Trub

AndersGrom

Dommer
Sliter litt med for mye trub i min bb30 v3. Rører ikke i malten under meskingen(rører kun ved in mesk) sirkulerer kun manuelt. Noen som har noen gode tips?
Brukte denne gang 5,5 kg MO pale og 150 g Crystal, 1 tbl whirlfloc, ca 100 g humle som jeg fikk silt ganske godt av. Whirlpoolet og vørten fikk stå over 1 time før jeg begynte tappingen.  Ser ut som jeg får en ca 4-5 liter trub. Er dette normalt?
 
Jeg har samme problemet med samme utstyr. Alt under kranen er trub, selv etter 1-1,5 timer etter endt kjøling.
Jeg forsøkte å ta bort "skummet" som danner seg under oppkok for å minimere dette, uten at jeg kan si at det hjalp nevneverdig. 
 
Alt under kranen er greit, men jeg får ett par liter i gjærkaret og. Skummer gjør jeg og. Kan malten ha vært for fint malt kanskje? (ferdig kvernet fra bryggselv)
 
AndersGrom skrev:
Alt under kranen er greit, men jeg får ett par liter i gjærkaret og. Skummer gjør jeg og. Kan malten ha vært for fint malt kanskje? (ferdig kvernet fra bryggselv)

Den store hemmeligheten med å unngå trub i gjøringskaret er ofte å ta TIDA til hjelp.    La vørter stå 30-60 minutt etter kjøling er ferdig.  Så tapper du SAKTE - bruk gjerne 30-45 minutt på å tappe av kjelen. 
 
Har kjøpt en stor BIAB pose som jeg desinfiserer, legger oppi gjæringsbøtta (europrisbøtte) før jeg tapper av vørteren.  Brygga en APA på mandag med passe mye humle. Da er det bare og tømme hele BB30 innholdet rett oppi. Etterpå er det bare og løfte ut BIAB - posen med humlegørra. Funker vannvittig bra.
Satt igjen med 27 liter til gjæring :)
(på 5,6 kg malt med OG 1,050, fornøyd m d)
 
katla skrev:
AndersGrom skrev:
Alt under kranen er greit, men jeg får ett par liter i gjærkaret og. Skummer gjør jeg og. Kan malten ha vært for fint malt kanskje? (ferdig kvernet fra bryggselv)

Den store hemmeligheten med å unngå trub i gjøringskaret er ofte å ta TIDA til hjelp.    La vørter stå 30-60 minutt etter kjøling er ferdig.   Så tapper du SAKTE - bruk gjerne 30-45 minutt på å tappe av kjelen.   

Det gjorde jeg(les første post)
 
Rune81 skrev:
Har kjøpt en stor BIAB pose som jeg desinfiserer, legger oppi gjæringsbøtta (europrisbøtte) før jeg tapper av vørteren.  Brygga en APA på mandag med passe mye humle. Da er det bare og tømme hele BB30 innholdet rett oppi. Etterpå er det bare og løfte ut BIAB - posen med humlegørra. Funker vannvittig bra.
Satt igjen med 27 liter til gjæring :)
(på 5,6 kg malt med OG 1,050, fornøyd m d)
Jeg gjør det og .
 
AndersGrom skrev:
Rune81 skrev:
Har kjøpt en stor BIAB pose som jeg desinfiserer, legger oppi gjæringsbøtta (europrisbøtte) før jeg tapper av vørteren. Brygga en APA på mandag med passe mye humle. Da er det bare og tømme hele BB30 innholdet rett oppi. Etterpå er det bare og løfte ut BIAB - posen med humlegørra. Funker vannvittig bra.
Satt igjen med 27 liter til gjæring :)
(på 5,6 kg malt med OG 1,050, fornøyd m d)
Jeg gjør det og .

Da skjønner jeg ikke hvor svinnet er hen?? Jeg tapper 100% av væska i bøtta og hiver den "avsilte" trub'en, det kaller ikke jeg mye svinn.... Og en annen fordel ved denne metoden er at en slipper å vente på at det skal legge seg på bunnen. Full åpning på krana og rett til gjæring, så får en vasket ferdig utstyret før det blir alt for sent.

Men har brygga forskjellige IPA på bb30 og skjønner hva du mener med mye trub, noen ganger er det trub halveis opp i bb30 etter kjøling.... Pelletshumla sveller noe vannvittig :) har aldri prøvet blomst, men mulig man slipper mye av dette da??


Sent from my iPad using Tapatalk 2

Edit: jeg prater om humletrub her, ser at du spør om trub som kommer av malten.....sorry. Jeg sirkulere under meskinga så det blir ikke så mye, ca 1 liter.
 
Det er alltid ein del trub i kjelen etter koking - nokon gonger meir enn andre.  Det kjem frå humle og anna som vert felt ut under kokinga - og skal vera slik.    Mesken er jo nederst ein slags sil så om du rører i den - ikkje rør heilt i botnen - ellers er vel røring berre bra sidan det hindrar kanaldanning når ein sirkulerar vørter gjennom mesken.    Og om du hadde fått med restar av mesken med i kokekjelen så ville du også risikera at du fekk usmak på brygget ditt.   

Når eg lagar vørter plar det ofte vera iallefall 2-3 liter med rein trub i botnen av kjelen.     I min kjele (det er ikkje ein BB-kjele) har eg eit bend på innsida som eg kan stilla inn kor høgt eg vil henta vørter frå - så eg kan dermed regulera om eg vil ha berre rein vørter (som det er over trub i botnen) eller om eg vil vera meir "økonomisk" og forsøkja å få mest mogleg vørter ut.     Normalt sett står dette bendet ned ("økonomisk")  og då vil eg alltid få litt trub i begynnelsen av tappinga - nokre desiliter iallefall som  i praksis er den trub som er rett rundt bendet - og under tapping  dannar det seg så ei "lomme" rundt bendet (der det ikkje er trub) og  det kjem deretter rein vørter heilt til vørternivå er heilt nede i kjelen der trub er - då stoppar eg tapping.        Tapping tar som sagt også laaaang tid (45 minutt++) for å hindra at for stor fart på tapping drar med seg trub - om eg hadde tappa fortare ville det bli meir trub med over i gjæringskaret.  Ein annan konsekvens av langvarig tapping er at eg får ein god del oksygen inn i vørter under den tre kvarter lange tappinga der vørter plaskar nedi gjæringskaret - og det dannar seg ofte 10-15 cm skum på toppen av vørteren i gjæringskaret.  

Design av utløpet frå kjelen vil kanskje også spela inn litt?  I min kjele går vørter litt OPP bendet (sakte) og dermed vil kanskje tyngda av trub gjera at den ikkje så lett blir med som den kanskje ville vera om uttapping skjer horisontalt (rett ut)?  Og så kan det kanskje også spela litt rolle om du brukar noko for å fella ut trub - eg brukar for min del ofte Irish Moss. 

Men noko enorm krise er det neppe med noko trub i gjæringsklaret -  augurane her på forumet seier at det er gjæring og gjæring og gjæring (og temperaturkontroll under gjæring) som er det viktigaste for godt øl.      
 
Tilbake
Topp