Underkarbonert trippel - Hva gjør jeg?

Jeg satte en belgisk trippel en tid tilbake, smaken er bra, men er veldig underkarbonert.
Den har nå stått til karbonering på flasker i 19 dager(de første 10 dagene i 18 grader, siste 9 ved 23 grader) og er fortsatt helt "flat".
Jeg bommet nok litt når jeg skulle tilsette sukkerlaken, den ble alt for tykk og det ble nok ikke så mye som det skulle oppi "bøtta"...
Noen ting jeg tenkte jeg kunne prøve:
1. Åpne alle flasken å tilføre sukker - problemet er vel om gjæret har tatt kvelden og ikke minst få riktig mengde sukker?
2. Få flaskene over på fat og karbonere med CO₂ - med fare for oksidering og andre ulumskheter.
Er det noen som har noen gode ideer om hva jeg kan gjøre?

Espen

Om du lager ny sukkerlake og fordeler med en sprøyte så er det ikke noe problem å få lik og riktig mengde. Bruker alltid 60 ml sprøyte og lager lake som gir ønsket konsentrasjon pr 10 ml.

Du har jo hatt sukker i, så ville vært forsiktig med mer sukker. Aner ikke hvilken gjær du har brukt, men tror heller jeg ville prøvd å rehydrere en pakke tørrgjær. Åpne alle flaskene å tilsett litt gjær i hver flaske. Kork og vent i 14 dager. Kan jo hende du har lekk i Kork også, men ville prøvd med gjær først.

Stianhb skrev:
Du har jo hatt sukker i, så ville vært forsiktig med mer sukker. Aner ikke hvilken gjær du har brukt, men tror heller jeg ville prøvd å rehydrere en pakke tørrgjær. Åpne alle flaskene å tilsett litt gjær i hver flaske. Kork og vent i 14 dager. Kan jo hende du har lekk i Kork også, men ville prøvd med gjær først.

Enig her. Prøv å tenk ut hva som er galt før du handler. Hvis du ikke glemte å ha i sukkeret og ølet er helt flatt er det gjæra som er problemet. Hvis ølet har en del kullsyre ,men for lite, kan det være at du har hatt i for lite sukker. Jeg hadde en dobbel som ikke ville karbonere en gang. Jeg åpnet flaskene og drysset noen korn Nottingham i hver flaske og det gjorde etterhvert susen.

mvh

Bårdd

Test ut på fire flasker:

Ha i ekstra sukker på to, og litt gjær på dei to andre. Kork godt, og lat stå i romtemp.

amatøren skrev:
Test ut på fire flasker:

Ha i ekstra sukker på to, og litt gjær på dei to andre. Kork godt, og lat stå i romtemp.

Genialt. Jeg har samme problem som TS med en cider. Null karbonert, mistenker at enten gjæren døde eller at alt hadde flokkulert ved tapping. Skal prøve dette tipset. Hvordan er holdbarheten til en åpnet pakke tørrgjær? Teipet igjen og i kjøleskap antar jeg..

Gahr skrev:
Åpnet tørrgjær har ikke lang holdbarhet.

Hei,
Dette er kanskje tilfellet for ølgjær, men min erfaring er i hvert fall at vanlig baketørrgjær holder seg fint i mange uker også etter åpnet.
Sikkert forskjell på disse.

A

Bårdd skrev:
Stianhb skrev:

Enig her. Prøv å tenk ut hva som er galt før du handler. Hvis du ikke glemte å ha i sukkeret og ølet er helt flatt er det gjæra som er problemet. Hvis ølet har en del kullsyre ,men for lite, kan det være at du har hatt i for lite sukker. Jeg hadde en dobbel som ikke ville karbonere en gang. Jeg åpnet flaskene og drysset noen korn Nottingham i hver flaske og det gjorde etterhvert susen.

mvh

Bårdd
Jeg brukte wlp510-er det samme hva slags tørrgjær jeg bruker til flaskene? Tror jeg skal gjøre som amatøren og teste ut forskjellig på fire flasker og kanskje tom ha 2 flasker med både gjær og sukker...tror rett og slett at det ble litt for lite sukker...vi får se
Uansett takk for gode innspill.
Men hva tenker dere ang fra flaske til fat, vil det funke?

