Usmak av gjær etter 3-4 uker

Jeg har brygget en del batcher nå og ser en tendens som må skyldes en feil jeg konsekvent gjør. Ølet er best etter 1-2 uker på flaske, da er det friskt og har fine nyanser. Etter dette, særlig tydelig etter 3-4 uker på flaske blir det en mer markant, litt sur gjærettersmak som jeg ikke tror er riktig.

Svakheter jeg kan tenke meg selv:

  • Jeg har ikke kjølespiral så pleier å sette kjelen (på ca 10 liter) i badekaret og få ned tempen til ca 30 grader, så blander jeg det ut i gjæringskar med ca 10 liter temperert vann til det blir 20-25 grader. Burde jeg heller blande ut vørteren rett i gjæringskar med iskaldt vann for rask nedkjøling og så la stå i romtemp til det når 20-25 grader?
  • Jeg har i det siste ikke brukt tapperør for flasking men brukt krana direkte fra karet. Gjør det rolig men dette kan ha ført til mer oksidering.
  • Temperatur både for gjæring og flasking er noe variabel da jeg ikke har skap. Begge de to siste batchene (postet under) ble immidlertid brygget i vinter/vår så vi snakker ikke mer temperaturforskjell enn fra 20-24 C.
Noen forslag til hva dette kan skyldes?


Saison:

Cbw pilsen light pulver, 1362 g
Pilsen light ekstrakt 1,5 kg
Bavarian wheat 1,5 kg

Belle saison 11g gjær

50 g Mittlefruh, 50 min
20 g Saaz, 20 min

Whit:

MALTEKSTRAKT BAVARIAN WHEAT 3 KG

Gjær
White Labs WLP400 / Safale T-58

30g East Kent Goldings, 5,3%, de siste 60 minuttene.
5g Saaz, 3, de siste 5 minuttene
20g Indisk korianderfrø, de siste 5 min.
2g Kamilleblomst, de siste 5 minuttene
40g Ferskrevet appelsinskall
 
Håper det, vil være det enkleste å fikse :)
Når det kommer til avkjøling har jeg holdt tilbake på spiral. Har dette noe å si på smak i det hele tatt eller er det kun for å enklere forhindre infeksjon?
Og om det kun er ift infeksjon vil ikke det mest effektive (såfremt man ikke har plass til all vørter i bryggkjelen) være å blande ut med iskaldt vann for sjokkkjøling?
 
Jeg bruker ikke spiral til nedkjøling. Brygger med 30ltr. meierispann av aluminium. Når jeg kjøler ned bruker jeg en håndduk over spannet og setter vannslangen på å renner over.. Går nesten like fort som spiral. ca. 20 min.
 
Ser du brygger med ekstrakt, da er vel ikke vannjustering noe tema? Usikker her... Anbefaler deg å undersøke..
Men etter at jeg begynte med vannjustering i mesken har mine brygg hevet seg betraktelig..
 
Ser du brygger med ekstrakt, da er vel ikke vannjustering noe tema? Usikker her... Anbefaler deg å undersøke..
Men etter at jeg begynte med vannjustering i mesken har mine brygg hevet seg betraktelig..
Du mener vannjustering som i vannkvalitet/ph-verdi? Tror ikke det er problemet her men hva gjorde du rent konkret for å få bedre mesk?
 
Tappestav tror jeg mer bedre å bruke enn slange direkte fra kran.
Slangen tømmes for øl mellom hvær flaske og lufta som kommer inn går ut igjen gjennom ølet i neste flaske.
 
Tappestav tror jeg mer bedre å bruke enn slange direkte fra kran.
Slangen tømmes for øl mellom hvær flaske og lufta som kommer inn går ut igjen gjennom ølet i neste flaske.

Hele flaska er jo like full av luft så det har vel ikke så mye å si. Men en flaskefyller er jo gull verdt å bruke uansett.
 
Jepp, graver fram flaskefylleren i kveld :) Trodde det var en slags tommelfingerregel det med okisdering under flasking men interessant at det kan ha så mye utslag.

Er det ellers noen gode tips om avkjøling uten spiral? Jeg bruker ekstrakt - kan jeg bare ha ti liter iskaldt vann (ferdig blandet med sukkerlake) i gjærengskaret og så slå 10 liter vørter direkte oppi fra kjelen
og så vente til temperaturen faller til rundt 20 før jeg har i gjær? Da er jo sjansen for infeksjon mindre enn å ha en åpen kjele i et badekar..?
 
Jepp, graver fram flaskefylleren i kveld :) Trodde det var en slags tommelfingerregel det med okisdering under flasking men interessant at det kan ha så mye utslag.

Er det ellers noen gode tips om avkjøling uten spiral? Jeg bruker ekstrakt - kan jeg bare ha ti liter iskaldt vann (ferdig blandet med sukkerlake) i gjærengskaret og så slå 10 liter vørter direkte oppi fra kjelen
og så vente til temperaturen faller til rundt 20 før jeg har i gjær? Da er jo sjansen for infeksjon mindre enn å ha en åpen kjele i et badekar..?
Fullt mulig å helle over kaldt vann som du skriver. Er slik det står at man skal gjøre på ekstraktsettene fra f.eks Europris.
 
Tilbake
Topp