Tysk øl, UrBock, Dobbelbock?, stammwürze?

neslekkim

Norbrygg-medlem
Skal til Bamberg på torsdag, og har i den forbindelse testet et par øl fra Schlenkerla på Amundsen i Oslo, og lurer litt på hva er definisjonen av Urbock og dobbelbock som de benytter?
Har dette noen sammenheng med norske Bokkøl?

Synes Urbock er ganske lys i forhold til norsk bokk, men er for lenge siden jeg har smakt en bokk her tillands så jeg kan ikke sammenligne.

http://www.schlenkerla.de/rauchbier/sorten/sorten.html
Også ser jeg det overalt går igjen at de skriver info om øl, som Stammwürze 17.5%, Alkohol 6.5%, altså, Ser ut som Stammwürze er samme som Original gravity, men prosent?, er det Plato vi snakker her?
Ser andre steder der de skriver Original extract istedet for Original gravity..

Ser ut som det blir himla mye øl på fire dager uansett :)
 
Jeg mener at Urbock er brygget mest mulig likt oppskriften da bocktypen ble "oppfunnet". Det har mest å gjøre med vannet der det startet, Einbeck, i Tskland. Dobbelbock er bare en sterk bock. La meg med dette få testet om jeg har forstått riktig alt som er å lese om dette.
 
Solh. skrev:
Jeg mener at Urbock er brygget mest mulig likt oppskriften da bocktypen ble "oppfunnet". Det har mest å gjøre med vannet der det startet, Einbeck, i Tskland. Dobbelbock er bare en sterk bock. La meg med dette få testet om jeg har forstått riktig alt som er å lese om dette.

Dobbel er sterkere iallefall, Schlerkerla sin urbock er 6.5% og dobbelbocken er 8%, bare 1.5% ekstra, er det nok for å kalle det dobbel? (tenker på sammenligningen med f.eks ipa og dobbelipa)
 
Stammwürze er stamvørteren, altså et uttrykk for OG. 17,5 % tilsvarer 17,5 °P. Du har med andre ord rett! :ilike:
 
Tilbake
Topp