake en på torsdag og den var helt fantastisk i smaken og akkurat passe med kullsyre. I dag når jeg fant frem de to siste kassene merket jeg at en flaske begynte å lekke! Tenkte kapselen satt dårlig og skulle egentlig korker den om. Den stod i taket! Fikk sjokk og prøvde flere med samme resultat.
Hva har skjedd? Vil det hjelpe å bråkjøle de før folk kommer om 7 timer?
 
Det kan være at det bare gjelder noen dårlig desinfiserte flasker. Det kan også være skjevfordeling av karboneringssukker, da vil noen bli underkarbonert, noen passe, og noen overkarbonert. Nedkjøling vil i noen grad hjelpe. Sjekk noen tilfeldige flasker, og smak.
Ha også faren om handgranater i minnet!
 
Smaken er det ingenting å si på. Veldig god og frisk. Ingen vond eller feil lukt heller. Satt en del flasker til kjøling nå og det ser ut som det har hjulpet noe.
 
Godt å høre! :) Har du åpnet dem rett fra karbonering? Øl sliter vel med å holde på CO2 hvis de ikke får seg en cold crash etter endt karbonering. Ellers kan (store) humlerester i flasken skape skumfontene, spesielt på høyere temperatur.
 
Ja de ble åpnet rett fra karboneringa uten coldcrash først. Det kombinert med humle kan være årsaken når leser hva som skrives.
Ble tilløp til angst og rask gange til nermeste butikk for innkjøp av is!
 
Min punk ipa clone skummer over rett etter karbonering. Etter transport trenger den en del tid i kjøl før den holder seg pent i flaska etter åpning.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
 
Tilbake
Topp