Unngå mest mulig DMS

Få du dampen er viktig. Men hvor viktig er det at kondensen ikke drypper tilbake i kjelen? Har sett Speidel har hette til sine bryggekjeler med ventilasjonshull, men noe kondens vil vel ende tilbake i kjelen? Hvis man ikke har et skikkelig avsug da. Hvor mye tilbakefall av kondens kan brygget tåle?
 
Så lenge du har tilstrekkelig netto avdamping, spiller det neppe noen rolle. Jeg tviler på at det er mer DMS i dampen som kondenserer på vei ut, enn dampen som faktisk forsvinner ut av gryten.
 
Mener Gahr svarte på et tilsvarende spørsmål tidligere, om jeg ikke husker helt feil... Det betyr ikke så mye om det drypper noe tilbake så lenge total avdamping er god nok.
 
Tror en av mekanismene her er at det som kondenserer på hetta gir en oppvarming som igjen er med på å gjøre så fordampingen fra gryta er den samme som uten hette. Sånn omtrent
 
Tja, hva som er riktig er ikke lett å vite, men her er hva John Palmer skriver om kondensdråper:

"DMS is continuously produced in the wort while it is hot and is usually removed by vaporization during the boil. If the wort is cooled slowly these compounds will not be removed from the wort and will dissolve back in. Thus it is important to not completely cover the brewpot during the boil or allow condensate to drip back into the pot from the lid."

Men jeg så at Gahr mente at dette ikke hadde noen betydning, så hvem vet?
 
Noen Flere som kan dele erfaring angående dråper som går tilbake ned i kjelen? Jeg lurer også litt på dette. Jeg har ca 1 dråpe i sec som drypper tilbake. Vært greit å vite om dette kan ødelegge hele batchen føre jeg starter å brygge. (har prøve kjørt med bare vann)
 
Aldri merket noe DMS. Men litt noia har man jo, man koker jo for å koke vekk en del så jeg har montert hetta slik at den er et knepp "bak" kjelen, og koker med lokket delvis på slik at det meste (men langt fra alt) som drypper ned igjen, drypper på lokket og så er det bare å tømme det i sluket.
 
Tilbake
Topp