Trondheim: Hjemmebryggfestival 2014 i regi av Det gode øls klubb

Håvard Midtkil

Norbrygg-medlem
Lørdag 5. april kl.17.00 (lørdag før palmehelga)
på *Håndverkeren* (Vår Frues Strete 9)


Årets hjemmebryggfestival er den 6. i rekka, og det har blitt en årviss suksess!

Festivalen holdes som vanlig på en lørdag, og vi håper å tiltrekke oss gjester fra fjern og nær. Hjemmebryggere av alle slag inviteres til å ta med seg sitt øl for en vennlig kappestrid om heder og ære. Likeså inviteres alle ølinteresserte til en hyggelig aften med smaksprøver av et godt og variert ølutvalg.

Ett festivalglass følger med i inngangsprisen. Dette er half-pint-glass med klubblogo samt teksten "Hjemmebryggfestival" - dette glasset får man kun tak i på festivalen! Det vil også være mulighet for å få tak i ølklubbens andre ølglass her - det har nå blitt tre forskjellige typer, til henholdsvis 40,- ("tulip" pintglass), 50,- (stettglass 0,35l)  og 60,- ("cognac" pintglass).

Det vil være (fritt) tilgjengelig lett snacks - chips, saltstenger, loff m.m..

Festivalen arrangeres som et lukket møte og alle som vil delta må på forhånd
melde seg inn i Det gode øls klubb og betale medlemskontingent for 2014 (kr
100,-). Medlemsskapet følger kalenderåret. Betaling gjøres til klubbens konto:

  1503.08.85764

Inngangspenger (kr 250,-) betales gjerne på samme måte, men det blir også
mulig å betale inngangspenger i døra. Husk å oppgi navn og å melde ifra hva betalingen gjelder dersom du betaler til konto. 

NB! Ta med betalingsutskrift e.l. som bevis på betalt kontingent/inngangspenger dersom betalingen er gjort nylig.

Hjemmebryggere som stiller med øl betaler ikke inngangspenger,
se egne regler for dette i egen informasjon.

Publikum vil være dommere og prisene det kjempes om er som følger:

  • Beste lyse øl
  • Beste mørke øl
  • Særeste opplevelse
  • Typeriktigste øl

Premier i de ulike klassene kommer fra Bakke Brygg.

I tillegg kjøres det også i år en flaskekonkurranse som vil få sine vinnere annonsert og premiert under hjemmebryggfestivalen. Denne har i år (som i fjor) temaet "Target Practice" - det vil si at man skal brygge et øl som er nærmest mulig opp til et spesifikt kommersielt tilgjengelig øl.

Det er valgt ut følgende 2 målskiver:
  •   Engelsk brown ale - Newcastle Brown Ale
  •   Amerikansk brown ale - Brooklyn Brown Ale

Også i flaskekonkurransen kommer premiene fra Bakke Brygg. Hurra!

Se flere detaljer for ølutstillere på festivalen (http://www.detgodeolsklubb.no/?p=409) og
deltakere til flaskekonkurranse (http://www.detgodeolsklubb.no/?p=416) i egen info for disse. 

Velkommen!

mvh,
Håvard Midtkil
Leder
Det gode øls klubb
 
Hei,

Jeg har noen spørsmål rundt det å stille til publikumsbedømmingen.
Hva må man ha med seg av utstyr? Holder det med fat, co2, picnic-tappekran og en bøtte med is?
Er det noe utstyr som er kjekt å ha med seg basert på tidligere erfaringer, bord/stol/plakat osv?
Når må utstyret være ryddet vekk?
Hvor mange deltakere og hvor mange smakende var det i fjor?
 
VonRabben skrev:
Jeg har noen spørsmål rundt det å stille til publikumsbedømmingen.
Hva må man ha med seg av utstyr? Holder det med fat, co2, picnic-tappekran og en bøtte med is?
Er det noe utstyr som er kjekt å ha med seg basert på tidligere erfaringer, bord/stol/plakat osv?
Når må utstyret være ryddet vekk?
Det du må ha med er alt som trengs for å få ølet ditt over i et glass. Fat, CO2, picnic-tappekran og en bøtte med is holder nok lenge. Det som er på stedet er bord og stoler, samt vannmugger og snacks og sånn.

Det blir laget et lite skilt med navnet på bryggeriet ditt for å henge foran bordet (evt. bak på veggen), og det som kan være kjekt er å ha med er info om ølet (etter eget valg, noen har bryggeskjema, andre har etikett i stort format). Merk at dersom det ligger på bordet kan det være lurt å ha laminert det (på grunn av ølsøl), men du MÅ ikke.  Om du vil ha med plakat er det greit, men det er litt begrenset plass til store greier. Det er ikke helt samme showfaktor som det pleier å være på NM, kan en si. Det pleier å være en rolig og øl-kompetent forsamling.

Vi må rydde lokalet før vi avslutter for kvelden/natta, men jeg pleier å ha bilen min (kassebil) stående utenfor lokalet til utpå søndagen, nettopp for å kunne sette fat og annet utstyr et sted. Så pleier jeg ta en liten bringerunde evt. møtes et sted for å få tilbakelevert tingene på søndagsettermiddagen. Dette må avtales før du går fra stedet, og det er fint om det henger en navnelapp på tingene dine (og gjerne telefonnummer).

Om du trenger hjelp til å få fraktet noe TIL lokalet trenger jeg å få henvendelse om det innen dagen før.  Det er ikke anledning til å sette ting inn i lokalet før lørdag.
VonRabben skrev:
Hvor mange deltakere og hvor mange smakende var det i fjor?
Jeg må få komme tilbake til dette, jeg husker ikke tallet, og må sjekke notatene.
 
Påmeldinger mottas med takk, ja!

I dag er det forøvrig frist for å forhåndspåmelde seg som utstiller på selve festivalen, om man vil ha glass som "tidlig-premie". Se infoen på hjemmesida om dette. Detaljene om øl(ene) trenger likevel ikke være inne før den ordinære påmeldingsfristen 28. mars.

Man gleder seg!
 
Tilbake
Topp