Uggen lukt fra gjærstarter

Mc.

Norbrygg-medlem
Laget meg vørter for å bruke i gjærstartere. Den første starteren ble laget av vørter tappet rett fra meskekjelen. La merke til at det fulgte med en del trub i erlenmeyerkolben, men litt det stå til. Kokte i 10 minutter og kjøl te ned. Rehydrerte en pakke 34/70 og helte oppi. Lot det stå ca 15 timer på røreren før den fikk stå og gjøre seg ferdig.
I dag var gjæren bunnfelt og jeg dekanterte og slo gjæren i vørteren.
Kjente da at gjæren luktet guffent. Litt stikkende og rar lukt. Har egentlig ikke tro på at det er en infeksjon, men at det er truben som har satt lukt og smak til gjæren.
Har noen andre opplevd det samme?
Frykter for at ølet vil forringes p.g.a. dette.
 
Laget meg vørter for å bruke i gjærstartere. Den første starteren ble laget av vørter tappet rett fra meskekjelen. La merke til at det fulgte med en del trub i erlenmeyerkolben, men litt det stå til. Kokte i 10 minutter og kjøl te ned. Rehydrerte en pakke 34/70 og helte oppi. Lot det stå ca 15 timer på røreren før den fikk stå og gjøre seg ferdig.
I dag var gjæren bunnfelt og jeg dekanterte og slo gjæren i vørteren.
Kjente da at gjæren luktet guffent. Litt stikkende og rar lukt. Har egentlig ikke tro på at det er en infeksjon, men at det er truben som har satt lukt og smak til gjæren.
Har noen andre opplevd det samme?
Frykter for at ølet vil forringes p.g.a. dette.
CO2 vil jo "stikke" i nesen når du lukter på det. Men det var vel gjerne lite CO2 når du har hatt den på magnetrører.
 
CO2 vil jo "stikke" i nesen når du lukter på det. Men det var vel gjerne lite CO2 når du har hatt den på magnetrører.
Tja, mulig det var co2, men luktet litt uggent ellers også.
Blir lenge å vente på svar. 3 ukers gjæring,lagering og så prøvesmake :-(
 
Fersk gjær lukter vel behagelig for de fleste?
Uggen lukt??
Er det antydning til lukt av avføring (human eller animalsk) er det bare å kaste i dass!
Er det antydning til eddik i lukta - den stikker mer i nesen enn karbondioksyd - så ville jeg ha kastet den.
Uggen lukt = gammel uvasket ullsokk? ..... da er jeg mer på tja-siden :confused:, hold den et par dager til, eventuelt gi den litt mer
mat og lukt om det utvikler deg til det værre :oops:.
 
Gamle sokker slo meg som en brukbar beskrivelse av lukten. Gjæren er jo i vørteren nå så det er det lite å gjøre med. Satser på at det var truben som luktet fy og at ølet blir drikkelig. Men jeg angrer som fy på at jeg ikke hev det i sluken og heller doset nedi 2 pakker 34/70 (12 liter vørter)
 
Tilbake
Topp