Tykt lag med skum på færdiggjæret vørter

Jeg har satt mine to første all grain brygg med stor suksess, de først to ale med tørrgjær som fulgte med i bryggekit. På det siste brygget brukte jeg to pakker med WLP001 feskgjær av god dato i en blonde ale. Jeg har ikke hatt like god kontroll på temperaturen som de to første gangene, så den har variert litt mellom 15 og 20 grader under gjæringen. Da jeg tørrhumlet den så jeg at det var en tykk kake med grått skum på toppen. Jeg tenkte dette ville forsvinne når gjæringen var ferdig, men nå har den gjæret i 14 dager og skulle være klar for å tappes på fat, men jeg ser at dette skummet fortsatt ikke er borte. Er det fare på ferde eller kan jeg bare tappe det over på fat for karbonering? Jeg har ikke målt FG enda, men tyder skummet på at den ikke er ferdig gjæret?
 
Jeg har satt mine to første all grain brygg med stor suksess, de først to ale med tørrgjær som fulgte med i bryggekit. På det siste brygget brukte jeg to pakker med WLP001 feskgjær av god dato i en blonde ale. Jeg har ikke hatt like god kontroll på temperaturen som de to første gangene, så den har variert litt mellom 15 og 20 grader under gjæringen. Da jeg tørrhumlet den så jeg at det var en tykk kake med grått skum på toppen. Jeg tenkte dette ville forsvinne når gjæringen var ferdig, men nå har den gjæret i 14 dager og skulle være klar for å tappes på fat, men jeg ser at dette skummet fortsatt ikke er borte. Er det fare på ferde eller kan jeg bare tappe det over på fat for karbonering? Jeg har ikke målt FG enda, men tyder skummet på at den ikke er ferdig gjæret?

WLP001 er vel kjent som en god topphøster, som danner et seigt skum som kan bli liggende lenge. Men jeg har ikke veldig mye erfaring med den. Mener skummet har vært borte på mine.

Uansett; du må sjekke om du er nede på FG, og for å gjøre det, trenger du to målinger med en dag i mellom.
 
Jeg har satt mine to første all grain brygg med stor suksess, de først to ale med tørrgjær som fulgte med i bryggekit. På det siste brygget brukte jeg to pakker med WLP001 feskgjær av god dato i en blonde ale. Jeg har ikke hatt like god kontroll på temperaturen som de to første gangene, så den har variert litt mellom 15 og 20 grader under gjæringen. Da jeg tørrhumlet den så jeg at det var en tykk kake med grått skum på toppen. Jeg tenkte dette ville forsvinne når gjæringen var ferdig, men nå har den gjæret i 14 dager og skulle være klar for å tappes på fat, men jeg ser at dette skummet fortsatt ikke er borte. Er det fare på ferde eller kan jeg bare tappe det over på fat for karbonering? Jeg har ikke målt FG enda, men tyder skummet på at den ikke er ferdig gjæret?

Det kan være co2 under skummet som holder det oppe. Hvis det er heldekkende er det en raritet, men co2 holder gjerne oppe gjærklumper. 001 er nok ferdig nå, og mesteparten burde egentlig felt fra toppen, men alt går så lenge det smaker ålreit.
 
Skummet er heldekkende. FG er 1.010 som er helt etter oppskriften. (1.008-10) OG var 1.048 i sin tid. Smaken er fantastisk. Er det vits med en ny FG i morgen? eller er det bare å forberede "tappedag"?
 
Gi dunken et godt kakk i siden. Hvis skummet er heldekkende er det nok bare co2 som holder det oppe. Få dritten til å løsne fra sideveggene.
 
Det gir en utgjæringsprosent på 79. Jeg har fått 83, 86 og 87 på de tre siste mine med den gjæren. Men varierende temperatur kan ha gjort at den ikke attenuerer så godt som den hadde kunnet.

To uker? Den kan ha et par poeng i seg ennå, tror jeg. Når tørrhumlet du? Du vil ikke ha humla liggende i for lenge, heller.
 
Skjønner at du er utålmodig, men du kan ende med å få mye humlegraps og gjær over på fatet, som igjen gan medføre problemer når du skal tappe fra fatet. Et alternativ er å gi dunken en liten shake ( et par kjappe vridninger) som får humle/gjær lokket til å bryte opp og lettere bunnfalle. Gjør det et par ganger og vent to dager så er det sikkert klart. Senker du tempen litt i tillegg så hjelper det også.
 
Jeg tørrhumlet forrige lørdag iht oppskriften. Jeg har pleid å cold crashe i 1,5-2 døgn før jeg tapper på fat, det har funket fint på de to andre. Men kanskje jeg skal gi den ett par dager til før jeg coldcrasher da.
 
Vel.., hadde nylig samme opplevelse med en tørrhumlet IPA. Unormal aktivitet i gjærlåsen etter tørrhumling og et heldekkende lag med skum på toppen etter 14 dager. FG 1.012 var iht plan og jeg måtte tappe pga reise. Det ble gushere og smakløst... Følg rådene over, så kanskje du ender opp heldigere enn meg
 
Jeg kakket og shaket dunken litt i går slik at skummet kollapset litt. I dag var det utviklet seg akkurat likt som tidligere, en tykk skumkake på flere cm. FG har sunket bittelitt til 1.009. Hva er det som skjer egentlig. Dette er brygg selvs blonde ale gahrs edition med WLP001.
 
Jeg hadde lignende skum på et brygg på 1.008. Satte det ut i minusgrader fra onsadag til i morges. Var ingen skum igjen :) Var selv redd for at d var feil når jeg måtte flytte skum for å lese av måleren :)
 
Erindrer at jeg brygget en lager for lenge siden som fikk et tykt lag med skum som ble til en hard kake over ølet. Husker desverre ikke hva slags gjær det var. Måtte omtrent slå hull på kaken for å få heverten nedi. Et av mine første brygg. Ble stående altfor lenge før tapping, ølet ble godt det. Ble jo litt forundret av den kaken som lå på toppen. Antagelig skum fra gjæren som tørket ut.
 
Jeg kakket og shaket dunken litt i går slik at skummet kollapset litt. I dag var det utviklet seg akkurat likt som tidligere, en tykk skumkake på flere cm. FG har sunket bittelitt til 1.009. Hva er det som skjer egentlig. Dette er brygg selvs blonde ale gahrs edition med WLP001.

Det virker helt klart som om gjæren holder på ennå. Den gjærkaka di så også ganske levende ut.
 
Jeg er vant med å ta prøver etter jeg har hentet øl fra kranen, og ikke tilbakeføre det til gjærkaret. Åpner kun lokk ved tørrhumling, og da så kort som mulig. Men så lenge det funker hos deg, fungerer det jo!
 
Tilbake
Topp