us-05 alkoholtoleranse

Har en imperial stout med 10.5-11% alkohol. Brygget på en blendiing av wlp002 og wlp 007. Problemet er at gjæra sannsynligvis har tatt kvelden totalt. Ikke antydning til karbonering. Det jeg har gjort før er den sure jobben med åå åpne alle flaskene og sprøyte inn ny frisk gjær i hver flaske. Det fungerer. Eneste gjæra jeg har hjemme er US-05. Hvis andre har erfaring med å karbonere sterke øl med US-05 vil jeg gjerne høre om dette. Har vurdert F2 eller champagne men er noe usikker på gjæringsprofilen og redd for at jeg kan få overkarbonert øl. Som sagt vil jeg gjerne ha tilbakemelding fra noen som erfaring med us-05.

mvh
Bårdd
 
Jeg har brukt CBC-1 på en barleywine på 12% som hadde problemer med karbonering. Rehydrerte hele pakken og brukte mesteparten!(UPS) på 12 liter. Karbonert på 3 uker! Har også hatt en RIS med nottingham på 11% der CBC funket akkurat som planlagt. På sistnevnte brukte jeg "bare" en pakke på 40 liter....
CBC spiser kun enkle sukkerarter slik at du ikke risikerer overkarbonering. I teorien, og i mine to forsøk i alle fall.
US-05 attenuerer høyere en de gjærstammene du har brukt slik at det kan hende at den spiser litt mer en karboneringssukkeret. Jeg hadde en RIS med 007 på 11% som ikke ble karbonert før jeg tilsatte US-05. Denne ble litt overkarbonert, noe som også kan skyldes målefeil ved veiing av sukker.
Tror jeg går for CBC neste gang.
 
Tilbake
Topp