Typedefinisjoner og klasser NM 2013

gustavf

Administrator
Dommerkomiteen har bestemt at det til NM 2013 kun vil være mulig å levere inn øl i typene som er definert i Norbryggs typedefinisjoner versjon 2012:
http://www.norbrygg.no/index.php/alt-om-nm2012/701-definisjon-av-oltyper
Det vil ikke være mulig å levere inn øl brygget etter egendefinerte typer eller søke om å få godkjent typer fra ander definisjoner. Det kan gjøres redaksjonelle endringer i øltypedefinisjonene, slik som korrigering av språkfeil, endring av eksempeløl eller mindre klargjøringer, men det skal i så fall være gjort senest innen utgangen av november.

Hvordan øltypene blir fordelt i konkurranseklasser, påvirker en del andre sider ved arrangementet og blir ikke avklart før det nye styret er på plass. Det er heller ikke bestemt hvordan bedømminga skal foregå, så det kan bli behov for flere flasker enn tidligere år. Dersom du har tenkt til å flaske øl til NM 2013 allerede nå, vil jeg anbefale å holde av 6 flasker, for å være på den sikre siden, som er av standard norsk type («bjørnunge») og uten etikett eller andre kjennemerker.
 
Ikke mere imperial red/amber ale altså? Eller er det bare jeg som er treig og ikke finner det?  :)
 
Går øl tilsatt diverse former for Brett under 13E. ANDRE TILSETNINGER?

Synes kategori 12. SYRLIG ØL ser litt vel snever ut per i dag, siden det ser vanskelig ut å plassere kommersielle øl som f.eks. Orval der.
 
Brettanomyces er ikke en tilsetning, så 13E blir feil. Det er bare noen veldig få av de definerte typene der brettanomyces er typeriktig.

Det er viktig å huske at NM først og fremst er en konkurranse i å brygge typeriktig øl og at et godt øl som ikke passer inn i en type vil gjøre det dårlig i konkurransen. Vi har av og til sammenlignet det med friidrett, der det ikke finnes noen konkurranser i 270 meter hekk eller kast med lett stein. Tilsvarende er det mange potensielle øltyper som ikke er definert for NM. Samtidig er øltyper ikke statisk og oppdateringer skjer fra tid til annen, både fordi forståelsen av øltypene endrer seg og nye typer blir populære, så på sikt kan det være at både imperial red ale, Orval-lignende øl og ASIBA kommer inn.
 
gustavf skrev:
Dersom du har tenkt til å flaske øl til NM 2013 allerede nå, vil jeg anbefale å holde av 6 flasker, for å være på den sikre siden, som er av standard norsk type («bjørnunge») og uten etikett eller andre kjennemerker.

6 flakser er vel et minimum hvis man skulle vinne og sende det samme ølet videre til skandinavisk mesterskap?
 
Bjarte H skrev:
6 flakser er vel et minimum hvis man skulle vinne og sende det samme ølet videre til skandinavisk mesterskap?

Om man skulle ha så mye (6) flaks å komme til skandinavisk ;D

Men,, spørsmålet er vell om det blir avholdt SM.. Forstår av tidligere innlegg at det er opptil hver enkelt lands forening å bestemme om de vil avholde Skandinavisk. Er det Norbrygg sin tur og avholde i 2013?? eller..
 
Bjarte H skrev:
6 flakser er vel et minimum hvis man skulle vinne og sende det samme ølet videre til skandinavisk mesterskap?

Det er ikke samme krav til flaskene i SkM som i NM, men skal du være helt sikker bør du holde av noen flasker der også.
 
Jeg ser at BJCP opererer med øltypen "Belgian Specialty Ale", som fanger opp ganske mye rart. Hvorfor ikke bare herme etter amerikanerne som har et veletablert bedømmingssystem?
 
Ja målet bør vel være at bedømmingen i NM kan fange opp så mange øltyper som mulig, for vi ønsker vel størst mulig diversitet? Når det er sagt har jeg full forståelse for at spranget kan bli stort, og at det med dagens personalressurser kan være en svært krevende oppgave å bedømme øl som spriker over hele skalaen. Alternativet kan jo være å ha et "basisutvalg", som er fast til hvert NM, og to-tre "spesialutvalg" som alternerer hvert sitt år.

