Trillebar - prosjekt trillbar bar

GeirH

 
Siden vi er flere som har spleiset på utstyr for å brygge, men bare en av oss (jeg) har tappeanlegg i kjelleren bestemte vi oss for å bygge et portabelt tappetårn som kunne tas med ut på altanen/plenen, på besøk til hverandre, og gjerne andre steder også. Kanskje er det interessant for andre også, så jeg tenkte jeg kunne dele det vi har gjort :)

Hele greie har blitt til litt nå og da, uten noen bestemt planlegging i forkant. Vi har egentlig bare tenkt litt i forkant, og satt i gang for å se hvor vi endte opp. Vi har ikke fått testet den ennå, men jeg kommer tilbake med erfaringer i bruk etterhvert. Foreløpig har det kun vært et kjempemorsomt byggeprosjekt.

Materialer og utstyr:
Litt 2"8, noe 2"4, en del 2"2 og en god del 19x95 terrassebord - alt impregnert materiale. I tillegg etpar hjul fra biltema, en batteridrevet LED-lampe, noe rustfritt stål til selve tårnet, lokket fra en elektrisk kjøleboks som kjøleelement, en 12V strømforsyning og en STC-1000 (bare for moro skyld). Så kom selvfølgelig det som trengs til selve tappinga - en Perlick 525ss, shank, hurtigkoblinger, slangeklemmer, ølslange, miniregulator og overgang til sodastreamflaske. Totalsum - litt over 3k for alt det tekniske pluss kanskje en femhundrelapp for trevirket og isolasjonsplatene.

Bilde 1:
Starten var en stabil fot av litt 2"8 og en ramme rundt med 2"2. Plassen inni beregnet vi til noe mer enn god nok plass til et fat - ca 25x25cm innvendig grunnflate (etter å ha tatt hensyn til 5cm isolasjon), og mer enn høyt nok til å få plass til koblinger og en del ølslange kveilet sammen på toppen. Ytre mål på grunnflata ble da ca 45x45cm, og høyden litt i overkant av 1m (jeg kan komme med mer nøyaktige mål om det er noen som er interesserte).

Bilde 2 og 3:
Vi kledde den mellom de loddrette rammebjelkene med terrassebord av billigste sort. Disse har allerede begynt å trekke seg noe sammen siden vi begynte bygginga, men det gjør ikke noe med litt avstand her...

Bilde 4:
Som isolasjon brukte vi 5cm isolasjonsplater fra nærmeste byggevarehandel. Disse er ganske harde, så det er ikke noe problem å ha et fullt fat inni. Limt sammen og til sideplatene med tec7 (tror jeg - eller noe lignende), og isolert skjøtene med silikon.

Bilde 5:
Kjølebokslokket og isolasjonsplater til bakveggen med utskjært hull.
 

Vedlegg

  • 1.jpg
    1.jpg
    311,7 KB · Sett: 1.143
  • 2.jpg
    2.jpg
    292,9 KB · Sett: 1.141
  • 3.jpg
    3.jpg
    346,3 KB · Sett: 1.137
  • 4.jpg
    4.jpg
    262,6 KB · Sett: 1.148
  • 5.jpg
    5.jpg
    204,5 KB · Sett: 1.135
Bilde 6 og 7:
De resterende veggene er på plass, og vi har lagd lokk med tårn. Lokket består av en isolasjonsplate, pålimt 2"4 på tvers, og terrassebord på langs. Selve tårnet er lagd av to 2"4, der den bakerte har fått frest ut et spor med mer enn nok plass til ølslangen, og et grovt hulli den forrerste for å få plass til gjennomføring med nippel og slange påkoblet.

Bilde 8 og 9:
Tårnet har også fått en topp med innfelt lys (en batteridrevet LED-lampe), og fronten på tårnet har fått en rustfri stålplate som både dekor og som feste til gjennomføringen.

Bilde 10:
Hjul er på plass, og fronten har fått sprayet på logo (sjablong designet i photoshop, skrevet ut på A3-ark, laminert og manuelt skåret ut med tapetkniv).
 

Vedlegg

  • 10.jpg
    10.jpg
    144,2 KB · Sett: 1.118
  • 9.jpg
    9.jpg
    152,2 KB · Sett: 1.105
  • 8.jpg
    8.jpg
    139,6 KB · Sett: 1.118
  • 7.jpg
    7.jpg
    130,1 KB · Sett: 1.106
  • 6.jpg
    6.jpg
    133,8 KB · Sett: 1.112
Bilde 11 og 12:
Elektronikken begynner å komme på plass - en 100W 12V DC strømforsyning fra ebay (kjøleboksen var oppgitt til å trekke ca 55W) og en STC-1000 for å styre av/på til strømforsyningen.

