Tyske ølfat

Har fått tak i tyske ølfat  30 l med koblinger og tappekran. Vet lite om tysk standard, men fatene er merket Becks. Fra koblingen på fatet går en 1/2" slange til kranen. Kranen er uten skumregulering. Tappet over et brygg på fatet for et par uker  siden, men opplever at svært lite kullsyre har funnet veien inn i ølet med ca. 0,8 bar gasstrykk. Prøver å øke trykker men med mye skum og like dødt øl som resultat, selv etter 2-3 dagers hvile.

Jeg lurer på om metoden for carbonering på slike system kan være annerledes enn på Cornelius.

Har noen erfaring med dette eller er det andre som kan komme med tips er jeg takknemlig.

Jan.
 
Hei!
Fylte du fatet helt fullt?
Jeg har hatt problemer med å karbonere øl på corneliusfat også jeg hvis det ikke er helt fullt. Blir bare skum og dødt øl.

Tror kanskje det har noe å gjøre med at hvis det er luft over ølet, blir det vanskelig å få høyt nok partialtrykk (%) av co2 over det, slik at ølet tar opp co2, men totaltrykket av co2+luft er høyt, og dermed vil det bli stort trykk på ølet ut, slik at det blir skum. I teorien skal da løsningen være å "spyle" ut luft, og eventuelt kjøre trykket i være og la ølet få tid på seg, før så å slippe ut overtrykket. Men jeg vet ikke hvorfor dette ikke fungerer i praksis.

Har begynt å fylle fatene helt fulle nå, og har ikke hatt problemer med karboneringen nå. Men jeg velter fatet ned og hører at det bobler. Mulig jeg kunne gjort det samme med et halvfult fat også, og eventuelt snudd det på hodet bare, men det gidder jeg ikke å prøve. Fyller heller fatene helt fulle.

Hilsen Ola
 
Tilbake
Topp