Tsjekkisk pilsner - humleskjema 200g Saaz (3.5% alfasyre)

Hei !

Skal brygge en 25 liters batch med tsjekkisk pilsner i helgen, og har kontroll på alle ingredienser.

Ønsker en IBU (Tinseth ) på rundt 32-35

Ønsker også å benytte kun Saaz humle

Jeg ser at jeg oppnår det i Brewersfriend med følgende humleskjema :
50g Saaz 3.5% 60min
50g Saaz 3.5% 10min
50g Saaz 3.5% 5min
50g Saaz 3.5% 2min

Noen som har noe formening om hvorvidt dette humleskjemaet ser greit ut eller om noen ville gjort det anderledes ?
 
Hei !

Skal brygge en 25 liters batch med tsjekkisk pilsner i helgen, og har kontroll på alle ingredienser.

Ønsker en IBU (Tinseth ) på rundt 32-35

Ønsker også å benytte kun Saaz humle

Jeg ser at jeg oppnår det i Brewersfriend med følgende humleskjema :
50g Saaz 3.5% 60min
50g Saaz 3.5% 10min
50g Saaz 3.5% 5min
50g Saaz 3.5% 2min

Noen som har noe formening om hvorvidt dette humleskjemaet ser greit ut eller om noen ville gjort det anderledes ?

Jeg hadde brukt noe annet - NorthernBrewer eller Premiant (tsjekkisk, veldig bra!) - som bitterhumle, så hadde det blitt litt mindre spinatsuppe. Du får jo ikke noe smak ut av den tilsetninga på 60 allikevel. Men du skriver jo at du vil bruke bare Saaz, så da vil du vel det, da:).

Hvorfor ikke skyve den siste tilsetninga til 0, og så heller gi den de to minuttene ved 90 grader? Samtidig kan du forskyve de andre to seine tilsetningene med 2 minutter. Du påvirker neppe bitterheta noe særlig på den måten, men du tar vare på litt mer av de flyktige oljene.
 
Jeg hadde brukt noe annet - NorthernBrewer eller Premiant (tsjekkisk, veldig bra!) - som bitterhumle, så hadde det blitt litt mindre spinatsuppe. Du får jo ikke noe smak ut av den tilsetninga på 60 allikevel. Men du skriver jo at du vil bruke bare Saaz, så da vil du vel det, da:).

Hvorfor ikke skyve den siste tilsetninga til 0, og så heller gi den de to minuttene ved 90 grader? Samtidig kan du forskyve de andre to seine tilsetningene med 2 minutter. Du påvirker neppe bitterheta noe særlig på den måten, men du tar vare på litt mer av de flyktige oljene.
Noe sånn som dette ?
Da kan jeg legge 100g med Saaz humle i fryseren til neste batch :)

IBU 33

28g Northern Brewer 9.3% - 90min
50g Saaz 3.5% - 2min
50g Saaz 3.5% - 0min
 
Noe sånn som dette ?
Da kan jeg legge 100g med Saaz humle i fryseren til neste batch :)

IBU 33

28g Northern Brewer 9.3% - 90min
50g Saaz 3.5% - 2min
50g Saaz 3.5% - 0min
Hvis du vil være typeriktig, skal tsjekkisk pils være litt bitrere, typisk 35-45 IBU. Dette for å oppveie at den er “søtere” enn mange andre typer. Men det er jo smak og behag, selvsagt.
 
Jeg synes de blir gode når de ligger på ca 40. Mesker litt varmere enn for annen pils, så FG ligger på 1015 omtrent.
 
50g Saaz 3.5% 60min
50g Saaz 3.5% 10min
50g Saaz 3.5% 5min
50g Saaz 3.5% 2min
Er tanken at smaksapparatet ditt klarer å skille mellom fire distinkte tilsetninger og f.eks tre? Stort sett blir vel pils laget med bitterhumle, så hvis du i tillegg har én dosering med aromahumle, så tror jeg du har gjort det ganske grundig. Lykke til!
 
