(Ufrivillig) sjekk av om det blir drikkandes nesten uansett

Bryggedag for et par dager siden: Satte som vanlig to brygg - denne gangen en batch med Humlehelvete / Two Captains med ca 20l til gjæring og en mindre batch Nøgne Ø Porter. Humlehelvete gikk helt etter planen, det er langt mer enn man kan si om Porteren...

Mesking gikk fint, men 10 minutter ut i kokingen klarte jeg å putte humle i feil vørter. Porteren hadde allerede fått sin tilmålte mengde bitterhumle på 60 min - 12g Galena (hadde ikke Chinook) om jeg ikke husker feil. På 50 min kom det så ved en inkurie 30g svært høyalfa amerikansk humle i - denne var tiltenkt Humlehelvete (hadde nok igjen, så veide bare opp på nytt til Humlehelvete). Jeg prøvde å skumme av litt av det som la seg på toppen for å få ut noe av bitterhumlen, men aner selvsagt ikke hvor mye. IBU arkiveres under "totalt ukjent, men sannynligvis altfor høy". Under nedkjøling under rennende vann i springen kom det rennende vannet oppi vørteren istedenfor i vasken ved siden av. OG var for lav, så kokte opp litt spraymalt ved siden av, tilsatte aromahumle Northern Brewer for kok i 15 minutter. Mengde brukt: Det som var igjen i posen, det føltes passe på nåværende stadie i bryggingen.

Ble for mye værter for 15l - gjæringsbøtta så kjørte 10l i den og resten inklusive all turb i en annen bøtte. Første ble gjæret med US-05 som planlagt (hadde ikke satt 007-starter) mens resten fikk et rør 007 jeg hadde liggende. Glemte å sjekke dato.

Om dette blir drekkandes blir alt drekkandes...

Note to self: Riktig humle i riktig værter neste gang. Unngå særlig store mengder humle i en vørter som skal ha lite humle.

Kan jo være et bra eksperiment på om det er mulig å skimme bort nok humle fra toppen av kokekaret til at bitterheten ikke påvirkes noe særlig.

Man bør alltid se det positive i feilene man gjør ;)

“The master has failed more times than the beginner has even tried.”
Stephen McCranie

Samme har skjedd meg en gang tidligere, da puttet jeg noe Saaz i en Vestkyst IPA ved en feiltagelse på 45 min eller så. Men ca 20g lavalfa sitt bidrag til bitterheten på et slikt øl blir uansett som avrundingsfeil å regne og aromaen druker i et osean av sene humletilsetninger. Vestkysten ble knall, jeg er langt mer skeptisk til denne Porteren. Jeg er for øvrig i ferd med å utvikle et anstrengt forhold til NØ Porter: Første gang gikk noe galt og FG ble altfor høy (gadd aldri å flaske den), andre gangen ble knall (men måtte improvisere med en pose 04 og en pose 05 da det var fluer i 007-startern jeg satte) og nå tredje gang skjedde dette. Må sette en ny batch i nær fremtid.

Hehe. Hardt liv.
Kanskje vi menn ikke er helt "cut out" for sånne multitaskingsgreier.
Jeg tar ett brygg om gangen :p

Jeg synest det er knall å lage to brygg samtidig siden ekstra tidsbruk er minimal. Faktisk er det oftest slik at "ekstrabrygget" er ferdig før siden det er mindre mengde så oppvarming av meskevann og få det på kok går mye kjappere. Pleier å la ett av bryggene være et med få humletilsetninger slik at multitaskinen skal bli begrenset, men det kan som vist bli surr åkke som. Sørger også vanligvis for at kok er ferdig på ulike tidspunkter slik at jeg kan bruke spiralkjøleren på begge, ellers går min 19l (eller 10l) sekundærbøtte greit i vasken og kan avkjøles ved å la springen renne. Litt ekstra tid til tapping selvsagt, men jeg bruker ren oksygen og lar det meste av turben gå i karet (eller ha et liberalt forhold til svinn) så det går kjapt å få det over i i gjæringskar. Dersom OG og gjærtype er noenlunde i samme liga gjærer jeg begge i samme skap, ellers har jeg et rom i kjelleren hvor det er kjølig nok året rundt til at det kun trengs litt varme for å holde grei temp i dunken. Er det ekstremt varmt som det var i år kan jeg gjære saison i kjelleren og noe annet i gjæringsskapet. Har stor koketopp så får fint plass til to store gryter + en til skyllevann. 19l - gryta får også plass i stekeovnen for svært stabil mesketemperatur.

Kunne tenkt meg et skikkelig 3-tier system for back2back brygging. Har dessverre ikke mulighet til det slik oppsettet mitt er nå.

Synes ikke den glippen din høres så ille ut. Rent vann fra springen har jeg brygga cider på uten å koke først uten problemer, og ang humla: Glem det bort et års tid så er det nok nydelig når du kommer på det igjen ;)

Synes ikke den glippen din høres så ille ut. Rent vann fra springen har jeg brygga cider på uten å koke først uten problemer, og ang humla: Glem det bort et års tid så er det nok nydelig når du kommer på det igjen ;)

Rent springvann bekymrer meg i og for seg lite, det var mer at det fordret litt improvisering med å få OG opp igjen (men det hjalp nok for å senke bitterheten siden vørtermengden ble større). Slengte i en ekstra mengde aromahumle på slump.

Skal flaske selvsagt, er det veldig bittert så kan det glemmes en stund for å se hva som skjer, i alle fall en del av flaskene. Har allerede satt en Barley Wine som skal få stå lenge så det går litt hardt utover tomflaskebeholdningen, men det lar seg forsåvidt løse.

Da er dette brygget flasket, karbonert og har fått stått litt. Det ble faktisk ganske bra - utrolig nok. Den lille bøtta med all turben gikk til dodraugen, det var en sur smak på det etter gjæring - antar dette kommer som følge av infeksjon pga ikke helt tett kran på gjæringsbøtta (den stod i vannbad for mer stabil temperatur).

Ølet fremstår ikke som spesielt bittert, så det funker faktisk å skumme av humla/oljen som legger seg på toppen. Det blir selvsagt ikke repeterbart på neonsomhelst måte, men jeg klarte i alle fall å redde det.

Tilbake
Topp