Usikker på om alt går riktig for seg

Satte tirsdag 24.juni ett ølsett som da var min andre batch.
Coopers Wheat, Coopers Wheat malt-ekstrakt og Wyeast Belgisk Witbier 3944
Siden jeg kvelden før hadde fått ferdig min STC-1000 så røyk gjæringskaret inn i kjøleskapet på 20 grader.
(Første batchen min gjæret på vaskerommet på mellom 19-22 så da satte jeg 20 på denne her )
Tok nesten 48 timer før det begynte å skumme på toppen og i dag på 5 dag så ser gjæra på toppen mye mer anderledes ut enn det gjorde med første batch. Er det bare å la den få tid på seg eller skal det røres opp litt i bunnen eller, eller, eller :) Legger ved ett par bilder fra i dag. Forresten så var OG på 1044 og målte i dag 1033.
bilde 1.JPG bilde 2.JPG
 
Miguel: Brukte ikke starter. Var sånn Activator-pakke. Og det truet med å sprenge før jeg var klar til å ha oppi gjæra så det var liv i den :) Jeg reiser bort i morgen å blir borte hele uka så da blir det spennende å se hvordan det ligger ann til helga :)
 
Mistenker at du har hatt oppi litt for lite gjær. Etter fem dager synes jeg SG'en burde vært nede midt 20-tallet, minst.

Hva var volum, OG, og datostemplingen på gjærpakka (denne har du sikkert kastet nå..)
 
Tok jo nesten 48 timer før den satte igang skikkelig. Volum = 23 liter, OG = 1044
Husker ikke datostempling, men tror den var holdbar til august og at jeg nå var sånn ca halveis i "levetiden" så var snakk om at jeg ikke måtte drøye så lenge før jeg brukte den.
 
Etter å ha vært innom WY sine sider ble jeg usikker. Jeg mente at datostemplingen mener at det er fire måneder siden den ble produsert, men WY oppgir 6 måneder på sine sider.

Uansett, la oss si at den ble produsert i midten av april, så la oss si levetid på fire måneder (4 måneder til midten av august, som du sier den skulle være holdbar til). Så med 0.75 milliarder celler/ml/plato så er det faktisk en ganske grov underpitch.

Hvis det viser seg at du må gjøre noe, så ikke gjør noe nå. For alt man vet så blir det godt øl. Ta målinger og se når gjæren har sluttet å spise. Oksygenet er brukt opp, mens det fortsatt vil være næringsstoffer/mat igjen hvis den slutter tidlig, ta et standpunkt etter at du vet hva hva pitchen din har gjort.
 
Sist redigert:
gjæring_wheat.jpg

Nå er jeg nok litt mer usikker på om dette har gått bra. Lukter ikke spesielt godt. Litt stram lukt når jeg løfter på lokket. SG var riktig nok sunket til 1017, men er flere sånne hvite områder på toppen. Infeksjon ?
 
Tilbake
Topp