Typer ølsett som er perfekte til bærtilsetning

Larry

Norbrygg-medlem
Hei! Er fersk i faget enno, men har lyst å imponere fruen i huset med å blande bringebær i ein halvpart av ein batch.
Hadde sett pris på å få litt tips/anbefaling av ein type eller fleire ølsett der dette passar perfekt til. Helst eit overgjæra øl.[emoji4]

Sent fra min PLK-L01 via Tapatalk
 
Notert! Takk for tips![emoji4][emoji106] Kva med kveiteøl som weizen eller Belgisk wit?

Sent fra min PLK-L01 via Tapatalk
 
Hadde stor suksess med en bringebær-saison i bryllupet mitt tidligere i sommer. Fatet var renslikket! 5 kg pilsnermalt + 1 kg flaket hvete på 25 liter, 15 IBU, med WLP590 French Saison gjær (eventuelt Wyeast 3711), tilsatt 1.6 kg bringebær etter to uker. Lyserosa, lett uklar med en heftig bringebæraroma. Knusktørr og nesten litt hvitvinsaktig. Anbefales!
 
Hadde stor suksess med en bringebær-saison i bryllupet mitt tidligere i sommer. Fatet var renslikket! 5 kg pilsnermalt + 1 kg flaket hvete på 25 liter, 15 IBU, med WLP590 French Saison gjær (eventuelt Wyeast 3711), tilsatt 1.6 kg bringebær etter to uker. Lyserosa, lett uklar med en heftig bringebæraroma. Knusktørr og nesten litt hvitvinsaktig. Anbefales!

Spennande! Trur gjerne denne hadde slått ann, ja.. Kanskje litt vel lav IBU, men det er no smak og behag..:) Er det mest hensiktsmessig å ha i bringebæra så seint som to veker etter? Tidlegare Ale som eg har brygga er ferdige etter maks ti dg. Gjæra på litt høgare temp enn dei fleste andre då, på ca.22-23 *c.
 
Sist redigert:
Jeg reduserte IBUen en del fra min vanlige saison-oppskrift fordi denne blir tørrere og får et lett syrlig preg som følge av bringebærene, men det er jo som du sier; smak og behag!

Hvor lenge du må gjære ale er svært avhengig av type gjær. Jeg har flasket en pale ale med US-05 etter 5 dager en gang, og det gikk veldig bra! Denne saison-gjæren derimot trenger nok å stå litt. Den "vanligste" saison-gjæra, WLP565/Wyeast 3724 vil jeg faktisk alltid anbefale å la stå i 5 uker. Denne har en tendens til å stoppe halvveis, ta seg en hvil og så fortsette. Har selv målt endringer i FG på denne i uke 5 mens den har stått på ~26 grader.
French Saison-gjæra er ganske forskjellig og gir en helt annen type øl. Denne gjærer ut mye raskere enn enn den overnevte saison-gjæra, men produserer ofte en del svovel under gjæringen. Jeg pleier å vente til stormgjæringen har gitt seg, så løsner jeg på lokket til gjæringsbøtta. Jeg har inntrykk av at svovelluka forsvinner fortere da. Når all lukt er vekk tilsetter jeg bringebærene og gir ølet ei uke for til å gjære ut sukkeret i bærene. Det tar også litt tid før bærene synker.

Andre ting jeg gjorde da jeg brygget med bringebær:
- Jeg varmet opp bringebærene til 72 C i en kjele og kjølte dem ned før jeg tilsatte dem til brygget. Dette var for å drepe det meste av mikroorganismer i bærene. Det kan godt hende at dette var unødvendig, men ettersom dette var øl til bryllupet mitt tok jeg ingen sjanser! En annen gunstig effekt jeg fikk av dette var at bærene så ut til å løse seg litt opp.
- Jeg tilsatte pectinase. Dette er et enzym du får kjøpt i bryggeforetninger som ofte brukes til fruktvin og slikt. Det løser opp pectin (hva fruktkjøtt består av) og frigjør mer saft og godsaker fra frukt og bær.
 
Beklager manglande oppfølging av tråd.. Har no bestemt meg og gått til innkjøp av all grain sett i Blond Ale frå Bryggselv, og planen er å dele denne i to gjæringskar, ein vanleg og ein med eit innslag av bringebær.
Problemet vil då bli at den blir litt for tørr som Arnemann antyder den vil bli. Er det då lurt å heller dele malt og alt i to og lage to brygg for å kunne søte litt opp bringebær blonden på mesketemp, eller bruke søtningsstoff som overlever gjæringa?
Gjæra som eg kjøpte til settet er ein WLP 001 pga. at eg ikkje har fått rigga til gjæringsskapet enno. Då må eg har gjær som er egna for litt høgare temp.
 
