Tvangskarbonere på bryggerifat / G-kobling

Hvordan får jeg fylt på CO2 på en g-kobling uten at ølet spruter ut i toppen? Må jeg ha en ventil eller noe til å stenge øl-ut-nippelen? Eller er det noe veldig elementært jeg overser her? Har bare brukt corneliusfat hittil, men fikk et bryggerifat så jeg har lyst til å prøve...
 
Du trenger nok å blokke liquid-utgangen med noe.
Enten ha den koblet opp mot en kran eller noe, med en slange som tåler trykket - Eller finne en closed nut på ebay som passer dimensjonene til den.

Evt. kan du lage en "forgrening" fra tanken din som kjører co2 inn begge veier.
 
Ah. Gode tips. Takk. Vil feks en "partykran", altså vanlig tappekran/slange som jeg bruker til corneliusfat holde, tror du? Eller blir den for svak når jeg kjører opp trykket til 2-3 bar og rister?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg vil nok tro at det holder, så lenge den er festet ordentlig til slangen, men personlig ville jeg nok heller koblet en cornelius quick disconnect på ende av slangen.
Da risikerer du ikke at kranen på en eller annen måte skulle åpne seg og sprute øl ut med et trykk på 3 bar.
Tro meg, det hadde ikke blitt pent :p
 
Hei kobler du co2 til utgangen på g-koblingen slik at co2 går ned stigerøret og ut igjennom øllet eller bruker du vanlig co2 inngang og blokkering av utgang ?
 
Lurer på å kjøpe meg fat med G-kobling. Men jeg er ikke helt inne på selve mekanismen i g-koblingen.
Vil jeg kunne koble ifra g-koblingen uten å risikere lekkasje ifra fatet i det jeg kobler fra? Altså, kan jeg koble til, trykke opp fatet, koble ifra, også vil det stå med trykk på?
 
Lurer på å kjøpe meg fat med G-kobling. Men jeg er ikke helt inne på selve mekanismen i g-koblingen.
Vil jeg kunne koble ifra g-koblingen uten å risikere lekkasje ifra fatet i det jeg kobler fra? Altså, kan jeg koble til, trykke opp fatet, koble ifra, også vil det stå med trykk på?
Fatet lukkes og g koplingen har tilbakeslagsventil både på øl og gass. Så ja, det blir ikke søl.

Sent fra min D6603 via Tapatalk
 
Noen som vet hvor det går å få tak i 50 liters bryggerifat? Begynner å bli nok Cornelius, trenger noen større for lagring.
 
Visste om ølbrygging.no. Spesifiserte litt dårlig, mente brukte. Og veldig lite pub'er i nærheten, langt ute i holmane.. Prøver ei annonse på finn.no
 
Hvordan får jeg fylt på CO2 på en g-kobling uten at ølet spruter ut i toppen? Må jeg ha en ventil eller noe til å stenge øl-ut-nippelen? Eller er det noe veldig elementært jeg overser her? Har bare brukt corneliusfat hittil, men fikk et bryggerifat så jeg har lyst til å prøve...
Et annet tips er å montere på corneliuskoblinger på g-koblingen Har ikke lenke i farten men er rimelig sikker på at det ligger en handlelsite på forumet en plass. Koster litt, men veldig hendig når du har begge typer fat. Da kan du la gkoblingen stå på fatet og koble gass og øl til og fra med det vanlige utstyret ditt.
 
Et annet tips er å montere på corneliuskoblinger på g-koblingen Har ikke lenke i farten men er rimelig sikker på at det ligger en handlelsite på forumet en plass. Koster litt, men veldig hendig når du har begge typer fat. Da kan du la gkoblingen stå på fatet og koble gass og øl til og fra med det vanlige utstyret ditt.

Alternativt bruke John Guest-koblinger. Nesten like enkelt.
 
Et annet tips er å montere på corneliuskoblinger på g-koblingen Har ikke lenke i farten men er rimelig sikker på at det ligger en handlelsite på forumet en plass. Koster litt, men veldig hendig når du har begge typer fat. Da kan du la gkoblingen stå på fatet og koble gass og øl til og fra med det vanlige utstyret ditt.

Fikk det fra en butikk på sørlandet men sitter på feil maskin nå så jeg finner den ikke akkurat nå.
Du må uansett vite om du har 1/2" eller 5/8" gjenger.
 
Tilbake
Topp