Trub og tett torpedofilter

Har en enkel Coobra bryggemaskin. Den har et torpedofilter i bunnen som jeg har måttet ta ut, da det går tett med en gang jeg forsøker å tappe gjennom det.

Hva gjør folk for å unngå å få med truben over i gjæringskaret? Har forsøkt å se etter noe filterløsninger uten hell. Trakt med sil vil jo gå tett på 1-2-3.... eller?

Tips mottas med takk :)
 
Har en enkel Coobra bryggemaskin. Den har et torpedofilter i bunnen som jeg har måttet ta ut, da det går tett med en gang jeg forsøker å tappe gjennom det.

Hva gjør folk for å unngå å få med truben over i gjæringskaret? Har forsøkt å se etter noe filterløsninger uten hell. Trakt med sil vil jo gå tett på 1-2-3.... eller?

Tips mottas med takk :)

Tid. La det bunnfelle i kokekaret. Forlenger bryggedagen men det er den mest effektive måten.
 
There is not a lot wrong with trub, but, if you want a clear beer, it can be good to avoid letting too much get in the fermenter. Don't be greedy!
 
Du kan også bruke humlepose. Du får litt lavere utbytte av humla, så det blir en avveining
 
... så lenge du gidder...
spøk til side. Når du ser at den er 'klar', tapper du. Når du ser at du drar med deg bunnslam, kan du tappe resten i et eget kar/bøtte, og la det klarne ett døgn før du dekanterer det klare i gjæringskaret.
 
Nå har jeg venta og venta... I dag tømte jeg pils-batchen over i et gjæringskar for å se hvor lang tid det tok. Har stått 6 timer nå, og det er enda ganske mye igjen før ting har "ramla helt ned".
b31a9c43-69c2-4a3b-af14-b0b938240a69.jpg

Kan jeg la vørteren stå til i morgen før jeg tømmer over? Tenker litt på infeksjonsfaren her...
 
Sist redigert:
Jeg tapper over og gir beng i trub. går helt fint,legger seg i bunn, litt mer styr å vaske gjær... joda men mye mindre styr enn å styre med filter og anna fjas .. Jeg lager godt øl, de som ikke tror meg er hjertelig velkommen til å komme å smake..
Gjør det enkelt
 
Ikke at jeg har så mange brygg på nakken, men her har aldri sett så mye trub før.... Hvordan går det til? :eek:
 
Bruker du whirlfloc eller liknende?
Jeg tapper over mye av trub, dvs den ulla du får når vørteren kjøles. Men stopper før det mer tungtløselige grumset og humlerestene, slik at det blir 0,5-1L tap. «Ulla» feller til bunns i løpet av det første døgnet eller to i gjærkaret, men blir såpass kompakt at det ikke er til plage.

Foretrekker å ta av en andel av starteren og kjøle ned fremfor gjærvasking. Mindre forurensingsfare, og mindre seleksjon av spesielle egenskaper hos gjæren. Så slipper man stresse med truben også.

Kjenner ikke til cobra og filteret, så dette ble generelt om trub.
 
Nå skal gjærkaka til denne pilsen være en "starter" til en baltic porter som jeg skal brygge, derfor tenkte jeg å få en så ren kake som mulig. Jeg bruker Whirfloc ja. Stått opp igjen nå og funnet ut at den har sunket 1 liter til etter ytterligere 6 timer.
Skal vente til i ettermiddag, så får vi se.
 
La truben ligge igjen – og så tømmer du du den over på noen brusflasker. La det stå kaldt noen timer, dekanter over på nye flasker – og så har du et par liter nydelig, ren vørter. Brukes til startere eller som karboneringsvørter. Fungerer best om man har brukt whirlfloc, protafloc, irish moss eller tilsvarende under kok.
 
Tilbake
Topp