US-05s egen tråd

Iom at så mange bruker denne gjæren tenkte jeg det kunne vært greit med en samletråd, i steden for at man må lete seg ihjel på forumet.

Fermentis S-05: Tørrgjær, kommer i poser på 11.5g. Ale-gjær.

"Sprinkle directly into wort" står det på emballasjen. Dette strides de lærde om, og det er allment vedtatt at tørrgjær bør rehydreres. 35-41C er anbefalt temperatur ifølge C.White og J.Zainasheff.

S-05 skal være en strain samme som Wyeast 1056 og White Labs 001. Altså en nøytral type.

For mer info: http://www.fermentis.com/wp-content/uploads/2012/02/SFA_US05.pdf
 
Sist redigert:
Mine erfaringer:

Ved en pitch ifht Mr.Malty og opp til 0.5 pakker mer enn anbefalt av siden, fermentert ved 19C, så er den ren og fin.

Mine erfaringer at ved en overpitch, 0.7 pakker over og opp ved 19C, får man noe fersken. Dette har vært rundt OG 1.060-1.070

Lavere temperaturer 12-13C, med en pitch ihht Mr.Malty gir også fersken-preg.
 
Er ganske spent på en porter jeg satte på denne. Som nevnt i bryggetabbetråden har den virkelig fått kjørt seg tempraturmessig, så har jeg lest at det jeg tror er fusel, kan være en kraftig alkoholsmak. Den skal være ganske robust, og om en gir den god nok tid skal den tåle litt røff behandling.

Har i alle fall bestemt meg for å "glemme" flaskene fram til jul for å så se. Nottinghamen som gikk gjennom samme behandling derimot er jeg mer bekymra for.
 
Skal forsøke å ta overskuddet fra en 80l batch og gjære 20L av det med US-05 på ti grader. Melder tilbake, den skal stå sammen med et brygg på WLP800, og sammenlignes senere.
 
Jeg tok meg den frihet å endre tittel på tråden fra "S-05" til "US-05", ettersom det er navnet Fermentis nå bruker på produktet.

Bra.
Det har vært en del om "S-05" i det siste og en får raskt inntrykk av at dette er en annen gjær enn landets mest brukte tørrgjær US-05.
Den er i tillegg markedsført og lagerført som SAFALE US-05 de aller fleste steder, uten at Fermentis nevnes.
 
Har brukt US-05 endel ganger og det er en topp tørrgjær. Min erfaring med denne er at du må gjære den i nedre del av temperaturskalaen de første 3-4 dagene for deretter å heve den litt helt mot slutten for å la gjæren rydde opp etter seg. Kan finne på å prodesere endel diacetyl og da er det greit å gi gjæren tid til å rydde opp.

Ellers gjærer den godt og er både raskt igang og gjærer raskt ut synes jeg.
 
Jeg har US-05 som husgjør og bruker den til litt ulike stiler, men primært til humlerike typer. Det er, etter min mening, en god arbeidshest, men som allikevel krever litt omtanke, spesielt for å unngå avbrutt gjæring.

Spesielt om temperaturen faller mot slutten av gjæringa, slik at gjæringa avbrytes, har den en tendens til å etterlate uante mengder acetaldehyd. Det samme kan skje med ettergjæring på flaske. Så når jeg bruker US-05, er jeg alltid nøye med å heve temperaturen når gjæringa går mot slutten.

Diacetyl, derimot, har jeg aldri fått merkbart av.

Er det merkbar acetaldehyd, hjelper det som regel å tilsette litt sukker og sette dunken varmt noen dager.
 
Jeg har US-05 som husgjør og bruker den til litt ulike stiler, men primært til humlerike typer. Det er, etter min mening, en god arbeidshest, men som allikevel krever litt omtanke, spesielt for å unngå avbrutt gjæring.

Spesielt om temperaturen faller mot slutten av gjæringa, slik at gjæringa avbrytes, har den en tendens til å etterlate uante mengder acetaldehyd. Det samme kan skje med ettergjæring på flaske. Så når jeg bruker US-05, er jeg alltid nøye med å heve temperaturen når gjæringa går mot slutten.

Diacetyl, derimot, har jeg aldri fått merkbart av.

Er det merkbar acetaldehyd, hjelper det som regel å tilsette litt sukker og sette dunken varmt noen dager.



Må legge til at jeg ikke lenger har fått noe diacetyl så lenge jeg har hevet temperaturen mot slutten.
 
Satt en kølsh på den med OG på 1.059 og endte opp med Fg på 1.011 etter 17 dager på dunk. Start gjæringstemp var på 16 'c og den holdt seg lav i 3-4 dager før den tok seg opp mot 18-20 grader. Rehydrerte gjæra og hadde bra lufting av vørteren.

Er det andre som har erfaringer med hvor langt ned man kan forvente at den gjærer?
 
Kölsch uten kölsch-gjær?

Uansett, har selv opplevd over 80% attenuasjon med US-05, så 59 til 11 er inga problem.
 
Fikk min siste APA fra 1.063 til 1.012. Holda 18 grader i børjan og så fikk den opp til ca 20 mot slutten, mest fordi jeg var bortreist og ikke kunne styre tempen. Ble meget bra synest jeg, flaskekarboneringen gikk raskt men det kan ha noe med at jeg økte romtempen til ca 26 grader for å få den fort unna. Denne barchen var partial mash med kun DME som basismalt og så 1.5 kg spesialmalt mesket og skyllt på vanlig måte.
 
Har somregel noen poser US-05 på lager, kjekk å ha ved spontanbrygging, har aldri svikta eller, bruker den ofte på sterkøl som imperial stout og barley wine, min siste BW hadde OG 1.100 og FG 1.020. Dette er en skikkelig arbeidshest.
Gjærer som regel på 18-20c men gjorde ett eksperiment der den fikk jobbe fritt på bryggeboden, var nok oppe i 26-27c i dunken, den APA'n ble fult drikkbar så er ingen krise om den får litt høy temp for nybegynnere som ikke har ordna seg med tempkontrol, men full kontroll er jo å foretrekke.
 
Leser på fermentis sine sider at us-05 har en ideell gjæringstemperatur på mellom 15 og 22 grader. Er det noen forskjell på sluttresultatet om denne jobber 15 eller 22 grader? Noen som har testet ut dette?
 
Holder på å teste det ut. Flasking i morgen. Begynte på 15grd. Etter endt stormgjæring gikk jeg opp til 18. Så tok jeg den opp til 20grd på tørrhumling. Så 22. Holder på å coldcrashe nå. Tar det sakte men sikkert nedover. 2grd morgen og kveld. Spent på resultatet.
 
Tilbake
Topp