Unngå oksidasjon?

Skal du unngå oxyge inn må du tilføre noke anna fx co2.


Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Sist redigert:
Jeg har smeltet ene enden av noen slanger jeg bruker til co2 og bytter ut gjærlåsen med denne slangestubben.

Hvorvidt ølet blir nevneverdig oksidert, eller oksidert i det hele tatt aner jeg ikke. Men greit å unngå oksygen de stedene man kan så har man iallefall prøvd.
 
Ikke at jeg anser dette som et (like stort) problem som TS, men ser for meg at man kanskje kan kjøre en blow-off tube ned i et kar og opp i en snudd beholder i det karet (helt fylt med vann/starsanblanding), under gjæringsperioden vil da beholderen som står på hodet fylles med CO2 fra gjæringen, og dermed fortrenge starsanblandingen (og skape en "CO2-lomme"). Når så man kjører CC og får suck-back, så suger den bare inn CO2 igjen fra nevnte beholder...
 
hvis man er redd før o2 når man CC er det vel bare at fylle en pose med co2 og feste på blow-off tuben?
 
Har selv tenkt tanken at det blir litt bølling med øllet dersom karet skal flyttes fra gjæringsrom til et kjøleskap. Da bobler det liflig i gjærlåsen mens det bæres, om en ikke bruker en blindplugg som @Miguel foreslår. Enkel fix vel? Hjelper litt å bære etter ørene på karet i stedet for bærehanken.
Har personlig slutta med CC av vanlig ale da den blir klar og fin uten, og får dermed mindre fare for oksidering i prosessen. De som gjærer i et kjøleskap med STC har det fint..
 
STC er veldig fint :)

Jeg føler jeg får mindre bunnfall i flaskene etter CC, men det blir like klart etter litt lagring. Vil ikke gjæren uansett ta opp en del oksygen under karboneringen dersom man flaskekarbonerer?
 

Vedlegg

  • Screenshot_2015-09-20-01-10-56.png
    Screenshot_2015-09-20-01-10-56.png
    142,8 KB · Sett: 40
Tilbake
Topp