Tvangskarbonere APA

Første brygg på corneliusfat...
Ja jeg vet det finns en del tråder om dette her,men virker som mange har sin egen måte å gjøre dette på..

Er dette riktig?
1.Ølet over på Corny fat etter kald kræsj.
2.kjøle ned så mye jeg kan.(tror jeg klarer ca 4 grC..)
3.Purge 4-5 ganger for å få ut oksygen av fatet..(Hvor mange bar??)
4.Sette på 1-2 bars trykk, la det stå i ei ukes tid (?)
5.sette ned trykk til x (?) antall bar for servering?
6.skru av trykk(?) etterfylle ved behov?
7.Drikke ferdig karbonert øl...God jul...
??
 
1. Ja
2. Ikke nødvendig
3. Ja. 1-2 bar. Eller ta en @msevland: fyll fatet med vann og tøm det med CO2-trykk
4. Ja. Eller sjekk riktig karboneringstrykk her: http://www.glennrlie.net/kalk_karbonering
5. Nei. Bruk karboneringstrykk. Da beholder du riktig karbonering.
6. Nei. La det stå tilkoblet med mindre det bare skal lagres. For å beholde riktig karboneringsnivå.
7. Og godt nyttår :)

enig men punkt 4 vil kanskje ta noe mer tid så kjøl ned til rett temp, kanskje 6 grader, sett på rett trykk og rist som fan og det er ferdi til helga.
 
Har hørt det er lett å få overkarbonert øl ved risting/vending av fat? Nada problem?

Har du rett temperatur og trykk er det IKKE mulig og overkarbonere.
Det som skjer noen er at de i utolmodighet øker trykket for at det skal gå forterte, det kan ende med overkarbonering.
 
Ok :) Greit å få oppklart det, høres jo logisk ut! Det var fyren i bryggesjappa som frarådet meg fra å gjøre det.
 
CO2 i øl handler om likevekt. Høyt trykk 'presser' CO2 inn i ølet til veske og gass oppnår likevekt. Det samme skjer med en åpnet brusflaske. Etter litt tid blir den flat siden trykket er lavt og gass/ veske oppnår likevekt.
Når du rister oppnår du likevekt raskere, men du kan aldri 'over-riste'
 
CO2 i øl handler om likevekt. Høyt trykk 'presser' CO2 inn i ølet til veske og gass oppnår likevekt. Det samme skjer med en åpnet brusflaske. Etter litt tid blir den flat siden trykket er lavt og gass/ veske oppnår likevekt.
Når du rister oppnår du likevekt raskere, men du kan aldri 'over-riste'
Men trykk på fat skal være likt uavhengig av antall liter øl? 1 bar gir like mye co2 på 1liter øl som 19?..(jeg bare graver å spør for dette med fat er helt nytt for meg..:) )
 
19L vil ta opp i seg mye mer CO2 enn 1L. To måter å gjøre det på.
1. Sette karboneringstrykk slik at ventilen automatisk 'etterfyller'
2. Fylle på litt 'overtrykk' til du oppnår den karboneringen du ønsker
 
Et kjapt spørsmål til her (er tunglært jaja..)
Hvis jeg går for å rulle/riste inn 2bars trykk, for å så sette ned til..tja 1bar .. vil jeg få tilbakeslag i gass slangen(øl..) pga trykkforskjell?
 
Når overtrykket tas opp i ølet, synker trykket. Umulig å si eksakt hvor mye, så svare blir Tja...
 
Hvis du har koblet gass fra samme regulator på flere fat uten at det er tilbakeslagsventil, vil du få tilbakeslag. Regulatorene pleier å ha tilbakeslagsventiler. Samme med fordelere for gass, men noen kobler sammen sånt med enkle T- eller X-koblinger, og da blir det problemer. (Har prøvd selv...)
 
Tilbake
Topp