Ufrivillig tempstigning i starten på lager gjæring

Mortenpip

Norbrygg-medlem
Brygget en mexican lager. Pitchet wlp833 på 7 grader igår formiddag også blir strømmen borte i natt og på morgenen idag er det 17 grader og full fart i gjærlåsen. satt på kjølingen igjen et døgn etter Pitch og regner med at tempen er nede igjen iløpet av kvelden. Hva kan jeg forvente av dette ufrivillige temp hoppet??
Noen som har erfaring med dette??
 
Brygget en mexican lager. Pitchet wlp833 på 7 grader igår formiddag også blir strømmen borte i natt og på morgenen idag er det 17 grader og full fart i gjærlåsen. satt på kjølingen igjen et døgn etter Pitch og regner med at tempen er nede igjen iløpet av kvelden. Hva kan jeg forvente av dette ufrivillige temp hoppet??
Noen som har erfaring med dette??

Ikke på lager, men på andre øl..

Uansett, det varte ikke så lenge så aner ikke hvorvidt det har SÅ mye merkbart å si i beste fall, i sluttproduktet.

Men med tempøkningen så ble det iallefall produsert mer estere, VDKs og også acetaldehyde som er de lettest merkbare usmakene man plukker opp. Gjæren mopper gjerne opp VDK og acetaldehyde på slutten av gjæringen. Men esterne blir nok der. Men hvis det ikke er nok frisk gjær igjen til the bitter end så kan det i verste fall føre til at den ikke klarer å moppe opp alt.
 
Wlp833 kan du fint gjære på 17C og fortsatt få fint øl med lagerprofil. Bare å slappe av. Antagelig har du ødelagt mer enn hjulpet ved å sette på kjølingen igjen. Det stresser garantert gjæren noe jævlig og kjøre opp rolig til 17 og røske ned til kjøleskapstemperatur igjen...
 
Fant denne på White labs, er vel noe sånt jeg har fått til, bortsett fra at jeg pitchet kaldt,økte til 17 og senket igjen. hehe. Vi får bare se hvordan det går.

Question:
What temperature should I pitch a lager yeast?

Answer:
There are two different methods of pitching lagers. Brewers use each method with success, but every brewer has their preference.

The easiest method is (A).

A) Start the yeast warm and lower to 50-55°F after the start of fermentation. The yeast should be pitched at 66-70°F. Once you see active fermentation, bring the temperature of the wort down 10° per 12 hours until the desired temperature is reached. This method works well without forming high amounts of esters because most esters are produced after the first 12 hours.
 
Tja, hva skal man ta med seg herfra da... Estere har nok blitt laget, du senket jo temperaturen etter at god gjæring var startet. Og hvis man leser bare det som WL-sier, at estere ikke blir laget på de første tolv timene så skriver de ikke at hvis man f.eks gjærer varmt for å promotere stor aktivitet i starten, slik at alkohol og evt noe fuselakohol blir laget så primer det ølet for omdannelse til estere litt senere i gjæringen.

Uansett. Det er ikke sikkert du merker store forskjellen, flesteparten mener at Ringnes er "helt clean" og. Blir sikkert helt bra drikkendes.
 
Ikke på lager, men på andre øl..

Uansett, det varte ikke så lenge så aner ikke hvorvidt det har SÅ mye merkbart å si i beste fall, i sluttproduktet.

Men med tempøkningen så ble det iallefall produsert mer estere, VDKs og også acetaldehyde som er de lettest merkbare usmakene man plukker opp. Gjæren mopper gjerne opp VDK og acetaldehyde på slutten av gjæringen. Men esterne blir nok der. Men hvis det ikke er nok frisk gjær igjen til the bitter end så kan det i verste fall føre til at den ikke klarer å moppe opp alt.

Tja, hva skal man ta med seg herfra da... Estere har nok blitt laget, du senket jo temperaturen etter at god gjæring var startet. Og hvis man leser bare det som WL-sier, at estere ikke blir laget på de første tolv timene så skriver de ikke at hvis man f.eks gjærer varmt for å promotere stor aktivitet i starten, slik at alkohol og evt noe fuselakohol blir laget så primer det ølet for omdannelse til estere litt senere i gjæringen.

Uansett. Det er ikke sikkert du merker store forskjellen, flesteparten mener at Ringnes er "helt clean" og. Blir sikkert helt bra drikkendes.


Jeg undrer meg over en del av det som står på sidene til WL, og vil avgjort ikke vurdere dem som noen god kilde. Jeg tror de rett og slett ikke bruker ressurser på å oppdatere det de en gang har lagt ut, sjøl om Chris White godt veit at det stadig kommer ny kunnskap til.

Det du skriver her, stemmer bra med det Palmer skriver om denne måten å gjøre det på i den siste utgaven av How to Brew (s.173), hvor han karakteriserer det som "The wrong way".

Det blir sikkert øl, og muligens til og med godt øl. Men risikoen for merkbare nivåer av diacetyl og acetaldehyd, og av estere, har nok økt.
 
Tilbake
Topp