Tvangskarbonering Hjelp!

jeg har laget mitt første brygg som skal på fat. Eg helt nybegynner på dette så kunne trengt litt hjelp.

For å få smakt ølen fortest mulig så har jeg bestemt meg for å prøve meg på tvangskarbonering, men det er et par spørsmål jeg lurer på:

- hvilket trykk bruker man til å tvangskarbonere romtemperatur øl? Og hvor lenge?

- hvordan utfører man egentlig dette? Jeg prøvde å sette på 2-3 bar. Ventet en stund å satte corneliusfatet ned å startet å rulle, jeg folk ikke den lyden som jeg forventet ut fra en YouTube video jeg fant. Hvorfor får jeg ikke det? Og når jeg har den på 3 bar å åpner litt til så stiger bare trykket.

- kan jeg ha gjort noe feil med regulatoren, foe når jeg tar av koblingen så viser den fortsatt 3 bar, altså 3-bar i slangen. Når jeg har satt den på 3bar på fatet og skrur ned på CO2 tanken så viser fortsatt CO2 tanken 3-bar. Normalt?
 
Du har mettet fatet med 3bar. Så det vil vise tre bar med mindre du slipper ut trykk av fatet hvis regulatoren er stilt på tre bar eller mindre.

Det går fortere å absorbere co2 hvis ølet er kaldt.

Slangen må være tilkoblet mens du ruller.
 
Hvordan gjør jeg det da? Kan jeg bare la det stå med 2-3 bar i noen dager? For når jeg ruller det nå så kommer det ikke inn noe mer. Det blir "mettet" med en gang.


HS
 
Gassopptaket skjer i overflaten. Ruller eller rister du fatet vil overflaten mot CO2 øke og det går fortere. Ellers er det bare å vente.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Når jeg ruller/rister så virker det ikke som om det tar til seg noe. Men hvis jeg bare lar det stå med trykk, hvilket trykk bør jeg ha, og hvor lenge? Snakker om romtemperatur da det blir vanskelig å det kjølig for øyeblikket.


HS
 
Hvis du har et fullt fat med 19 liter og skal ha 2vol med co2 er det 38 liter. Du vil nok ikke høre noe susing i slangene. Stenger du gassen vil du se at trykket faller i fatet.
Tid og temp må du se på en kalkulator for å finne ut av. Bryggekalkulator.no


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Gassopptaket skjer i overflaten. Ruller eller rister du fatet vil overflaten mot CO2 øke og det går fortere. Ellers er det bare å vente.


Sent from my iPad using Tapatalk
Skal c02 inngangen være på toppen når du tvangskarbonerer(ruller fatet) da?
 
Skal c02 inngangen være på toppen når du tvangskarbonerer(ruller fatet) da?

Ruller du havner den nok alle steder, men er du under "vannspeilet" hører du det bobler inn og det går da ikke saktere, hvis det var slik du mente.
Det er alltid en risiko med co2 kobling under ølnivået hvis det skulle skje noe på gassiden og det kan da strømme øl inn i regulator.
 
Sannsynligheten for overkarbonert skumøl er stor. Gjør heller som følger: 50 PSI i 18-24 timer. Skru ned til serveringstrykk etter det. Da er ølet ferdig karbonert, og ikke overkarbonert.
 
Holder vi oss til rett trykk og temperatur, fx 7 grader og 1 bar (15 PSI) får vi aldri overkarbonert øl.
Overkarbonert øl får vi pga. vår utolmodighet ved at vi øker trykket over tid, risting av fat er ikke en årsak hvis trykk og temp er rett.
min regel er ved ca 7 grader, 2 bar (30 PSI) i tre dager i stilletående fat, så skjekk av kullsyre innhold.

edit: for 2,5 volebheter.
 
Hvordan utfører man det egentlig? Skrur opp til ett bar, forbi så stenge ventilen og vente? Eller stenger man aldri ventilen til CO2-tanken? Når jeg setter den på 1bar så får jeg en følelse av at trykket stiger hele veien.


HS
 
Hvordan utfører man det egentlig? Skrur opp til ett bar, forbi så stenge ventilen og vente? Eller stenger man aldri ventilen til CO2-tanken? Når jeg setter den på 1bar så får jeg en følelse av at trykket stiger hele veien.


HS
Det enkleste er å sette riktig karboneringstrykk og la det stå på til ølet er ferdig karbonert. En uke eller to. Så kan du koble av til du skal servere fra fatet. Da kobler du på CO2 på samme trykk. Så trenger du ølslange med passe mye motstand til å servere på det trykket.
 
Hvordan utfører man det egentlig? Skrur opp til ett bar, forbi så stenge ventilen og vente? Eller stenger man aldri ventilen til CO2-tanken? Når jeg setter den på 1bar så får jeg en følelse av at trykket stiger hele veien.


HS

Hvis det er så at trykket bare stiger hele tiden er det feil på regulatoren.
 
Hvordan utfører man det egentlig? Skrur opp til ett bar, forbi så stenge ventilen og vente? Eller stenger man aldri ventilen til CO2-tanken? Når jeg setter den på 1bar så får jeg en følelse av at trykket stiger hele veien.

HS

Man "legger ikke sammen" en bar her og så enda en bar og så en til over tid, hvis det var det du mente/trodde.

Setter du på en bar får du aldri mer enn en bar i fatet, og når både øl og tomrom er mettet så stopper det iom at det har nådd likevekt med utgangen av regulatoren din. (hvis regulatoren virker som den skal). Men det tar tid å få ølet mettet.
 
Hvis du begynte å karbonere når tråden startet burde ølet være klart nå.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Tilbake
Topp