Er tanken at smaksapparatet ditt klarer å skille mellom fire distinkte tilsetninger og f.eks tre? Stort sett blir vel pils laget med bitterhumle, så hvis du i tillegg har én dosering med aromahumle, så tror jeg du har gjort det ganske grundig. Lykke til!
Det er ikke vanskelig å kjenne Saaz i en tsjekkisk pilsner. Men vanlig internasjonal pilser inneholder ofte kun bitterhumle, det er riktig. Støtter de tilsetningene som er tenkt i det reviderte humleskjemaet.
 
Det er ikke vanskelig å kjenne Saaz i en tsjekkisk pilsner. Men vanlig internasjonal pilser inneholder ofte kun bitterhumle, det er riktig. Støtter de tilsetningene som er tenkt i det reviderte humleskjemaet.
Jeg har bare inntrykk av at humleskjema med fire tilsetninger er en av flere ting i bryggeverdenen som aldri ville overlevd en dobbel blindtest.
 
Er tanken at smaksapparatet ditt klarer å skille mellom fire distinkte tilsetninger og f.eks tre? Stort sett blir vel pils laget med bitterhumle, så hvis du i tillegg har én dosering med aromahumle, så tror jeg du har gjort det ganske grundig. Lykke til!

Nå snakker du vel helst om "norsk pils", der jeg tror det er ganske vanlig å bare bruke bitterhumle? Da får du jo null humlepreg utover bitterheta. Skal du ha smak/aroma, må du ha seine tilsetninger. Jeg tror det er en god grunn til å bruke i alle fall to, nemlig at edelhumleolja humulene faktisk skal ha litt kok - jeg er usikker på hvor mye, riktignok - for å gi det spesielle krydderpreget. Det er nok grunnen til at en tilsetning ved 10-15 minutter er vanlig.

Men på 10-15 minutter rekker du å koke bort ganske mye av de andre godsakene, og derfor må du ha en tilsetning til, helt mot slutten, for å få med en effektiv mengde av dem. Og så varierer det litt nøyaktig hvor disse to plasseres.

@Knut A. Ausland Jeg ville beholdt den ved 10. La den ligge der. Og så ville jeg ha droppa den ved 2, og bare hatt den ved 0. Og 50 gram på hver av de to der burde være nok, så ja; du kan spare den ene posen:). Men jeg er enig med @Holmentoppen i at du bør opp på 40 IBU. Men det tar du på bitterhumla.

Angående pH så er det et poeng å ikke ligge over 5,4 når du starter kokinga. Det gir riktignok mer bitterhet, altså et bedre utbytte av alfasyra, men det gir også en røffere bitterhet.
 
Fikk 26 liter i gjæringskaret av denne.
OG ble litt lav på 1.048 og forventet FG er 1.014.
IBU forventet på 45.
Har stått 8 dager nå og SG er nå på 1.028.
Pitchet WLP800 på 16 grader og lot gjæringsskapet ta denne ned til 10 grader i løpet av 12-15 timer.

Bør jeg ta en diacetyl-rast ? Hvis ja, hvor mange grader opp i fra 10 ?

Skal jeg la denne stå på diacetyl-rast temperatur inntil full utgjæring er nådd, for så å cold crashe ?
 
1.048 høres da fint ut. WLP830 bør gå lenger ned enn 1.014, tipper den drar ølet ned til 1.008-10. Ville ha målt på dag fem-seks og sett an SG, når den er 2/3 utgjæra er det på tide å høyne temperaturen.
 
Du vil vel kondisjonere ølet etter gjæringen, går helt fint at ølet sitter på gjæringskaret ganske lenge. Min forrige undergjærede fikk ei uke på 17 dager. Siste poenga gikk ganske sakte ned, men kom i mål til slutt.
 
Tilbake
Topp