Typedefinisjon Belgisk Blond

Skal brygge min første belgiske blond, og etter litt konsumering av litteratur og typeriktige øl (Affligem og Leffe) har jeg et par spørsmål angående forskjellen mellom typedefinisjonene til Norbrygg(og i andre ledd de skandinaviske typedefinisjonene) og BJCP(2008) sin definisjon. For klarhetens skyld, klasse 10A Belgisk Blonde i Norbrygg sin definisjon, og 18A Belgian Blond Ale i BJCP.

I Norbrygg sin definisjon skal OG ligge på 1.055-1.065, mens i BJCP skal den ligge mellom 1.062 og 1.075, noe som er et voldsomt sprik i OG-verdiene. FG er litt mer overlappende med 1.008-1.014 i Norbrygg sin definisjon og 1.008-1.018 i BJCP. Alkoholprosenten er hos Norbrygg mellom 5.5% til 6.9%, mens hos BJCP ligger den på 6% til 7.5%. Såvidt jeg kan lese ut i fra betraktelsene av aroma, smak, munnfylde og presentasjon, så er det relativt små forskjeller, men tallene taler jo for noen vesentlige forskjeller.

Hvordan kan det ha seg at Belgiske bryggetradisjoner beskrives ulikt?
 
Det har vel litt å gjøre med hvilke andre belgiske øltyper man har definert i samme regelverk. Belgisk pale ale, Lys sterk belgisk ale, Trippel osv. Belgierne selv er ikke så glad i typedefinisjoner, derfor er det litt vanskelig å lage definisjoner som er 100 % dekkende.
 
NicolaiGj skrev:
Hvordan kan det ha seg at Belgiske bryggetradisjoner beskrives ulikt?

Det er nok litt vanskelig å si -- magefølsen og erfaringen min sier at Norbryggs definisjon "treffer" litt bedre her når det gjelder OG/FG eller alkoholprosent. Men jeg tror det har ikke så mye å si for ølet -- mye viktigere er jo smaksprofilen.
 
Tilbake
Topp