Bilde 13:
Elektronikken er skjult, og sodastream CO2-flaska har fått plass med regulator. Kan hende vi gjør noe mer for å skjule isoporen på baksida her, men det spiller egentlig ikke så stor rolle. Dette er baksiden, og vil som oftest stå opp mot en vegg.
 

Vedlegg

  • 11.jpg
    11.jpg
    230,8 KB · Sett: 1.105
  • 12.jpg
    12.jpg
    166,3 KB · Sett: 1.115
  • 13.jpg
    13.jpg
    167,6 KB · Sett: 1.123
Tøft, holder på og planlegge ett tilsvarende prosjekt.. har lurt litt på om ett kjøleboks lokk greier og holde temperaturen nede. Har du fått testet dette enda?
 
Har ikke fått testet ennå. Siste rest ble satt sammen i går, så skal muligens teste til helga.

Har uansett tenkt å bruke dette som en nr. 2-løsning, der vi tar ferdig nedkjølte og ferdig karbonerte fat ut fra kjøleskapet samme dag/kveld som den skal brukes, så mulig det ikke er så veldig nødvendig med kjøling. Regner nesten med at et fat klarer å holde rimelig godt på temperaturen noen timer inne i denne boksen på egen hånd.

Skal også teste og se om den klarer å kjøle ned et fat fra romtemperatur, men jeg tviler egentlig på det...

Jeg kommer uansett tilbake med mer info etterhvert :)
 
Denne var utrolig kul! :ilike:

Før jeg bygde øleskap så vurderte jeg også en flyttbar innording. Tanken var å lage en isolert kasse til 4 nedkjølte fat på en vogn fra Jula, kjøle med peltier element og isvann og ha et lite stereoanlegg innebygd i kassa. Etter et par vektberegninger fant jeg ut at vogna kom til å veie mer en 150kg.
Jeg ville altså få den med meg ned til parken, men for å få den hjem måtte alt ølet drikkes opp... :bank2:

Kanskje løsningen er å brygge 28 liter parti og fylle en 18liter til øleskapet og en 9liter til vogna?
Hmmm... :jaha:

Nedskalere den portable puben til 2-3 fat?  :jaha:

Da blir det plass til en liten grill også....

Nå har i alle fall jeg noe å fundere på i vinter! :yes:
 
Da har jeg fått trillebaren innendørs, og begynt testingen av kjølinga. Lot den temperere seg litt, før jeg koblet til kjølinga, i denne omgangen uten noe innhold. Kjøleren klarte fint å senke temperaturen til 5 grader (er ca 1 grad feil på usb-termometeret som logger), men temperaturen steg ganske raskt opp til 5,3 grader, og kjølingen begynte igjen. Det ser uansett ut til at den klarer å holde temperaturen i hvertfall 15 grader under omgivelsestemperatur, så det er i det minste positivt :)

Neste forsøk blir å sette inn et allerede nedkjølt fat, og se om den klarer å holde temperaturen nede da, men jeg ser ikke for meg at det skal ha noe å si, eller...? Det er ikke noen grunn til at det skal slippe inn mer varme gjennom veggene, uansett innhold. Og med et fat inni der, så blir jo hele systemet myyye tregere i miit hode ;-)
 

Vedlegg

  • temp_log_tomt.png
    temp_log_tomt.png
    14,4 KB · Sett: 651
GeirH skrev:
Neste forsøk blir å sette inn et allerede nedkjølt fat, og se om den klarer å holde temperaturen nede da, men jeg ser ikke for meg at det skal ha noe å si, eller...? Det er ikke noen grunn til at det skal slippe inn mer varme gjennom veggene, uansett innhold. Og med et fat inni der, så blir jo hele systemet myyye tregere i miit hode ;-)


Riktig resonnert at kaldt fat inni skal ikke gi noen forskjell i varmetap. Det spennende er hvor lenge den trenger for å kjøle ned et romtemperertfat med innhold.  :)
 
Kan vel lage plass til et 12v batteri og drifte den noen timer på det :) hmmm var ikke dumt dette. Har også en kjøleboks som tar både 230v og 12v.....
 
Fikk testa den litt i helga, og den fungerte utmerket med et allerede nedkjølt halvfullt fat. Temperaturen steg noen grader i løpet av kvelden, men da var det rimelig varmt inne i en liten kjeller med 14-15 gjester ;-)

Tror det vil ta litt vel lang tid å kjøle ned et romtemperert fat, da den brukte nærmere en time på å kjøle ned kun luft fra 17 grader til 6 grader...
 
Tilbake
Topp