Trykksette corny-fat for gjæring med o2?

Noe jeg har tenkt på litt. Spes til store øl. Trykksette corny-fatet med o2.

For mye o2 er dumt, men på store øl, og alt ettersom gjærtype, så er det noen batcher man trenger mye oksygen, f.eks 007 og store øl. Den sluker oksygen, og trenger det.

Som nevnt hundre ganger før, jeg suger i matte, og vet ikke helt hvor jeg skal begynne å regne for å finne ut hvor mye 02 som potensielt "er" i vørteren hvis jeg trykkesetter et fat med x bar, og y headspace.
 
Før en begynner å regne på dette, hvordan sørger du for at oksygenet løser seg i vørteren og ikke havner i headspace. Se forøvrig https://forum.norbrygg.no/threads/hvor-mye-oksygen-til-50liter.29216/

Hvorfor ikke benytte vanlig framgangsmåte med brusestein og flowmeter. Bare bruke lenger tid, mere oksygen.
Da skulle du kunne oppnå mere enn 20ppm i vørter med høy OG.

Problemet er at du ikke vet hvor mye du tilsetter uten å ha et DO meter, som koster en del.
Men det gjør du heller ikke i dag ved tradisjonell metode, du antar at det er nok utifra erfaring.
Så kan du tilsette f.eks. dobbel dose av normal og se om du blir fornøyd med resultatet.

Du vet jo heller ikke eksakt hvilken ppm O2 gjæren 007 og store øl krever, et utgangspunkt kan jo være å øke vanlig dose og se om det blir bra (Antar jeg)
Gå like gjerne etter empiriske observasjoner. Om ølet gjærer godt ut og smaker som forventet, er det et ganske sikkert tegn på at du er i det rette området.


https://forum.norbrygg.no/threads/metning-av-oksygen-i-vorteren.5263/#post-43045
 
Sist redigert av en moderator:
Før en begynner å regne på dette, hvordan sørger du for at oksygenet løser seg i vørteren og ikke havner i headspace. Se forøvrig https://forum.norbrygg.no/threads/hvor-mye-oksygen-til-50liter.29216/

Hvorfor ikke benytte vanlig framgangsmåte med brusestein og flowmeter. Bare bruke lenger tid, mere oksygen.
Da skulle du kunne oppnå mere enn 20ppm i vørter med høy OG (som forøvrig er for mye)

Problemet er at du ikke vet hvor mye du tilsetter uten å ha et DO meter, som koster en del.
Men det gjør du heller ikke i dag ved tradisjonell metode, du antar at det er nok utifra erfaring.
Så kan du tilsette f.eks. dobbel dose av normal og se om du blir fornøyd med resultatet.

Du vet jo heller ikke eksakt hvilken ppm O2 gjæren 007 og store øl krever, et utgangspunkt kan jo være å øke vanlig dose og se om det blir bra (Antar jeg)

Det med at det skal løse seg i vørteren er en del av regnestykket jeg lurer på. Bruker ren o2 med brusestein og flowmeter pr idag.

Jeg vet ikke eksakt hvor mye 007 vil ha, men vet at den vil ha mye..
 
Rakk å redigere inn et innlegg fra Gahr i min siste post over som er nyttig

Chris White gjorde en test på dette som han nevner i boka Yeast,

30 secs 02: 5.12 ppm
60 secs 02: 9.20 ppm
120 secs 02: 14.08 ppm

Dette var i en vørter på 20 liter / 1.077. Det ble brukt 0,5 micron beluftningssten, 1L/min, ren oksygen og flowmeter.
 
Sist redigert av en moderator:
Ja, men det sa meg ikke stort mer enn det jeg vet. F.eks så har det også vært konsensus at man ikke bør oksygenere vørteren videre etter ca 12 timer. Dette har jeg funnet ut at ikke stemmer. Så de «gamle» kildene tar jeg til etterretning, og kun det, og debunker de gjerne.
 
Rakk å redigere inn et innlegg fra Gahr i min siste post over som er nyttig

Chris White gjorde en test på dette som han nevner i boka Yeast, side 79 :

30 secs 02: 5.12 ppm
60 secs 02: 9.20 ppm
120 secs 02: 14.08 ppm

Dette var i en vørter på 20 liter / 1.077. Det ble brukt 0,5 micron beluftningssten, ren oksygen og flowmeter.

Ja «yeast» er allmennkunnskap, men.lurer på trykket og henrys lov sånn sett, og videre.
 
