Uhumlet maltekstrakt

Hatt noen brygg nå, med div ekstrakt sett biab som har gått bra. Var på ølgaarden og kjøpt uhumlet ekstrakt jeg tenkte og teste siden jeg ikke har noen kjele/apparat tilgjengelig nå. Spm er: mengde vann i forhold til ekstrakt(flytende 1,5kg)? Kjøper du europris sett er det jo 25L (ferdig)på 1,8kg, leser man ellers er meningene delte. tenkte derfor og høre og se hva folk her mener:)
 
Det er greit å være nøyaktig med oppskriftene skal du ha konsistent resultat.
Jeg er overrasket over at Europris settene nå er 25L til gjæring med 1.8kg LME,det var de ikke når jeg brygget engang, men det er jo også lenge siden.
Mere sukker og vann påvirker resultatet når du bruker samme mengde ekstrakt til større volum.
Settene jeg brygget var et par stykker til hhv. 20.5 og 22.5 liter med en kilo sukker ekstra, jeg brukte en blanding med sukker/DME som visstnok gir bedre smak enn rent sukker fra kolonialbutikken.

Det er egentlig så enkelt at du benytter den mengden malt ekstrakt som oppskriften sier, dersom du skal ha resultatet oppskriften er beregnet å gi.
Ønsker du et annet øl, noen vil si det blir et bedre øl, benytter du mere malt ekstrakt og reduserer på sukkerbruken.

Tar du steget videre legger du inn oppskrifter i en bryggekalkulator som lettere viser deg hvilken alkoholprosent,farge,bitterhet mm. ølet ditt vil få, f.eks en gratis versjon som denne http://beercalc.org

Lykke til og husk at det er gjæren som lager ølet, vørteren har allerede noen andre laget for deg.
 
Hva slags ekstrakt er det? Briess? Blander du f.eks 1,5kg Golden Light ut i 25L vann, får du en SG på rundt 1.019. På 25L ville jeg nok kjørt minst 3kg, til 1.037. Da får du et gressklipperøl. I motsetning til Europris-settene, så er det vel meningen at dette skal kokes og tilsettes humle? Har du noen plan om hva det skal bli?
 
Er ikke et sett,kun ekstrakt. Briess cbw sparkling amber. Har ingen spesifikk oppskrift her, har noe safale us-05 gjær og amarillo humle pellets. Tester bryggekalkulatoren, trodde ikke de fungerte på ferdig ekstrakt. Planen hva dette skal bli? Lese litt til før jeg vet 100% sikkert, men ale av en eller annen type. Når man kjøper kun ekstrakt(ikke europris sett) er det ingen oppskrift. Blander ikke dette ut i så mye som 25L, tenker heller nærmere 12-15L. Sjekker ut kalkulatoren jeg, sier ifra hvordan/hva det blir ut av dette:)
 
Og ja, tanken er og koke opp og så tilsette humle. Vet at "ferdig" som dette ikke er det beste, men tenkte jeg ville teste ut og se hva det blir. Takker for svar :)
 
Jeg prøvde dette nylig. 1,5kg Golden Light i 12L vann. Kokte ned til 11L (ca 30 min). PBG: 1.039. OG: 1.042. Mitt tips blir å holde BU:GU ganske lav. Sikt mot en IBU på maks 40. Og hvis du har tid/mulighet, mesk et par håndfuller store havregryn i vannet før du blander ut ekstrakten, for å få litt mer «kropp».
 
Tilbake
Topp