Trykk på C02-tank

Hei har invistert i fatøl anlegg, fikk en ombygget brannslukker fra Ernst Nilsen kjørt opp av en kammerat i dag. Har også en ny regulator fra Vin og Bar. Koblet dette sammen og leser av"kun"? 50 bars trykk. Er dette korrekt, eller har jeg fått en nesten tom flaske, eventuelt er manometeret mitt feil? Er det en måte og sjekke dette på? Veiing av flaske foreksempel, hvor mye veier en tom/full 5 liter brannslukker med skruventil?

Frode
 
Avhengig av temperaturen så er det vel sånn ca det trykket man kan forvente i flasken. Og Ernst Nilsen pleier å fylle opp flaskene helt fint etter min erfaring.
 
Co2 blir flytende ved ca 50bar ved rundt 20C, derfor vil flasken vise samme trykket uavhengig av om den er full eller nesten tom så lenge det finnes flytende co2 igjen i flasken.
Straks trykket i flasken begynner å synke er den nesten tom å det er påtide å bytte.
Mener det skal stå stemplet inn hvor mye flasken skal veie når den er tom og/eller full.
 
FrodeN skrev:
Hei har invistert i fatøl anlegg, fikk en ombygget brannslukker fra Ernst Nilsen kjørt opp av en kammerat i dag. Har også en ny regulator fra Vin og Bar. Koblet dette sammen og leser av"kun"? 50 bars trykk. Er dette korrekt, eller har jeg fått en nesten tom flaske, eventuelt er manometeret mitt feil? Er det en måte og sjekke dette på? Veiing av flaske foreksempel, hvor mye veier en tom/full 5 liter brannslukker med skruventil?

Frode

The measurement of gas in a tank is dependent on the type of gas. C02 under high pressure is LIQUID ...so the
  fill is always calculated by weight,  never by pressure.

  The weight of gas/liquid  that the bottle should hold will be stamped on the bottle....NEVER exceed it.
  A 2 kg tank is designed to carry safely a maximum of 2 kg of liquid C02 ... only 66% of it's volume is liquid filled.... or if
  you like... it's only 2/3rds full of liquid... the "empty " 1/3rd contains gas and acts as an expansion gap.
  Liquid CO2 has the same density as water ... therefore a  2kg tank has a total volume of 3 liter's  consisting of 2 liter's of liquid co2
  and 1 liter volume of expansion gap.

Mere her  http://www.teamonslaught.fsnet.co.uk/co2_info.htm
 
Og her tror jeg at Frode begynte å tenke, for har man f eks en oksygenflaske, så er det sammenpresset til et mye høyere trykk for at det skal bli flytende. Husker ikke helt hva oksygenets trykk er, men det er vel godt over 100 bar tror jeg.
 
Mange takk for raske og gode svar. Har oksygenflasker tilgjengelig på jobb, og har brukt CO2/Argon til sveising og her ligger som Eduard sier trykket mye høyere. ca 150 bar om jeg husker korrekt. Ble derfor litt bekymret når jeg så det lave trykket på CO2 flaska. Heldigvis ubegrunnet. Tappet over en juleøl (lager) på fat i går, står til karbonering i ølskapet.

Frode :)
 
Tilbake
Topp