Uklart øl

Vetle

 
Hei!
Henvender meg til dere med noen års ølbrygging på baken for å se om dere kan hjelpe meg med et "lite" problem...uklart øl!!!
Jeg har ingen problemer med mørke øltyper, men øl som Saison, IPA og Pale ale har alle den siste  tiden fått en "cloudy" suspensjon av ørsmå partikler som bruker 6 mnd på å sedimentere......... :'(  ...hvis det i hele attt sedimenterer...
Vørteren er tålelig klar før koking, men straks etter koking får den det tidligere nevnte problemet. Mener også at ølet har en uønsket bitterhet (proteiner). Spesielt Saisonen
Jeg bruker en corona mølle til knusingen og denne er jeg ikke så fornøyd med. Får lett mye finstoff med eller så blir det ikke knust i det hele tatt (kan oppmalingen være problemet). Har også vurdert pH, mulig denne er for høy, men vet ikke....

Hadde vært topp om noen kunne hjelpe meg.........

Vetle
 
Hei Vetle, og velkommen til forumet til Norbrygg! :brygging:

Over til problemet: bruker du noen form for fellingsmiddel? Altså f eks Irish Moss før kokeslutt eller noe annet etter kjøling/gjæring? Og disse partikler, er de flakete eller kornete, eller kanskje så fine at man ikke kan se formen på dem? Og får du problemet uansett hvilken slags gjær du bruker? Er det ellers noe av omstendigheter som har endret seg da du begynte å få tåkete øl?
 
Sist brygg prøvde jeg meg på litt Irish Moss 15 min før kokeslutt. Nå er ikke dette brygget ferdigstilt ennå, men utifra tidligere symtomer så ser det ikke ut til å bli nevneverdig bedre (med mindre Irish M. også gjør at proteinene også feller ut i gjæringstanken og på flaskene).
Når det gjelder partikkelform så er dette umulig å si. De er ørsmå partikler/skyer i løsningen som nesten ikke sedimenterer.
Med unntak av Saison så bruker jeg Nottingham til alle mine øltyper.
Ellers er det vel ingen endrede omstendigheter utenom mølla. Tidligere kjøpte jeg ferdig malt malt, men investerte til slutt i en Corona. Mulig jeg må få bytta ut denne med et valseverk......?
Jeg har jo hatt mistanke på mølla mi, men som tidligere sagt har jeg ikke dette problemet med de mørke øltypene, derfor har jeg også litt mistanke til pH i mesken (har mye Ca i vannet her). Men denne har jo ikke endret seg siste året. Mulig vi har en kombinasjon her.....?

Vetle
 
Korleis er gjer du det med kjøling av vørteren? Reknar med du bruker ein vørterkjøler. Om vørter ikkje blir nedkjølt raskt nok, får du kanskje ikkje skikkelig coldbreak.

Hadde sjølv problemer med uklart øl før eg fekk i gang skikkelig kjøling.
 
Her finnes ikke jern i vannet, dvs det er <5µg/l.
Når det gjelder avkjølingen så bruker jeg en hjemmelaget kobber coil på 8,5m. Denne kjøler ned vørteren på 12-15min.

Vetle
 
Hm, ikke lett å finne ut hva årsaken er. Har du byttet maltleverandør og driver du med enkel- eller flerstegsmesking? Kanskje det kan ha noe å si.
 
Jeg kjøper malten og gjæret mitt på Nøgne. Har pratet en del med Kjetil Jikiun der og kan vel med sikkerhet si at det ikke er noe galt med malten. Begynner vel å nærme meg nå at årsaken kan være en kombinasjon av flere parametere.
For finmalt malt
Høy pH
Litt dårlig kok

Tok en titt igår på den Pale alen jeg tidligere nevnte som jeg hadde brukt Irish moss i. Den var betydelig klarere enn foregående batcher. Har bestilt meg ny mølle på barleycrusher.com og vil prøve den sammen med justert pH og en særdeles kraftig kok om et par uker. Da vil jeg kanskje få svar

Vetle
 
Tilbake
Topp