Tropisk IPA

Hei, hadde vært fint om noen hadde tid til å komme med tanker ang. denne oppskriften.

47liter
OG 1.063
IBU 56
90min kok

6kg pilsner
5kg pale ale
1kg vienna
0.5kg carahell
0.3kg crystal120

30g chinook 60
30g chinook 30
100g cascade 15
70g cascade 5
50g citra 5
50g citra 0
30g cascade 0
20g mosaic 0
70g nelson sauvin dryhop
50g citra dryhop
30g cascade dryhop

british ale yeast WLP005
 
Tidligere brygg med mye Citra jeg har gjort, har etter min smak bikket mot tropisk. Ut fra hva jeg har forstått, kan mosaic og nelson spille videre på det, men har lite erfaring med disse humlene. Tenker du at dette ikke vil gi tropisk aroma?
 
Nelson og Citra gir jo en del tropisk. Men du finner humler som har mer av det
Mosaic f.eks er jo mye mørke frukter.

Tenkte mer på å bytte ut en del cascade da den ikke er spes tropisk, og du har brukt mye av den.
 
@Miguel du må lære deg å ligge unna folks humleskjema
til TS, den blir tropisk og fin

Haha. Joda. Men hvis han vil ha tropisk og har mer Mosaic liggende så er det jo enkelt å bytte ut.
Ofte så lar man det ligge med mindre TS har et mål for øyet, som her er tropisk. Hadde det det målet vært "IPA" så ville jeg latt den gå.
 
Foreslår at citra på 0 min byttes ut med azacca, evt også på dh. Citra og cascade gir vel ikke utpreget tropisk aroma (selv om citra ofte regnes for å gi dette), men nelson, azacca, mouteka etc er greie. Ser ellers fin ut, blir nok bra.
 
Det er derfor jeg lurer på om TS har mer av de samme humlene i oppskrifta (mer mosaic) og om de allerede er kjøpt inn. Blir for mye å si at ting bør byttes ut med ditt og datt.. Man må se hva mulighetene til TS er..

Hadde det vært fritt frem ville jeg sagt Nelson/kohatu/motueka/wai-iti/riwaka..
 
Tilsett Nelson, mosaic og Citra etter at du har kjølt ned til 60 grader og la stå i 45 min på den temperaturen. 30/70. 30% av de har du i ved ti min, er mitt tips.

Edit: sorry rotet det til, glemte tørrhumla. 25% ved ti min, 25% i WP @60c, 50% tørrhumle ville jeg gjort. Da får du "tyngden" av humlene samt masse friskhet fra tørrhumling. Cascade føler jeg kan seile litt sin egen sjøl da den omtrent ikke er tropisk i det hele tatt.
 
Sist redigert:
Nelson, Galaxy og Southern Passion. Amundsen har en IPA som får bra frem dette her, guavajuice.

Tropisk er forøvrig upresist, det er stor forskjell på ananas og pasjonsfrukt, begge er tropiske.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp