• Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.

Useriøs selger?

Agaen10

Norbrygg-medlem
Hei.
Kom i kontakt med ein her på forumet som solgte gjær. Blei enig i at han skulle sende til meg. Vippsa summen samme dag.
Har etter fleire purringer ikkje fått varene. Han påstår han har sendt 2 ganger og kan prøve "helt hjem."
Men har lite tru på at han har sendt 2 ganger da posten er rimelig trygg.
Har sendt krav tilbake til han på Vipps. Ingen respons. Korleis er justisen her på forumet? Vil ikkje at andre kommer i samme situasjon.
 
Jeg har bare gode erfaringer med gjengen her inne. Ta det opp med en av moderatorene av forumet så kan nok de gi deg et bedre svar om hva du bør gjøre videre.
 
Hei.
Kom i kontakt med ein her på forumet som solgte gjær. Blei enig i at han skulle sende til meg. Vippsa summen samme dag.
Har etter fleire purringer ikkje fått varene. Han påstår han har sendt 2 ganger og kan prøve "helt hjem."
Men har lite tru på at han har sendt 2 ganger da posten er rimelig trygg.
Har sendt krav tilbake til han på Vipps. Ingen respons. Korleis er justisen her på forumet? Vil ikkje at andre kommer i samme situasjon.
Sikkert ikke et stort beløp du har betalt, men uansett slikt er ikke bra, hvorfor ikke bare skrive her hvem dette er .?
 
Gjelder 400 kr. Overlever den summen. Men dekker strømforbruk på ein bryggedag Tenkte han sku få ein mulighet te å fikse det før eg legger ut navn.
 
Hvis vedkommende allerede ikke har overholdt sin del av avtalen med deg, så ser jeg selv ingen grunn til å ikke si hvem det er.
Må vedkommende må "skremmes" til å holde sin del av avtalen, og den går i boks pga det, så er vedkommende fortsatt en dårlig handelspartner..

Jeg har selv for det meste solgt her, og opplever at det er et ganske tight og gentleman samhold mtp kjøp og salg. Råtne humlekongler vil vi gjerne ha vekk.
 
Vi kan stenge ham ute fra forumet om han ikke ordner opp, og ikke kan komme med noen tilfredsstillende forklaring.
Ikke uenig i at vi ikke ønsker svindel på forumet, men samtidig er det verdt å spørre seg hvor risikoen ved forsendelse skal ligge. Hvis man velger å sende ting som pakke eller brev uten sporing er det en risiko for at det ikke kommer fram, og jeg syns ikke det nødvendigvis er gitt at risikoen skal ligge hos selger. For den saks skyld har vi bare kjøpers ord for at ikke varen har kommet fram, ingen andre har noen mulighet for å kontrollere det hvis det var sendt uten sporing.
 
Ikke uenig i at vi ikke ønsker svindel på forumet, men samtidig er det verdt å spørre seg hvor risikoen ved forsendelse skal ligge. Hvis man velger å sende ting som pakke eller brev uten sporing er det en risiko for at det ikke kommer fram, og jeg syns ikke det nødvendigvis er gitt at risikoen skal ligge hos selger. For den saks skyld har vi bare kjøpers ord for at ikke varen har kommet fram, ingen andre har noen mulighet for å kontrollere det hvis det var sendt uten sporing.
Som sagt: Hvis han ikke kommer med noen tilfredsstillende forklaring.

Jeg veit ikke hvor stor den statistiske risikoen for at feilsending skal skje to ganger på rad, er. Men jeg vil gjette på at den er liten. Og om man har sendt en gang uten sporing, og pakka er blitt borte, burde man vel sendt med sporing andre gang?

Jeg har ikke sjekka jussen her, men jeg finner det heller urimelig at mottaker skal bære tapet. Det kan vel ikke være sånn?
 
Som sagt: Hvis han ikke kommer med noen tilfredsstillende forklaring.

Jeg veit ikke hvor stor den statistiske risikoen for at feilsending skal skje to ganger på rad, er. Men jeg vil gjette på at den er liten. Og om man har sendt en gang uten sporing, og pakka er blitt borte, burde man vel sendt med sporing andre gang?

Jeg har ikke sjekka jussen her, men jeg finner det heller urimelig at mottaker skal bære tapet. Det kan vel ikke være sånn?
Hvis kjøper betaler frakt er det vel kjøper som velger hva slags forsendelse man betaler for? Isåfall er det vel kjøper som definerer grad av risiko? Nå veit jeg ikke hva som var avtalen her, men at kjøper betaler frakt er vel ikke helt uvanlig?

Edit: Så må vi vel også dessverre ta høyde for at kjøper er den uærlige parten her, og faktisk har mottatt pakka to ganger. Jeg håper jo ikke det er sånn, men jeg har ingen mulighet for å vite hvem som er den ærlige her, og det har vel bare de to involverte?
 