Jeg reduserte IBUen en del fra min vanlige saison-oppskrift fordi denne blir tørrere og får et lett syrlig preg som følge av bringebærene, men det er jo som du sier; smak og behag!

Hvor lenge du må gjære ale er svært avhengig av type gjær. Jeg har flasket en pale ale med US-05 etter 5 dager en gang, og det gikk veldig bra! Denne saison-gjæren derimot trenger nok å stå litt. Den "vanligste" saison-gjæra, WLP565/Wyeast 3724 vil jeg faktisk alltid anbefale å la stå i 5 uker. Denne har en tendens til å stoppe halvveis, ta seg en hvil og så fortsette. Har selv målt endringer i FG på denne i uke 5 mens den har stått på ~26 grader.
French Saison-gjæra er ganske forskjellig og gir en helt annen type øl. Denne gjærer ut mye raskere enn enn den overnevte saison-gjæra, men produserer ofte en del svovel under gjæringen. Jeg pleier å vente til stormgjæringen har gitt seg, så løsner jeg på lokket til gjæringsbøtta. Jeg har inntrykk av at svovelluka forsvinner fortere da. Når all lukt er vekk tilsetter jeg bringebærene og gir ølet ei uke for til å gjære ut sukkeret i bærene. Det tar også litt tid før bærene synker.

Andre ting jeg gjorde da jeg brygget med bringebær:
- Jeg varmet opp bringebærene til 72 C i en kjele og kjølte dem ned før jeg tilsatte dem til brygget. Dette var for å drepe det meste av mikroorganismer i bærene. Det kan godt hende at dette var unødvendig, men ettersom dette var øl til bryllupet mitt tok jeg ingen sjanser! En annen gunstig effekt jeg fikk av dette var at bærene så ut til å løse seg litt opp.
- Jeg tilsatte pectinase. Dette er et enzym du får kjøpt i bryggeforetninger som ofte brukes til fruktvin og slikt. Det løser opp pectin (hva fruktkjøtt består av) og frigjør mer saft og godsaker fra frukt og bær.

Interessant. Hvor mye pectinase brukte du og når tilsatte du? Kan det være en fordel å kjøre bærene i hurtigmikser for å få ut mer saft eller går de helt i oppløsning under gjæring? Har du prøvd gelatin til klarning i slike typer fruktøl?
 
Interessant. Hvor mye pectinase brukte du og når tilsatte du? Kan det være en fordel å kjøre bærene i hurtigmikser for å få ut mer saft eller går de helt i oppløsning under gjæring? Har du prøvd gelatin til klarning i slike typer fruktøl?

Ett spm til, ser at folk operer med 200-300 gr bær pr liter så her ligger du langt under. Jeg syns personlig der høres alt for mye ut men siden jeg ikke har prøvd det selv får vi stole på de med erfaring men tror du pectinasen gjorde at du fikk distinkt brinbærsmak selv med såpass moderate mengder bær?
 
Ett spm til, ser at folk operer med 200-300 gr bær pr liter så her ligger du langt under. Jeg syns personlig der høres alt for mye ut men siden jeg ikke har prøvd det selv får vi stole på de med erfaring men tror du pectinasen gjorde at du fikk distinkt brinbærsmak selv med såpass moderate mengder bær?
Det kan jo hende det var pectinasen, ja. Er glad for at den ikke hadde mer bringebæraroma i hvert fall, da kunne jeg likegodt drukket FUN Light saft i stedet for øl. Jeg mener jeg gikk forsiktig over bærene med en stavmikser, men om du varmer dem for å pasteurisere så går de helt i oppløsning uansett. Jeg ser i notatene mine at jeg tilsatte pectinase "etter anvisning" samtidig som jeg tilsatte bringebærene i ølet. Jeg brukte også gelatin i ølet en uke senere ved 0 C, men jeg noterte likevel at ølet var lett tåkete ved flasking, så usikker på hvor effektivt dette var.
 
Fruen her i huset har ved flere anledninger lagd en hefeweissen med bringebær i, som hun kaller Skjørbuk. Den har slått an blant våre venner.
Elskar slike kreative og unike namn på brygg! Då snakkar vi brygg med signatur.. Synst personleg at mange som oppgir mengde pr. liter er alt for mykje, då eg vil framleis vil ha særpreget av øl der, samtidig så ein får eit lite touch av syrligheita av bringebæra.
Mitt blandingsforhold vart 1,1 kg på 11 liter. Med det vart ei god blanding av sjølvplukka villbringebær og buttikk bær frå ein lokal produsent. Lika best kortreiste ingrediensar..
Ser forresten det er masse bjørnebær i skogen her..[emoji41] Hmm..

Sent fra min PLK-L01 via Tapatalk
 
Tilbake
Topp