Umaltet hvete til bryggibg

Har jeg feilet tro?

Her for en uke siden skulle jeg bestille hvete fordi jeg prøver å lage en slags hvete øl.
Gikk på nett og bestillte en sekk med hvete og valgte å få det knust.
Så, i dag skulle jeg egentlig brygge, men la plutselig merke til at det står umaltet på sekken.
Kan det brukes? Eller må det forberedes på noe vis først?
 
Har jeg feilet tro?

Her for en uke siden skulle jeg bestille hvete fordi jeg prøver å lage en slags hvete øl.
Gikk på nett og bestillte en sekk med hvete og valgte å få det knust.
Så, i dag skulle jeg egentlig brygge, men la plutselig merke til at det står umaltet på sekken.
Kan det brukes? Eller må det forberedes på noe vis først?
Rå ellvis, (Bonsak)? Søk på cereal mash. Passer vel best til Wit og brett øl.
Men ikke noe i veien for å lage hveteøl av det. Norsk hveteøl, for eksempel. Blir nok godt å drikke om du bruker tysk hefe, óg.
Voss feks, underpitch og gjær varmt, tilsett litt karve, (inneholder de samme aromatiske oljene som koriander, inkludert linalool og pinen), eller persille, selleri og fennikel. Så får du en «norsk» hvitøl :D
 
Sist redigert:
Hmmm, så ikke bruk dette direkte under mesking med andre ord. Hahaha, kjøpte 25 kg av dette. Så da får vi se om det blir noe av da
 
Skulle vel gå det
Mer vanlig i Wit enn hefe, men ikke sikkert forskjellen blir så stor
Husk å meske lenge nok
Hvor mange prosent er det snakk om? Og hvilken pilsnermalt?
 
Skulle vel gå det
Mer vanlig i Wit enn hefe, men ikke sikkert forskjellen blir så stor
Husk å meske lenge nok
Hvor mange prosent er det snakk om? Og hvilken pilsnermalt?
Litt usikker på hvilken pilsnermalt. Jeg kjøpte 25 kg for noen uker siden for å komme igang. Kjøpte på bryggerlosjen i drammen og bare ba om pilsnermalt
 
Skulle vel gå det
Mer vanlig i Wit enn hefe, men ikke sikkert forskjellen blir så stor
Husk å meske lenge nok
Hvor mange prosent er det snakk om? Og hvilken pilsnermalt?
Men da sier du at det fint går å meske med umaltet hvete. Nais
La oss ta et eksempel da: jeg lagde en culsh, fra boks, som første brygg. Dette var 4.6kg pilsner malt og 400 gram hvete, og da antar jeg jo maltet hvete. Er det da sånn at jeg kan duplisere dette med umaltet, bare ved å øke mesketiden?
 
Jeg bruker 35% umalta hvete når jeg brygger Lambic, har ikke prøvd med høyere prosentandel. Er bare å meske som normalt, helst 90min og hveten bør være godt kvernet.
 
Men da sier du at det fint går å meske med umaltet hvete. Nais
La oss ta et eksempel da: jeg lagde en culsh, fra boks, som første brygg. Dette var 4.6kg pilsner malt og 400 gram hvete, og da antar jeg jo maltet hvete. Er det da sånn at jeg kan duplisere dette med umaltet, bare ved å øke mesketiden?
Råfrukt, dvs. umalta hvete og annet umalta korn, har ikke enzymer. Enzymene aktiveres/dannes under spiringa, som er den første delen av maltingsprosessen. Og det er enzymene som omdanner stivelsen til sukker under meskinga. Mengden av disse enzymene (hovedsaklig alfa- og beta-amylase) er avgjørende for hvor mye stivelse som kan omdannes. Vi snakker om maltets diastatiske kraft, og malt med god diastatisk kraft har nok enzymer til også å kunne omdanne stivelsen i en god del råfrukt.

Så ja, du kan bruke sekken din til å "spe ut" oppskriftene dine med over tid:). Om du f.eks erstatter 10% av basismaltet med hveten din, blir det neppe særlig merkbart, uansett hva slags basismalt det er snakk om.

(Generelt vil jeg si at råfrukt ikke har noen spesiell funksjon. Det har blitt brukt opp gjennom fordi det er billigere enn malt, men jeg kan ikke se at det bidrar positivt på noen måte til noe som helst. Men det er nå bare min enkle mening:).

NB! Dette er en parentes, ikke ødelegg tråden ved å begynne en diskusjon om det her.)
 
Råfrukt, dvs. umalta hvete og annet umalta korn, har ikke enzymer. Enzymene aktiveres/dannes under spiringa, som er den første delen av maltingsprosessen. Og det er enzymene som omdanner stivelsen til sukker under meskinga. Mengden av disse enzymene (hovedsaklig alfa- og beta-amylase) er avgjørende for hvor mye stivelse som kan omdannes. Vi snakker om maltets diastatiske kraft, og malt med god diastatisk kraft har nok enzymer til også å kunne omdanne stivelsen i en god del råfrukt.

Så ja, du kan bruke sekken din til å "spe ut" oppskriftene dine med over tid:). Om du f.eks erstatter 10% av basismaltet med hveten din, blir det neppe særlig merkbart, uansett hva slags basismalt det er snakk om.

(Generelt vil jeg si at råfrukt ikke har noen spesiell funksjon. Det har blitt brukt opp gjennom fordi det er billigere enn malt, men jeg kan ikke se at det bidrar positivt på noen måte til noe som helst. Men det er nå bare min enkle mening:).

NB! Dette er en parentes, ikke ødelegg tråden ved å begynne en diskusjon om det her.)
Så det betyr at egentlig var det et bortkastet kjøp. Erstatte med 10% bare for å bli kvitt det gir ingen mening for meg. Da kjøper jeg heller en ny sekk med maltet hvete
 
Så det betyr at egentlig var det et bortkastet kjøp. Erstatte med 10% bare for å bli kvitt det gir ingen mening for meg. Da kjøper jeg heller en ny sekk med maltet hvete
Nei, jeg foreslo det som en mulig måte å utnytte hveten på. At jeg mener råfrukt generelt har lite for seg, skal du ikke bry deg om:). Det er plenty av folk som vl være uenig med meg i det, og det finnes flere øltyper der umalta hvete er enten obligatorisk (belgisk wit er vel den mest kjente) eller veldig vanlig (NEIPA, f.eks.).
 
Tilbake
Topp