Ukokt Vørter!! Blir det bra??

Jeg var i gang med å brygge en Belgisk trippel, (25 l) etter meskingen røyk min berrbrew 60, og jeg fikk ikke kokt vørteren. Jeg fikk kokt opp ca 7 liter og tilsatt humlen jeg skulle ha.  og tilsatte til  den ukokte vørteren.
Jeg tenkte, "skitt au, får prøve å brygge øl uten å koke vørteren. Jeg leste en artikkel i et SAS magasin for en tid siden om i (Var det Litauen?) der de brygget øl uten å koke vørteren.

Jeg tilsatte altså den lille batchen med 7 l kokt vørter med humle, oppi den ukokte vørteren.

OG ble målt til 1.065sg, egentlig skulle den være 1.085sg.
Har tilsatt en blanding av Witgjær, Belgisk trappistgjær, og en Saison gjær. Startet gjæringen på 17 grader, og økte til 27 grader gjennom en uke. Nå har det gått 11 dager, og jeg hAR ETTERGJÆRET med hvetegjær, da det hadde sluttet å gjære, og jeg syntes ølet var noe søtt etter det jeg ønsker.  Nå plopper det livlig i vørteren igjen.  Dette ble jo en veldig experimentell Belgisk trippel, men så langt ser det ut som at det vil bli bra saker dette.Har smakt på ølet, og det virker som det lover godt...  Er det noen der ute som har noe kjennskap til ukokt vørter ved brygging av øl??  Noen linker å vise til??
 
Et raskt googlesøk på 'lactobacillus infection beer' kan vel gi deg en pekepinn på noe av det du kan risikere fremover. Det tar litt tid før det kommer i gang.
EDIT: Drikk fort, med andre ord!  ;D
 
Gjort er gjort og elg er elg. Jeg har null erfaring med dette, men RDWHAHB frem til det motsatte er bevist  ;)

Men drikk ølet fort  ;D
Hold oss gjerne oppdaterte  :)
 
Det skal jeg gjøre, jeg kom også over en diskusjon fra 2003 der Driveren av Kinn Bryggeri ( Mr. Lohte) nevnte noe om en tysk hveteøl som hadde ukokt vørter.
Så langt har brygget mitt et  et ganske bra utgangspunk smaksmessig synes jeg.  En blanding av Saison / Hvete aroma, med trippel styrke. En anelse citron i bakgrunnen, men det kan jo komme av Saison gjæren skulle jeg tro??Eller kanskje lacto bakteriene herjer i bakgrunnen???  Men uansett, dette blir jo spennende!! Kanskje jeg ender opp med et usedvanlig (godt) øl??  Jeg tipper den må lagres i den mørkeste kjeller en god stund. Men jeg skal holde dere oppdstert.  Er det forøvrig noen der ute som har noen erfaring på ukokt vørter?? Og har brygget godt øl på det??
 
Komfyren min streika en gang, så jeg fikk ikke kok på en bitter. Den var drikkandes den første uka, etter det var det bare å helle ut. Eneste infiserte brygget jeg har hatt.
 
Google finsk sahti. Lages også i Estland

Uansett er det grunn til å frykte at bakterier kan ha overlevd og dette kan gi kort lagringstid før det syrner så jeg hadde ikke ventet for lenge med å smake.

mvh

bårdd
 
dagwayne skrev:
Det skal jeg gjøre, jeg kom også over en diskusjon fra 2003 der Driveren av Kinn Bryggeri ( Mr. Lohte) nevnte noe om en tysk hveteøl som hadde ukokt vørter.
Så langt har brygget mitt et  et ganske bra utgangspunk smaksmessig synes jeg.  En blanding av Saison / Hvete aroma, med tripel styrke. En anelse citron i bakgrunnen, men det kan jo komme av Saison gjæren skulle jeg tro??Eller kanskje lacto bakteriene herjer i bakgrunnen???  Men uansett, dette blir jo spennende!! Kanskje jeg ender opp med et usedvanlig (godt) øl??  Jeg tipper den må lagres i den mørkeste kjeller en god stund. Men jeg skal holde dere oppdstert.  Er det forøvrig noen der ute som har noen erfaring på ukokt vørter?? Og har brygget godt øl på det??