Ja, men det sa meg ikke stort mer enn det jeg vet. F.eks så har det også vært konsensus at man ikke bør oksygenere vørteren videre etter ca 12 timer. Dette har jeg funnet ut at ikke stemmer. Så de «gamle» kildene tar jeg til etterretning, og kun det, og debunker de gjerne.
For high-gravity beers, adding a second dose of oxygen between 12 and 18 hours can help fermentation speed and attenuation (O’Conner-Cox and Ingledew, 1990)

Hvilken konsensus og debunking viser du til her? Ref. sitat over fra en gammel kilde ;)
Sitatet sier ikke noe om at du ikke bør oksygenere etter 18 timer, men effekten er størst dersom tilsetning nummer to kommer 12 timer etter pitch.
Flere bryggerier sier at de i ekstreme tilfeller tilsetter oksygen i flere enn to omganger, siste kanskje 3 dager etter gjæringen har startet.

Her er en post fra Gahr som utdyper problemstillingen, artig at det er du som stiller spørsmålet Miguel
https://forum.norbrygg.no/threads/s...ore-ol-i-storre-bryggerier.25349/#post-257978
 
Sist redigert av en moderator:
Altså, når blir det for mye, gitt et visst trykk, headspace og lukket gjæringskar.

Vet at dette ikke er svaret du er ute etter, du ønsker en beregning som sier hva du ender opp med av ppm oksygen i corny-fatet når du blåser inn x bar i y headspace.

Å ha oksygenet i headspace kompliserer utregningen veldig.
Hvilken diffusjonsrate (som er avhengig av trykk) har du inn i vørteren fra headspace, når og i hvilken grad blir dette oksygenet tilgjengelig for gjæren. Rekker gjæren å bruke opp alt oksygen før den eventuelt begynner å blåses ut med CO2.
Gjæring i åpne gjæringskar har jo f.eks ubegrenset tilgang på oksygen i headspace, det utgjør en forskjell men ikke stor.

Skjønner at du vil ha en matematisk løsning på dette, men den har jeg vanskelig for å se.
Jeg tror den eneste måten å få ting konsistente på, er om du bruker flow-meter OG en oksygenmåler samtidig.

Du vet ikke pr. idag hva gjæren krever i din vørter angående oksygen, men du vet at du trenger mye.
WLP007 er en høyt flokkulerende gjærstamme (for å si det mildt)i og disse er kjent for å ha høyere oksygen behov enn andre gjærstammer.
Men hvordan skal du finne ut hvor mye gjæren trenger i en viss vørterstyrke?

Gå like gjerne etter empiriske observasjoner. Om ølet gjærer godt ut og smaker som det skal er det et ganske sikkert tegn på at du er i det rette området.
Såvidt jeg kjenner til er det slik de profesjonelle gjør i prinsippet, selv om de selvsagt har både måleinstrumenter og lab til hjelp i arbeidet.
 
Da har jeg funnet ut svaret. Tester selv :)
Ja, ikke bry deg med å oppdatere tråden med ev. løsninger til glede for andre:D

Hadde jo vært fint om du tok deg tid til skissere hva du har funnet ut selv om du ikke har rukket å teste/verifisert.
Deling av info er jo litt av hensikten med forumet. ;)
 
Eneste å huske på at O2 under trykk lettere antenner brennbare ting og tang. Derfor man skal være forsiktig med fett i regulator.
 
Hum, teoretiserer litt her. Jeg vil tro at nøkkelen til å beregne dette er å finne vekten til oksygenet du tilfører, for å videre estimere hvor mange ppm oksygen som tilføres.

Litt gjetning for å finne tettheten til oksygenet gjennom flowmåler:
m/V = (molekylvekt * Trykk) / (gasskonstant * temperatur) = (32 * 1) / (0,0821 * 298) = 1,307 g/L
Trykk er trykket i regulatoren (absolutt), antatt veldig lavt trykk.
Molekylvekten til O2 er 32g/mol.
Temperatur på gassen (absolutt, kelvin), Antatt 25 grader.

Antall liter oksygen finner du etter flow rate * tid.

Vekten av ølet finner du ut ifra SG * volum.

Så hvis du kjører 0,1liter oksygen, øker vekten med ca 0,13g. 19L vørter ved 1.050 veier 19,95kg. Antall PPM oksygen tilført = (0,00013kg / 19,95kg) * 1000000 = 6,5PPM

Nokså teoretisk det her, tar ikke høyde for oksygenet som blir liggende i headspace. Det hadde vært spennende å se om det stemte sånn noenlunde..

Sent fra min LON-L29 via Tapatalk
 
Tilbake
Topp