Espen

[/quote]

Men hva tenker dere ang fra flaske til fat, vil det funke?

Espen
[/quote]

Det som gjør at jeg egentlig ikke tror du har brukt for lite sukker er at du skriver at ølet er helt flatt. Hadde du brukt for lite sukker med et aktivt gjær ville ølet vært litt flatt ikke helt flatt. Men test gjerne begge deler. Først noen korn med tørrgjær på to flasker. Blir dette bra vet du hva problemet er. Hvis ikke tilsett mer sukker.  Å fylle flaskene over på fat anbefaler jeg ikke. Uten gjæra i ettergjæringa vil du risikere oksydering i ølet.

mvh

Bårdd

ErikSV skrev:
Om du lager ny sukkerlake og fordeler med en sprøyte så er det ikke noe problem å få lik og riktig mengde. Bruker alltid 60 ml sprøyte og lager lake som gir ønsket konsentrasjon pr 10 ml.
Opperud skrev:
Jeg satte en belgisk tripel en tid tilbake, smaken er bra, men er veldig underkarbonert.
Den har nå stått til karbonering på flasker i 19 dager(de første 10 dagene i 18 grader, siste 9 ved 23 grader) og er fortsatt helt "flat".
Jeg bommet nok litt når jeg skulle tilsette sukkerlaken, den ble alt for tykk og det ble nok ikke så mye som det skulle oppi "bøtta"...
Noen ting jeg tenkte jeg kunne prøve:
1. Åpne alle flasken å tilføre sukker - problemet er vel om gjæret har tatt kvelden og ikke minst få riktig mengde sukker?
2. Få flaskene over på fat og karbonere med CO₂ - med fare for oksidering og andre ulumskheter.
Er det noen som har noen gode ideer om hva jeg kan gjøre?

Espen

Jeg har samme problemet.  Brygget en belgisk trippel,Brukte wlp-500 (Gjærstarter). hadde i ekstra sukkerlake før flasking.  3 dager før flasking tilsatte jeg Brettgjær. (Gjærstarter)  Lagret 3 uker i romtemperatur etter flasking. Åpnet da 3 flasker, like flatt alle sammen. Har brett gjæren noe å si for ettergjæringen?? Eller bør jeg gjøre som nevnt her?? Åpne flaskene og tilsette ekstra gjær i hver flaske????

Brett kan spise cellulose, men den jobber sakte. La ølet stå i god romtemp til det er kullsyre i det. Det vil komme, men kan ta tid.

Opperud skrev:

Jeg har nettopp gjort dette med et brygg, og det går helt strålende! En batch med et hveteøl var av en eller annen grunn veldig lite karbonert. Det var definitivt blitt karbonert i flaskene, men altfor lite, spesielt til å være et hveteøl! Isteden for å kjøre hele batchen på et digert 19liters-fat skaffet jeg meg et lite hendig 9-liters-fat. Et slikt kan jo også være hendig å ha. Tanken var at vi da ville drikke opp dette innen rimelig tid, før evt oksidering og annet ville gjøre seg gjeldene. Jeg vil kalle manøveren en stor suksess. Jeg sprayet flasketutene med StarSan før jeg åpnet de og helte de varsomt ned i fatet. Tror jeg nøyde meg med ca 7 liter. Koble så til CO2, husk selvsagt trikset med å slippe ut oksygen fra fatet etter at trykket er satt på. Og vips, etter noen dager hadde vi herrlig karbonert hveteøl.

Som sagt ble ølet konsumert i løpet av et par uker og vi syntes kvaliteten var god. Med mindre den skal oppbevares i lengre tid ville jeg ikke bekymret meg nevneverdig for oksidasjon osv, men vær selvsagt nøye med renholdet underveis. Bruk StarSan på både flasker og annet :)

Nå er ølet drukket opp, men jeg har fremdeles resten av batchen stående trygt på sine opprinnelige flasker og dårlig karbonering. Ved en senere anledning vil altså disse også få seg en tur over på fatet!

Tilbake
Topp