Men jeg tilslutter meg prinsippet om å legge seg så nært opptil kriterier som det er konsensus om, og som brukes i store konkurranser.
 
Petter F skrev:
Jeg ser at BJCP opererer med øltypen "Belgian Specialty Ale", som fanger opp ganske mye rart. Hvorfor ikke bare herme etter amerikanerne som har et veletablert bedømmingssystem?

Det er et veldig godt spørsmål - og egentlig to spørsmål.

Først, en klasse for 'belgian speciality ale' minner for mye om en samleklasse der veldig mye rart kan delta. Vi har allerede en slik samleklasse i 'Spesialjuleøl', og det er frustrerende å skulle dømme i den, fordi nesten alle øl har en eller annen slags typeriktighet. Hensikten med NM er å brygge gode og typeriktige øl, og da må 'målskivene' man skal sikte på være relativt små og veldefinerte. Det er viktig å huske at typesystemet vårt ikke er et deskriptivt ølklassifiseringssystem (dvs noe som forsøker å kategoriere ølene som finnes, tenk RateBeer og Brewers' Association), men et preskriptivt konkurranseklassesystem (dvs noe som definerer en målskive for hver øltype som det konkurreres i). Derfor finnes det mange øltyper som det ikke konkurreres i, og det finnes mange ypperlige øl som ikke er egnet for NM. Det er litt som at Norge har melkespannkastere i verdensklasse som aldri vil kunne bli olymiske mestre.

Det andre spørsmålet går på hvorfor vi ikke bare bruker BJCP. Det har delvis noen historiske grunner jeg ikke skal komme inn på her. Men en eksplisitt grunn er imidlertid at de beste NM-ølene går videre til SkM (Skandinavisk mesterskap), og da virket det hensiktsmessig å ha samme typesystem i de tre landene. Det systemet vi bruker er essensielt det samme som i Danmark, mens svenskene har noe eget på gang. Vi bare delvis har klart å samordne på tvers av de tre landene, og SkM har en relativt lav profil, så vi må se det an fremover. Det er uansett ingen endringer på gang i typesystemet på denne siden av kommende NM.

Personlig synes jeg at BJCP har for mange typer. Selv om det er fint å kunne konkurrere i mange typer, så mener jeg at man bør vurdere å eliminere øltyper der det gjentatte ganger kommer få eller ingen deltakende bidrag. Dessuten bør ikke øltypene være så mange og så eksotiske (les: utilgjengelige for norske øldommere) at øldommerne i konkurranser føler at de har vanskelig for å vurdere typeriktigheten av et deltakende øl.
 
Bård skrev:
Alternativet kan jo være å ha et "basisutvalg", som er fast til hvert NM, og to-tre "spesialutvalg" som alternerer hvert sitt år.

Delvis fyller Bjorleik denne funksjonen, ved at de hvert år konkurrerer i et 'spesialutvalg', selv om de kanskje ofte er litt mer eksperimentelle enn bare å plukke frem noen av de litt lite brukte øltypene.

Vi tar med tanken når vi en gang i fremtiden skal starte på revideringen av øltypesystemet.
 
Nei. Black IPA finnes ikke i Norbryggs konkurransetyper og vil ikke være aktuell å delta med i NM 2013.
 
gustavf skrev:
Hvordan øltypene blir fordelt i konkurranseklasser, påvirker en del andre sider ved arrangementet og blir ikke avklart før det nye styret er på plass. Det er heller ikke bestemt hvordan bedømminga skal foregå, så det kan bli behov for flere flasker enn tidligere år. Dersom du har tenkt til å flaske øl til NM 2013 allerede nå, vil jeg anbefale å holde av 6 flasker, for å være på den sikre siden, som er av standard norsk type («bjørnunge») og uten etikett eller andre kjennemerker.

Er dette avklart av styret nå?
 
Det er arrangementskomiteen som arrangerer flaskekonkurransen og så vidt jeg har fått beskjed om, er de ikke helt i mål med dette enda.
 
Jeg får ikke opp linken i første post. Er det meg eller linken det er noe galt med? Er listen den samme som står under "Bedømming av øl - Definisjoner av øltyper" på forsiden?
 
Tilbake
Topp