Sist redigert:
Edit: Så må vi vel også dessverre ta høyde for at kjøper er den uærlige parten her, og faktisk har mottatt pakka to ganger. Jeg håper jo ikke det er sånn, men jeg har ingen mulighet for å vite hvem som er den ærlige her, og det har vel bare de to involverte?
Viss eg hadde mottatt varen 2 ganger er det vel selgeren som hadde laget eit innlegg om useriøs kjøper?
Eg har handlet ein god del diverse ting men første gong eg ikkje har mottatt varer.
Viss det er ein moderator som vil ha navnet er det greit for meg. Det var derfor eg spurte om hvordan det er blitt gjort tidligere.
Politiet er selvsagt ein mulighet
 
Eg skjønner kva du meiner.
Sjå på spørsmålet som generelt for framtiden då.
Eg har telefonnummer og alt til personen.
Eg kan ikkje bevise at eg ikkje har mottatt varen på lik linje eg ikkje kan bevise at han ikkje har sendt......
Men veldig dumt at ein i eit relativt lite miljø som brygging er så skal ein måtte bestille med sporing. Bør være unødvendig
 
Eg skjønner kva du meiner.
Sjå på spørsmålet som generelt for framtiden då.
Eg har telefonnummer og alt til personen.
Eg kan ikkje bevise at eg ikkje har mottatt varen på lik linje eg ikkje kan bevise at han ikkje har sendt......
Men veldig dumt at ein i eit relativt lite miljø som brygging er så skal ein måtte bestille med sporing. Bør være unødvendig
Helt enig, og heldigvis har jeg bare god erfaring med kjøp og salg her, og jeg håper moderatorene kan hjelpe deg å få orden i det.

Forøvrig er ikke sporing noen garanti heller, for kjøper har ingen måte å sikre at pakka inneholder det den skal, og selger har ingen garanti for at kjøper ikke ljuger om hva hen har mottatt, så det er dessverre fullt mulig å svindle begge veier der også. :(
 
Jeg synes det der med å selge gjær privat er litt shady. Jeg trur ikke jeg ville kjøpt gjær privat, uansett. Gjær er sånt som bryggere gir hverandre - mener jeg.

Sitter du med en unik gårdsgjær fra gården din, er det vel en litt annen sak. Men ellers ...
 
Dessverre fins det useriøse folk også blant hjemmebryggere. Jeg har heldigvis både kjøpt og solgt ting her på forumet uten problemer. Forumfolket er som en stor familie, så det burde være rimelig trygt å handle her, men det er også veldig enkelt å bare lage en profil for å få tilgang til kjøp/salg. Kanskje kan det være en ide å begrense tilgang til kjøp/salg delen av forumet, enten til Norbrygg medlemmer, eller forum-medlemmer med vis. antall av innlegg?
@Agaen10 - jeg har en del tørrgjær jeg kommer nok aldri til å bruke, sender gjerne i din rettning hvis det hjelper:)
 
Dessverre fins det useriøse folk også blant hjemmebryggere. Jeg har heldigvis både kjøpt og solgt ting her på forumet uten problemer. Forumfolket er som en stor familie, så det burde være rimelig trygt å handle her, men det er også veldig enkelt å bare lage en profil for å få tilgang til kjøp/salg. Kanskje kan det være en ide å begrense tilgang til kjøp/salg delen av forumet, enten til Norbrygg medlemmer, eller forum-medlemmer med vis. antall av innlegg?
@Agaen10 - jeg har en del tørrgjær jeg kommer nok aldri til å bruke, sender gjerne i din rettning hvis det hjelper:)
Eg er relativt ny på Kveik. Men fått sansen for smak og intensitet på gjæringsforløp. Brukt det både i øl og cider. Men kunne tenkt å prøvd noen andre enn lallemann som selges i bryggebutikk.
Han hadde div han kunne sende meg. Blei enig om 400 kr for 4 pakker. Testa med tørrgjær før eg begynner med fersk i større mengder.
Så viss du har kveik er eg veldig innteressert. Betaler sjøvsagt
 
Kanskje samme karen jeg handla med på Finn, han påstår også at han har sendt to ganger og ingenting har kommet fram. Oddsen for at to forsendelser fra samme person skal bli rota vekk i posten er nok veldig nære null.
 
Eg er relativt ny på Kveik. Men fått sansen for smak og intensitet på gjæringsforløp. Brukt det både i øl og cider. Men kunne tenkt å prøvd noen andre enn lallemann som selges i bryggebutikk.
Han hadde div han kunne sende meg. Blei enig om 400 kr for 4 pakker. Testa med tørrgjær før eg begynner med fersk i større mengder.
Så viss du har kveik er eg veldig innteressert. Betaler sjøvsagt
Dessverre. Har bare "vanlig" ølgjær. Det er dog mange her på forumet om driver meg kveikbrygging, så det skal nok ikke være vanskelig å få tak i kveik:)

Kanskje samme karen jeg handla med på Finn, han påstår også at han har sendt to ganger og ingenting har kommet fram. Oddsen for at to forsendelser fra samme person skal bli rota vekk i posten er nok veldig nære null.
Veldig usannsynlig. Posten gir bekreftelse på at pakken ble sendt, og sporing i tillegg. Blir forsendelsen rota vekk allikevel, er det rimelig enkelt å bevise dette. Dette gjelder ihvertfall pakker - det blir litt vanskeligere med brev.
 
Tilbake
Topp