Trøbbel med ventiler på corneliusfat

Har akkurat fått de brukte fatene mine, de så nesten nye ut, men jeg har et lite problem.
Har lyst til å desinfisere ventilene, men de sitter så hardt at jeg ikke klarer å rikke de. Noen tips?
 
Bruk en fastnøkkel som er riktig størrelse, og den siden med ringen. Ikke skiftenøkkel. Kan hjelpe med et par raske harde kakk på nøkkelen, med en hammer om nødvendig. Ja... også mot klokka ;D
 
Mine brukte satt også innmari godt fast. Har et stående som jeg ikke får opp pga litt mindre ventiler enn på de andre fata, og jeg kun har kombinasjonsnøkkel for to størrelser. Måtta ta innmari godt i på de andre for å få de opp. Skiftenøkkel var det bare å glømme... Men om du har noe som passer, hva med å feste på en lengre arm på redskapet for å få større moment? Evt. tre et rør uttapå?
 
Prøv med varmluftspistol hvis rå håndmakt svikter. Hadde nettopp en lignende episode med stake-bolten på sluken her på badet..
 
Har prøvd både med skiftenøkkel og fastnøkkel på det ene fatet her, men er så lite nøkkelen får tatt tak i, så den glir altfor fort av. Likevel har jeg gjort flere dugelige forsøk, med varmt vann også, men uten hell. Er i ferd med å gi opp, men om noen i området kunne tenke seg å gjøre et forsøk, så hadde det vært satt stor pris på :) De to andre fata mine var også vanskelige å få opp, men de hadde litt større "grep" som passa nøkkelen bedre, så da gikk det til slutt. Er ein 7/8" (2.22cm?) wrench jeg har brukt hittil som passa best.
 
Da har du bare en mulighet igjen, og det er å varme med åpen flamme. Dette er siste løsning, og må utføres med silkehånd.
Hvis du er for utålmodig, ryker pakningene. Flammen må ikke være i kontakt med ventilen, men holdes et stykke unna.
Gjort på riktig måte vil ventilen løsne. Lykke til. :biersmile:
 
olavgn skrev:
Har prøvd både med skiftenøkkel og fastnøkkel på det ene fatet her, men er så lite nøkkelen får tatt tak i, så den glir altfor fort av. Likevel har jeg gjort flere dugelige forsøk, med varmt vann også, men uten hell. Er i ferd med å gi opp, men om noen i området kunne tenke seg å gjøre et forsøk, så hadde det vært satt stor pris på :) De to andre fata mine var også vanskelige å få opp, men de hadde litt større "grep" som passa nøkkelen bedre, så da gikk det til slutt. Er ein 7/8" (2.22cm?) wrench jeg har brukt hittil som passa best.

jeg kjøpte meg en 22mm lang kopp som jeg trer over ventilen, og bruker skralle, har sålangt løsnet vanskelige fat greit.
 
Tilbake
Topp