Ultimat mesking

Hei. Det snakkes om innesko, stegmesk og utmesk. Finnes det et ultimat meskeoppsett og/eller er det forskjellig i henhold til de forskjellige malt/øltyper?
 
Forskjellig ihht. til hvordan du vil ha vørteren.

Kort fortalt:
Lavere mesketemp - bedre utgjæring
Høyere mesketemp - mer restsødme
Noen malttyper kan ha godt av et proteinsteg (50-55C)
Utmesk etter mesking vil stoppe enzymaktiviteten og gjøre at vørteren renner bedre over i kokekjele

Masse god litteratur på dette. Både på norsk og engelsk. How to Brew av John Palmer ligger gratis på nett.
 
Variable faktorer som har betydning:
  • temperatur under sakkarifikajonen (dvs. under den prosessen der stivelsen blir omdannet til sukker
  • temperatursteg i tillegg til sakkarifikasjonssteget/stegene
  • tid, samlet og på hvert temperatursteg
  • tykkelse på mesken
  • ph i mesken
  • vannsammensetning, dvs. sammensetningen av de ulike viktige mineralene i vannet
Velkommen til den stroe forvirringen:).
 
Forskjellig ihht. til hvordan du vil ha vørteren.

Kort fortalt:
Lavere mesketemp - bedre utgjæring
Høyere mesketemp - mer restsødme
Noen malttyper kan ha godt av et proteinsteg (50-55C)
Utmesk etter mesking vil stoppe enzymaktiviteten og gjøre at vørteren renner bedre over i kokekjele

Masse god litteratur på dette. Både på norsk og engelsk. How to Brew av John Palmer ligger gratis på nett.
Takk for tilbakemelding
 
Variable faktorer som har betydning:
  • temperatur under sakkarifikajonen (dvs. under den prosessen der stivelsen blir omdannet til sukker
  • temperatursteg i tillegg til sakkarifikasjonssteget/stegene
  • tid, samlet og på hvert temperatursteg
  • tykkelse på mesken
  • ph i mesken
  • vannsammensetning, dvs. sammensetningen av de ulike viktige mineralene i vannet
Velkommen til den stroe forvirringen:).
Takker
 
Slenger inn ettt spørsmål her iom at jeg er i ferd med å kunne heve tempen under pågående mesking snart. Når oppskriften feks gir:
Meskeskjema
30 min 40 gr C
60 min 67 gr C

Forstår jeg det rett da at etter 30 min på 40 gr C så stilles temp til 67 gr C. Den tiden som det tar å heve temp regnes den inn i disse oppskrifter?

Si det skulle ta 40 min så blir mesketiden her 140 minutter.

Eller samme eksempel hvor man hever temp mot 67 gr C og når den etter 40 min og har da 20 min på dette steget.
 
Ofte tar man ikke hensyn til tiden som går med til å løfte temperaturen.
Men om du skal/bør ta noe hensyn til dette er litt avhengig av hvor lang tid det tar med ditt utstyr
og hvor mye tid du har til rådighet.
 
Slenger inn ettt spørsmål her iom at jeg er i ferd med å kunne heve tempen under pågående mesking snart. Når oppskriften feks gir:
Meskeskjema
30 min 40 gr C
60 min 67 gr C

Forstår jeg det rett da at etter 30 min på 40 gr C så stilles temp til 67 gr C. Den tiden som det tar å heve temp regnes den inn i disse oppskrifter?

Si det skulle ta 40 min så blir mesketiden her 140 minutter.

Eller samme eksempel hvor man hever temp mot 67 gr C og når den etter 40 min og har da 20 min på dette steget.
30 minutter på 40°C? Som det blir nevnt over, mange kalkulerer ikke inn tiden det tar å heve temperaturen. Enzymer som fungerer på 50°C vil også fungere i det nedre sjiktet og nogenlunde greit i det høyere sjiktet. Å sette tid på en slik rast i 30 minutter uten å ta høyde for tiden det tar for å øke temperatur er i de fleste tilfeller litt overkill.
 
Tilbake
Topp