Tukle med kjøleskap for mer stabil temp uten å modde?

Er det noen som vet hvis det er mulig å tukle med kjøleskap som gjør at tempen ikke svinger så mye?

Kjøpte enda et skap av noen for litt siden og satte det på maks kjøling for å teste. Tempen svinger noe sinnssykt. To til 10 grader. Kompressoren slår ikke inn ofte nok. Er det noen som vet hvis man det er noe å skru på som forandrer på denne delay-tiden på kompressoren? Er et gammelt whirlpool-skap. Gammelt men ser ut som nytt.

Tenkte å gi ITC310 en sjanse men med et sånt utgangspunkt så er man jo litt føkka.
 
Hvorfor det da? Du setter det vel på maks og bruker ITCen?
-Det er vel noe jeg ikke får med meg nå for kjøleskap kan du bedre enn meg:)
 
Hvorfor det da? Du setter det vel på maks og bruker ITCen?
-Det er vel noe jeg ikke får med meg nå for kjøleskap kan du bedre enn meg:)

Med en ITC så har kjøleskapstermostaten siste ordet. Med modda skap med f.eks stc1000 rett på kompressor så styrer stc kompressoren.
 
Ok. Må kanskje lese bruksanvisningen bedre da.
Bruker den som en stc1000 og det ser tilsynelatende ut som den oppfører seg slik også.
 
Det funker sånn at ITC ber kjøleskapet skru seg av eller på, for du kobler hele skapet inn i stikk-kontakten. Hvis man f.eks er så uheldig å ha et kjøleskap hvor den innebyggede termostaten ikke vil det du vil så får du ikke gjort noe, siden det er den innebygget termostaten som bestemmer når kompressor skal av eller på. Med ITC så bestemmer du egentlig bare når kjøleskapet (/termostaten) skal få strøm, ikke når kompressoren skal få strøm, og det er kompressoren som står for selve kjøligen, termostaten bestemmer bare når.
 
Har selv målt store svingninger med innebygget styring. Dette blir mye bedre med støpselkoblet STC. Virker som om kjøleskapet nullstiller seg hver gang strømmen går på mine, og da har kjøleskapet ikke denne store delayen.
Alternativet er å finne sensor-ledningen i bakkant og dra den ut av kjøleskapet (har blitt gjort av en kompis), og la den henge i romtemperatur. Da vil i prinsippet alltid kjøleskapet stå på max, og så styrer du det med en STC/ITC.
 
Har selv målt store svingninger med innebygget styring. Dette blir mye bedre med støpselkoblet STC. Virker som om kjøleskapet nullstiller seg hver gang strømmen går på mine, og da har kjøleskapet ikke denne store delayen.
Alternativet er å finne sensor-ledningen i bakkant og dra den ut av kjøleskapet (har blitt gjort av en kompis), og la den henge i romtemperatur. Da vil i prinsippet alltid kjøleskapet stå på max, og så styrer du det med en STC/ITC.

Mye klokt du kommer med i kveld. Men det du egentlig sier først er at jeg bør prøve å koble på ITCen for å se om denne innebyggede kompressor-delayen blir resatt hver gang ITC kutter strømmen til skapet?
 
Men jah. Drev og fant frem ITCen men så så jeg at kjøleskapet var koblet til luft. Skjøtekabelen det var koblet i har jeg brukt til drillen for å lage oppheng til styreskapet. Ikke rart tempen var over ti grader. Må la det gå og så myse litt på ståa. Men tror fortsatt at det suger en smule. Da skal jeg teste ITC.
 
Ser ikke ut til at det hjalp SÅ mye med ITC. 2.5 grader over set temp. Får bare satse på at 14L til gjæring er nok volum til å stå i mot de svingningene. Har uansett to andre skap som virker prikkfritt så dette vil nok få de minst viktige ølene mtp tempkontroll og lagering.
 
Jeg har montert 2 store pc vifter i mitt skap, et øverst på ene siden som blåser ned, og et nederst på motsatt side som blåser opp. Dette hjelper for mer stabil og gjevnere temperatur oppe og nede i skapet. Skap som ikke har vifte originalt kan skille med opp til 8 grader i temp differanse øverst og nederst i skapet (på høye skap)
 
Jeg bruker ITC310, og er fornøyd med den. Pass på å sette kjøleskapet på maks kjøling, slik at det er ITC'en som får jobben, ikke kjøleskapet.
Pga at kompressoren MÅ ha deley kommer du ikke rundt at der blir en del svingninger. Et tomt kjøleskap vil få større svingninger. Så skal du teste bør du ha en del liter med øl (eller vann) for å få korrekte målinger.
Det er en del diskusjoner rundt hvor temp skal måles. Mitt tips er å ha ITC -sensoren i luften i kjøleskapet. Så en egen sensor på gjæringsdunk for avlesing av temp. Setter litt lavere temp på ITC de første 3-4 dagene for å motvirke temperaturutvikling i dunken.

Skal man gjøre det helt korrekt trenger man PID-regulator, men det er et helt annet tema ;P
 
Jeg gikk lei.

Nappet av retur-lederen fra termostat nede ved kompressor og flyttet over live/hot/brun/rød-kabelskoen der hvor returen satt. Simpel bypass av intern termostat og irriterende kompressor-timer. ITC har nå full kontroll over kompressoren.

Får ikke lys i kjøleskapet men jeg skal alltids klare å sniffe meg frem til tappekrana.
 
Er det noen som vet hvis det er mulig å tukle med kjøleskap som gjør at tempen ikke svinger så mye?

Øk mengden væske i kjøleskapet, for eksempel ved å sette inn så mange flasker vann som mulig. Da blir det vesentlig mer treghet i temperaturendringene. Ha eventuelt noe isolasjon rundt det du vil beskytte mot temperatursvinginger, for å gi enda mer treghet.

Men at lufttemperaturen i et kjøleskap skal variere 8 grader virker uansett veldig rart.
 
Øk mengden væske i kjøleskapet, for eksempel ved å sette inn så mange flasker vann som mulig. Da blir det vesentlig mer treghet i temperaturendringene. Ha eventuelt noe isolasjon rundt det du vil beskytte mot temperatursvinginger, for å gi enda mer treghet.

Men at lufttemperaturen i et kjøleskap skal variere 8 grader virker uansett veldig rart.
Har fulgt med på det i to dager samtidig som jeg lager bryggekrok her. Og ja. Målt i lufta så svingte det med åtte grader. Det sitter en timer et sted som skrur av kompressoren alt for ofte (i mine ølbryggerøyne).

Tidligere Idag så satte jeg inn en dunk med noen liter vann for å simulere litt CC, satte proben isolert på utsiden men tempoet temperaturen sank med var fantastisk lav. Brukte ca åtte timer på to grader fra 12 til 10 ca pga kompressoren stoppet hele tiden.
 
Tilbake
Topp