Tsjekkisk pils - høy OG

Steinar Huneide

Norbrygg-medlem
Holder på å koke en Tsjekkisk pils kjøpt på Vinbua i Ålesund. Oppskrifta hadde beregnet 1.045 i OG - men her var over 6 kilo malt i ølsettet. Når jeg er ferdig med å skylle ut, fyller jeg BB30'n helt opp (32-33 liter) for å tynne ut.. Rører litt med meskespaden og måler SG med vørter tappet fra krana. 1.060 fikk jeg da når vørter prøven var kjølt ned til 20 grader. Og dette skulle da koke i 90 minutter som da vil si at jeg får en OG på opp mot 1.075-1.080.

1. Dette blir en jævelsk sterk pils!
2. Hva i alle dager, har Vinbua kimsa litt med maltblandinga her og gitt meg en drøy kilo for mye?
3. For å få dette drikkende duger det vel ikke med 2 pakker tørrgjær, må vel ha snart det doble?
 
Den oppskrifta kan ikke være riktig, med 6 kilo malt type pilsmalt + litt extra snadder vil du ligge på 60% effektivitet skal du lande på OG ca 1045 på bb30.. De har nok blanda feil her..
 
Holder på å koke en Tsjekkisk pils kjøpt på Vinbua i Ålesund. Oppskrifta hadde beregnet 1.045 i OG - men her var over 6 kilo malt i ølsettet. Når jeg er ferdig med å skylle ut, fyller jeg BB30'n helt opp (32-33 liter) for å tynne ut.. Rører litt med meskespaden og måler SG med vørter tappet fra krana. 1.060 fikk jeg da når vørter prøven var kjølt ned til 20 grader. Og dette skulle da koke i 90 minutter som da vil si at jeg får en OG på opp mot 1.075-1.080.

1. Dette blir en jævelsk sterk pils!
2. Hva i alle dager, har Vinbua kimsa litt med maltblandinga her og gitt meg en drøy kilo for mye?
3. For å få dette drikkende duger det vel ikke med 2 pakker tørrgjær, må vel ha snart det doble?
Du kan jo tynne ut den ferdige vørteren med kokt vann.
 
Oppskrifta inneholder;

4.2 kg pils
1.25 kg cara
0.8 kg vienna

Hva ville dere ha gjort, kjørt på med en sterk sak (da må jeg nok ha hvertfall en pakke til tørrgjær) eller vanna ut? Har vel snart høy nok OG til å sette to dunker med 20 liter i hver på gjæring.
 
Oppskrifta inneholder;

4.2 kg pils
1.25 kg cara
0.8 kg vienna

Hva ville dere ha gjort, kjørt på med en sterk sak (da må jeg nok ha hvertfall en pakke til tørrgjær) eller vanna ut? Har vel snart høy nok OG til å sette to dunker med 20 liter i hver på gjæring.
Jeg ville vanna ut. Jeg liker sterkt øl, men ikke av pilsnertype.
 
Fikk vanna ut litt, endte med OG på 1.064. I følge Mr. Malty trengs det da 2.8 pakker med tørrgjær så en pakke til med S-23 blir handla i morgen.
 
Jo, det kan jeg selvfølgelig. Men rundt 6,5-7% ABV blir ei fin sterkøl, endte i det området der med Festbier også, den var det kun 10 flasker igjen av når den nå er begynt å bli ferdig modnet. 9% derimot hadde nok blitt for mye.
 
Tilbake
Topp