Det bor masse lactobasiller på malten, så hvis man ikke koker vørteren overlever disse. Det spørs hvor høy temp du kom opp i når du blanda om disse overlevde (vet ikke hva toleransen er). Siden du også brukte gjær vil vel den ha overtaket og forhåpentligvis dominere smaksbildet.

Berliner weisse er en tradisjonell øl som fermenteres med disse. En teknikk er å meske som vanlig, og så la denne stå noen dager for å utvikle passe nivå med syrlighet (surmesk). Deretter kan man koke vørteren og bruke gjær som vanlig.

Ellers tror jeg at Stjørdalsøl lages på denne måten også. Den ukokte vørteren skal helst siles gjennom en halmsil for å være sikker på å få med nok bakterier for å oppnå den autentiske frausmaken. Vi får høre hva som blir sagt på foredraget i helga!
 
Meskinga vil nok ta knekken på de fleste bakteriene. Er ikke så mye som overlever 60°+ i en time. Er mer bekymret for dms.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Arild Sørheim skrev:
Meskinga vil nok ta knekken på de fleste bakteriene. Er ikke så mye som overlever 60°+ i en time. Er mer bekymret for dms.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Har du prøvd å la meskeboksen stå over natta for så å lukte på den? Noe skjer nedi den boksen, og det fort. Lukter oppkast, og det tror jeg ikke en desinfisert mask ville gjort på så kort tid.
 
Masken holder godt på varmen og gir bakterier optimale forhold så snart den har kommet litt ned i temperatur. Så lenge du kjøler vørteren  hurtig etter mesking skal det i teorien gå bra. Vi snakker om samme temperaturer som brukes til pasteurisering, og med lengre tid.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
runarstock skrev:
Arild Sørheim skrev:
Meskinga vil nok ta knekken på de fleste bakteriene. Er ikke så mye som overlever 60°+ i en time. Er mer bekymret for dms.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Lukterv ikke dms, og ikke oppkast heller, merker at det nå begynner å smake noe tørrere av Ølet, men fremdeles bra. Vet ikke helt hva jeg gjør, men jeg velger å avvvente.  Jeg smakte på den i går kveld, og virket lovende, men noe "fersk" i smaken.  Jeg smakte en flaske av Balladins Etrusker øl i Oslo, og den var rimelig syrlig. Som jeg forsto var dette et forsøk på å lage et øl slik de gamle etruskerne gjorde det i old tiden, kanskje smaken var utformet av de samme bakteriene??  UANSETT interesant er det. Jeg satser på å "lagre" videre, og vil smake underveis, så får vi se hvordan det går...

Har du prøvd å la meskeboksen stå over natta for så å lukte på den? Noe skjer nedi den boksen, og det fort. Lukter oppkast, og det tror jeg ikke en desinfisert mask ville gjort på så kort tid.
 
Arild Sørheim skrev:
Masken holder godt på varmen og gir bakterier optimale forhold så snart den har kommet litt ned i temperatur. Så lenge du kjøler vørteren  hurtig etter mesking skal det i teorien gå bra. Vi snakker om samme temperaturer som brukes til pasteurisering, og med lengre tid.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Det har du såklart helt rett i. Trodde temperatur/tid var mye lengre enn 30min på rundt 60 grader.
 
Pasteurisering er uansett ikke det samme som sterilisering. Det vil være bakterier som har overlevd meskingen. Men siden det er pitchet gjær vil denne dominere, men man kan kanskje se effekter av lactoen over lengre tid.
 
amatøren skrev:
"Vi snakker om samme temperaturer som brukes til pasteurisering, og med lengre tid.

+1

På tide å ikke spre usannheter her heller. Pasteurisering reduserer mengden bakterier, og gjøres ved 72 grader eller høyere. Det er såpass mye melkesyrebakterier i mesk, at dette vil syrne uansett.
 
Tilbake
Topp